Hjælp til at komme i gang med flaske

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.009 visninger
9 svar
2 synes godt om
3. april 2020

Sofie129

Profilbillede for Sofie129

Hej derude ���� 

Jeg er nødsaget til at stoppe amning af min 16 dage gamle datter. Jeg søger tips og gode råd til hvordan man bedst kommer i gang med at give flaske, såsom: 

Hvor meget og hvor ofte skal de spise? SP siger 90 ml 7 gange om dagen men hun virker mere sulten. Hun vejer 4 kg. 
Hvor længe skal et måltid vare? skifter i jeres i mellem? 
Hvilken stilling er bedst at sidde i, når man skal give flaske? 
Hvilken flaske er bedst? 
Hvordan gør i flaskerne rene? Flere gange om dagen? Og hvor mange har I? 
Tips til at mindske luft i maven? 

Vi har købt den almindelige Nan 1 og også Allomin grøn og blå. Anbefalinger her? 

Håber nogen vil dele lidt ud! 

Hilsen en nybagt og lidt nervøs mor

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. april 2020

AnoMor

Sofie129 skriver:

Hej derude ���� 

Jeg er nødsaget til at stoppe amning af min 16 dage gamle datter. Jeg søger tips og gode råd til hvordan man bedst kommer i gang med at give flaske, såsom: 

Hvor meget og hvor ofte skal de spise? SP siger 90 ml 7 gange om dagen men hun virker mere sulten. Hun vejer 4 kg. 
Hvilken flaske er bedst? 

Vi har købt den almindelige Nan 1 og også Allomin grøn og blå. Anbefalinger her? 

Jeg startede på flaske meget senere. Så kan ikk sige hvor mange ml præcis. Men ville nok starte med 120 ml og bliver der spist. Så lave lidt ekstra. 
jeg fik at vide af sp dengang jeg gik på flaske at der helst skulle være ca 5-10 ml tilbage i flasken. Så var man sikker på baby var mæt. 

måltider skal vare til baby er mæt. Hvis der laves stort i mens så skift selvfølgelig og spis videre bagefter. Ellers så ingen grund til skift i mens. 

stilling - prøv dig frem. Sådan så du sidder mest behageligt. Det er individuelt fra person til person 

hvilken der er bedst - igen prøv dig frem. Det er ikk til at vide hvilken flaske baby tager bedst. 

jeg havde 9 mam flasker på 260 ml. Jeg kogte en stor gryde med vand, skilte flaskerne og lagde den derop i i 10 minutter. Det gjorde jeg hver aften når baby sov. 

igrn. Prøv dig frem og se hvilken der fungerer bedst for dit barn. Grøn allomin mættede ikke nok her. Vi brugte Nan ha1. Det var den der gav mindst mavekneb og mættede bedst. Alle andre fik han ondt i maven af 

Anmeld Citér

3. april 2020

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
Sofie129 skriver:

Hej derude ���� 

Hvilken flaske er bedst? 

jeg pumpede ud til min datter de første par dage indtil hun lærte at få ordentlig fat, og ved hvert måltid fik hun 100 ml.

Da hun var 6 uger gik vi over til fuld flaske. Jeg tror vi havde fem eller seks flasker som vi skiftede imellem og vi vaskede dem helt almindeligt og så blev smidt i en skål kogende vand.

Hvis du laver 90 ml, så prøv at lave flasken nummeret større.

Hvor lang tid hun spiser, og hvordan I sidder er meget forskellig. Det kommer helt an på hvordan I sidder bedst og hun helst vil ligge/sidde.

I forhold til hvilken MME, så vil jeg se på hvilken er nemmest/billigst og - nu hvor I alligevel har både Nan og Allomin hjemme - så prøv at se hvilken hun helst vil have. Min datter kunne ikke tåle Blå Allomin (der spiste hun max 100 ml) men fik hun Syrnet Allomin (den grønne) så gik det meget bedre og så spiste hun gerne 200 ml eller mere.

Anmeld Citér

4. april 2020

Babilooo

Hvis din datter er sulten så giv hende mere. Skid hul i hvad sp siger 

Køb en flaskerensermaskine du kan komme i mikroovn. så er den ren. 

køb rigeligt med flasker således at du ikke hele tiden skal rense. jeg ville også købe brikker med mælkeerstatning til ture. De er supernemme af have med i stedet for pulver. 

stilling??: man sidder jo bare med en ammepude lige som man ellers ville. Husk st skift arm.... ellers får baby skævt hoved på sigt. Vigtigt

Anmeld Citér

4. april 2020

Babilooo

Min søn spise meget hurtigt 150 ml pr måltid.

Anmeld Citér

4. april 2020

esioul

Sofie129 skriver:

Hej derude ���� 

Hvilken flaske er bedst? 

Min datter er 7 uger nu..

Hun spiste når hun meldte hun var sulten. 

Vi startede med nan pro 1, men den fik hun mavekneb af. Vi giver ni nan sencilac og så et par flasker grøn allomin, det går lidt bedre. 

Det er vigtigt at de sidder lidt oprejst når man giver flaske og så har jeg vores oppe for at bøvse nogle gange undervejs. Hvis hun ikke vil spise mere, prøver jeg at skifte hende og tilbyder flaske igen. Vi kan sagtens bruge 45 min på en flaske 

Sutteflasken har stor betydning for, hvor meget luft de trækker med ind. Vi bruger mam anti kolik. 

Der er så mange meninger, holdninger og erfaringer, i skal forsøge jer frem og gøre det som virker for JER 

Anmeld Citér

4. april 2020

Lje

Hej derude ���� 

Hvilken flaske er bedst? 

Først lige en virtuel high five! Det hele skal nok gå. 

Der er 1000 svar på dine spørgsmål, så du skal sortere ud og plukke i det, så det passer til jer. Vi gjorde følgende: 

Tommelfingerreglen er, at babyer skal spise 10% af deres vægt MEN også, at de ikke skal tømme flasken. Der skal altså være noget tilbage. Ellers er baby sulten. Jeg er klar over, at der ikke er taphaner og decilitermål, når man ammer, og at friamning fungerer for mange men med flaske var jeg lidt fokuseret på, at han ikke sjat-spiste/fri-spiste. Så det blev sat lidt i system med udgangspunkt i, at han ikke måtte tømme flasken. Så han fik, til han var mæt. Og vi tog ikke tid på spisningerne. Når han suttede fik han mad. Når han slap og vendte hovedet/ikke viste interesse, så nødede vi han én gang eller to, bøvsede ham af og tilbød igen. Hvis han ikke ville mere, så tilbød vi ikke mere. Det lurer I ret hurtigt.

Vi købte 8 flasker (Avant anti-kolik fra Philips). Så skulle vi kun ordne flasker 1 gange om dagen. Vi købte 180 ml. flasker. 

Vi købte en mikrobølgeovn og sterilisator til rensning af flasker. Vi gad ikke stå med kogende vand dagligt.

Om aftenen kogte vi vand og fyldte i flaskerne (til 24 timer) og satte på køl. 

Vi købte en kande til kogt, koldt vand. Så havde vi ekstra vand klart til at justere flasker med.

Når flasken skulle laves, tog vi flasken ud af køleskabet, 20/30 sekunder i microovnen (justere med det kolde, kogte vand hvis den blev for varm), pulver i, ryste og vi var klar. Rart om natten ikke at skulle stå med kogende vand. Og man lærer meget hurtigt hvor længe en flaske skal have.

Rengøring af flasker er ret vigtigt. Køb en masse groft salt og brug godt med det til at gnubbe sutteflaskehovedet godt for resten af mælk. Tjek med fingrene at sutteflaskehovedet er intakt ved hver rengøring. Bagefter: uparfumeret opvaskesæbe, en børste kun til flaskerengøring, skyld godt og så i sterilisator i microbølgeovn. 

Når vi satte det lidt i system, så brugte vi 20 min dagligt på rengøring og klargøring af flasker. Kan sagtens gøres mens baby kigger på og ligger ved siden af. 

Ifht. mærke det havde vi på recept pga. allergi men umiddelbart ville jeg ikke skifte mellem alle mærker. Tænker, det giver maven svære vilkår. Jeg ville nok prøve med én slags og se, hvordan det fungerer. Det er ikke en naturlov, at babys mave skal gå i udu og du skal afprøve alt muligt. Det kan jo være, at det bare fungerer med det første mærke. 

Til ture købte vi en lille termoflaske til kogt, varmt vand. Så kog vi bare en sutteflaske med fra køleskabet, hældt lidt af det kolde ud og toppede med det varme. Og afmålt pulver med i en bøtte, så det passede til mængden af vand. Alternativt brikker (dem kunne vi ikke bruge).

Stilling: gør det, der føles rart. Ligesom da du ammede. Ammepude, sofapude, dyne. Baby skal sidde lidt mere op. Lidt højere med hovedet. 

I lærer det hurtigt og så er det altså ikke mere besværligt .

Vh. 

Anmeld Citér

4. april 2020

Sofie129

Tak for jeres mange svar. Vi har forsøgt os ad og det er gået okay. Dog har hun de sidste to gange gylpet en del. Det går nok for stærkt og for meget luft ift. brystet. Tænker på om hun skal have mere mad efter gylp? Det er en voldsom stråle der kommer. Ellers nogle gode råd til at mindske det? 

Kan man også sterilisere suttehovederne i den sterilisator til mikroovnen, eller er det kun flasker? 

Anmeld Citér

4. april 2020

Lje

Sofie129 skriver:

Tak for jeres mange svar. Vi har forsøgt os ad og det er gået okay. Dog har hun de sidste to gange gylpet en del. Det går nok for stærkt og for meget luft ift. brystet. Tænker på om hun skal have mere mad efter gylp? Det er en voldsom stråle der kommer. Ellers nogle gode råd til at mindske det? 

Kan man også sterilisere suttehovederne i den sterilisator til mikroovnen, eller er det kun flasker? 

Prøv at ændre lidt på stillingen (så baby sidder mere oprejst mens den spiser) og giv flere bøvsepauser under vejs. Plus sikre dig at suttehovedet er størrelse 0 eller det mindste. Det er ret relevant ifht. dit barn er så ungt. Ellers kommer der for hurtig nedløb og der bliver sikkert slugt før meget luft. 

Ja, jeg ville tilbyde igen efter gylpkanon.

Sutter, suttehoveder (men husk grundig rengøring med groft salt på sutter og suttehoveder) og flasker kan gå i sterilisator.

Vh.

Anmeld Citér

17. april 2020

Sofie129

Tak for jeres mange svar! Vil I fortælle om lidt om jeres spiserytmer med jeres børn da de var en måned gamle, hvis I kan huske det? 
Min datter er begyndt at blive mere vågen. Hun vågner og er sulten og får flaske. Nogle gange falder hun i søvn og bliver puttet igen, andre gange er hun vågen og vi leger, aktiverer og snakker med hende. For at falde i søvn igen får hun mere flaske eller sut. Få gange falder hun i søvn igen af sig selv. Er dog i tvivl om hun skal være vågen efter hvert måltid eller? Da vi ammede kunne det nemt tage en halvanden time, men nu spiser hun flaske på 20 min og sover igen, så er lidt i tvivl om hvordan rytmen lige skal være. Kan I huske jeres dage? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.