Hej derude
Jeg er nødsaget til at stoppe amning af min 16 dage gamle datter. Jeg søger tips og gode råd til hvordan man bedst kommer i gang med at give flaske, såsom:
Hvor meget og hvor ofte skal de spise? SP siger 90 ml 7 gange om dagen men hun virker mere sulten. Hun vejer 4 kg.
Hvor længe skal et måltid vare? skifter i jeres i mellem?
Hvilken stilling er bedst at sidde i, når man skal give flaske?
Hvilken flaske er bedst?
Hvordan gør i flaskerne rene? Flere gange om dagen? Og hvor mange har I?
Tips til at mindske luft i maven?
Vi har købt den almindelige Nan 1 og også Allomin grøn og blå. Anbefalinger her?
Håber nogen vil dele lidt ud!
Hilsen en nybagt og lidt nervøs mor
Først lige en virtuel high five! Det hele skal nok gå.
Der er 1000 svar på dine spørgsmål, så du skal sortere ud og plukke i det, så det passer til jer. Vi gjorde følgende:
Tommelfingerreglen er, at babyer skal spise 10% af deres vægt MEN også, at de ikke skal tømme flasken. Der skal altså være noget tilbage. Ellers er baby sulten. Jeg er klar over, at der ikke er taphaner og decilitermål, når man ammer, og at friamning fungerer for mange men med flaske var jeg lidt fokuseret på, at han ikke sjat-spiste/fri-spiste. Så det blev sat lidt i system med udgangspunkt i, at han ikke måtte tømme flasken. Så han fik, til han var mæt. Og vi tog ikke tid på spisningerne. Når han suttede fik han mad. Når han slap og vendte hovedet/ikke viste interesse, så nødede vi han én gang eller to, bøvsede ham af og tilbød igen. Hvis han ikke ville mere, så tilbød vi ikke mere. Det lurer I ret hurtigt.
Vi købte 8 flasker (Avant anti-kolik fra Philips). Så skulle vi kun ordne flasker 1 gange om dagen. Vi købte 180 ml. flasker.
Vi købte en mikrobølgeovn og sterilisator til rensning af flasker. Vi gad ikke stå med kogende vand dagligt.
Om aftenen kogte vi vand og fyldte i flaskerne (til 24 timer) og satte på køl.
Vi købte en kande til kogt, koldt vand. Så havde vi ekstra vand klart til at justere flasker med.
Når flasken skulle laves, tog vi flasken ud af køleskabet, 20/30 sekunder i microovnen (justere med det kolde, kogte vand hvis den blev for varm), pulver i, ryste og vi var klar. Rart om natten ikke at skulle stå med kogende vand. Og man lærer meget hurtigt hvor længe en flaske skal have.
Rengøring af flasker er ret vigtigt. Køb en masse groft salt og brug godt med det til at gnubbe sutteflaskehovedet godt for resten af mælk. Tjek med fingrene at sutteflaskehovedet er intakt ved hver rengøring. Bagefter: uparfumeret opvaskesæbe, en børste kun til flaskerengøring, skyld godt og så i sterilisator i microbølgeovn.
Når vi satte det lidt i system, så brugte vi 20 min dagligt på rengøring og klargøring af flasker. Kan sagtens gøres mens baby kigger på og ligger ved siden af.
Ifht. mærke det havde vi på recept pga. allergi men umiddelbart ville jeg ikke skifte mellem alle mærker. Tænker, det giver maven svære vilkår. Jeg ville nok prøve med én slags og se, hvordan det fungerer. Det er ikke en naturlov, at babys mave skal gå i udu og du skal afprøve alt muligt. Det kan jo være, at det bare fungerer med det første mærke.
Til ture købte vi en lille termoflaske til kogt, varmt vand. Så kog vi bare en sutteflaske med fra køleskabet, hældt lidt af det kolde ud og toppede med det varme. Og afmålt pulver med i en bøtte, så det passede til mængden af vand. Alternativt brikker (dem kunne vi ikke bruge).
Stilling: gør det, der føles rart. Ligesom da du ammede. Ammepude, sofapude, dyne. Baby skal sidde lidt mere op. Lidt højere med hovedet.
I lærer det hurtigt og så er det altså ikke mere besværligt
.
Vh.