Gravid under studie eller vente?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

827 visninger
9 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. april 2020

reesau

Hej alle!

Sagen er den, at både min kæreste og jeg er vanvittigt skrukke og ønsker børn indenfor nærmeste fremtid.

Jeg er 21 år og han er 28 år.

Han har fuldtidsjob, og jeg læser til sygeplejerske på 2. semester. Hvilket vil sige der er over 2,5 år til jeg er færdiguddannet! Jeg har lige nu en hormonspiral som udløber i april 2021, og min plan er egentlig at den bare skal ud, og så må vi se hvad der sker. Men er der andre der har erfaring med at få barn under uddannelse, og vil i anbefale os at vente, eller skal vi bare go for it? 

Kram herfra

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. april 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Go for it. 

Jeg fik min ældste da jeg havde 1 år tilbage af studiet og kan kun anbefale det. 

Det eneste minus er at pengene er lidt små mens man læser og det jo er dyrt at have børn ( især når de starter i institution). Men det er jo kun en kort periode og din mand har jo fuldtidsarbejde. 

Jeg synes det var fantastisk. Jeg havde undervisning 2 gange om ugen, men kunne derefter selv styre min tid, dvs min søn havde ikke særlig lange dage i institution, kunne holde fridage hist og pist og jeg var enorm fleksibel i forhold til syge dage osv.

Så har I lyst og har i rammerne, overskuddet og et stærkt parforhold - og viljen til at leve lidt sparet i en periode, jamen så ville jeg bare sige kom igang. 

Anmeld Citér

2. april 2020

reesau

Oddi skriver:

Go for it. 

Jeg fik min ældste da jeg havde 1 år tilbage af studiet og kan kun anbefale det. 

Det eneste minus er at pengene er lidt små mens man læser og det jo er dyrt at have børn ( især når de starter i institution). Men det er jo kun en kort periode og din mand har jo fuldtidsarbejde. 

Jeg synes det var fantastisk. Jeg havde undervisning 2 gange om ugen, men kunne derefter selv styre min tid, dvs min søn havde ikke særlig lange dage i institution, kunne holde fridage hist og pist og jeg var enorm fleksibel i forhold til syge dage osv.

Så har I lyst og har i rammerne, overskuddet og et stærkt parforhold - og viljen til at leve lidt sparet i en periode, jamen så ville jeg bare sige kom igang. 

Tusinde tak for svar!

Det er præcis også tanken om fleksibilitet der tiltaler os! Jeg har nemlig heller ikke særlig meget obligatorisk undervisning, når jeg ikke er i praktik! Synes du det var hårdt at starte på studiet igen efter barsel, og hvor lang tids barsel tog du? 

Fedt at høre det fungerede for jer! 

Anmeld Citér

2. april 2020

Anonym

Det var godt for barnet, men dårligt for mig. 

Mit barn fik korte dage i institution, men jeg gik på et teknisk svært studie med meget få kvinder. Jeg havde betydeligt mindre tid end de andre, så jeg kom bagud og kunne ikke yde lige så meget, når vi lavede gruppeprojekter. 

Anmeld Citér

2. april 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi
EmilieThomsen skriver:

Tusinde tak for svar!

Det er præcis også tanken om fleksibilitet der tiltaler os! Jeg har nemlig heller ikke særlig meget obligatorisk undervisning, når jeg ikke er i praktik! Synes du det var hårdt at starte på studiet igen efter barsel, og hvor lang tids barsel tog du? 

Fedt at høre det fungerede for jer! 

Næ, faktisk var det rart med en pause og jeg glædede mig sådan til at komme tilbage og blive klogere ( og lave andre end at tale babysprog hele dagen��). Selvfølglig var det hårdt at starte igen, det er jo en ny hverdag, men jeg var meget glad for at studerer og få barn. Faktisk fortryder jeg at vi ikke fik vores ældste før, for tiden under studiet og med ham i vuggestue var så super fleksibel ( i modsætning til nu hvor vi har 2 børn der går i institution og har 2 fuldtidsjobs). 

Jeg tog 12 måneders barsel, 12 barselsklip. 

Anmeld Citér

25. april

Question

Profilbillede for Question

Om tidspunktet er det rette kan kun i beslutte, men jeg vil meget gerne dele mine erfaringer med jer. 

Jeg fik min ældste søn mens jeg læste til fysioterapeut. Mener jeg havde læst 4 semestre da jeg gik på barsel. Vi var begge på SU. 
Jeg var væk 12 måneder med SU fødselsklip. Der var noget bøvl ifht min studieplan da jeg skulle retur. Der var der behov for at jeg snakkede med en studievejleder og søgte om noget dispensation for at tage nogle fag i omvendt rækkefølge. Det løste sig dog. Jeg vil anbefale dig at snakke med en studievejleder i god tid og få lagt en studieplan. 

Min anden søn fik jeg under mit kandidatstudie. Jeg gik på barsel efter første semester. 12 måneder med SU fødselsklip. Her var min mand i fast arbejde. 

Jeg kan se rigtig mange fordele ved at få børn under studiet bla. den virkelig gode fleksibilitet. Det har været mega dejligt. Det der har været hårdest har helt sikkert været i eksamensperioder. Især da vi begge var studerende. Det trak virkelig tænder ud. Derover har vi været igennem 2xbachelorprojekter, 2xspecialer og en PhD-afhandling med børn. Det er gået fint, men det var rocker hårdt. Jeg fortryder det dog ikke på nogen måde. Jeg brugte rigtig meget tid på mine studier før børn og der har jeg måtte gå på kompromis efter jeg fik børn. Nogle gange mere end andre. 
Man skal selvfølgelig også tænke på at der kommer nogle flere udgifter til fx institution, tøj, bleer, forsikring og lignende. Alt efter indtægt kan i få noget delvis friplads i institution og så er der stor forskel på udgifter for mærkevaretøj og brugt tøj, eller billigere alternativer. 

Anmeld Citér

25. april

2017morigen

Profilbillede for 2017morigen
reesau skriver:

Hej alle!

Sagen er den, at både min kæreste og jeg er vanvittigt skrukke og ønsker børn indenfor nærmeste fremtid.

Jeg er 21 år og han er 28 år.

Han har fuldtidsjob, og jeg læser til sygeplejerske på 2. semester. Hvilket vil sige der er over 2,5 år til jeg er færdiguddannet! Jeg har lige nu en hormonspiral som udløber i april 2021, og min plan er egentlig at den bare skal ud, og så må vi se hvad der sker. Men er der andre der har erfaring med at få barn under uddannelse, og vil i anbefale os at vente, eller skal vi bare go for it? 

Kram herfra

Jeg kan kun sige gør det! Og jeg har så godt som stået i din situation da jeg blev gravid som 21 årige  med min ældste ca halvvejs igennem 2 semester på sygeplejeuddannelsen og havde en mand (23 år) som var færdig uddannet.

Vi er sparsommelige så vi syntes faktisk ikke at vi sad stramt i det og havde en fin opsparing, som vi forsætte med. Plus vi købt en del brugt.

Mine karakter blev ikke helt så gode efter vi fik barn men jeg er også bedst til de naturfaglige fag som lå først på studiet plus jeg skiftede uddannelsereform så der var en del jeg måtte hente selv, da mit nye hold bl.a havde andre teoretikker end jeg havde haft gør barsel.

Men stadigvæk ville jeg ønske at vi havde fået nr 2 inden jeg blev færdig uddannet.

Anmeld Citér

25. april

Fortvivlet

Profilbillede for Fortvivlet

Jeg har fået to børn under uddannelse, og jeg har ikke fortrudt og er glad for det. MEN jeg er heller ikke typen som har gået op i karaktere og mit mål har ikke været topkarakter, men altid prioteret børnene først. Så det kommer an på dine ambitioner vil jeg sige 

Anmeld Citér

25. april

Mor Christa

Profilbillede for Mor Christa
07.12.10, Victor, min skat. 24.05.14, Ida, min prinsesse. 13.11.16, Anna, min trold

Jeg fik mit første barn lige inden keg startede på min videregående uddannelse, og det var super godt! Jeg var meget ambitiøs og det tror jeg, hænger sammen med min nye rolle som mor. Da jeg så havde færdiggjort grunduddannelsen og lagde en bachelor ovenpå, blev jeg gravid med andet barn. 
Jeg fortsatte på uddannelsen som gravid, og jeg skulle op til eksamen 14 dage efter fødsel, hvilket gik forrygende! Så havde jeg lang sommerferie, og fortsatte studiet hjemmefra efter ferien. Havde et halvt år tilbage, og det gik også over al forventning. Studerede når baby sov, og når ungerne var puttet om aftenen. Et lidt hårdt halvt år - men det gik så fint, for jeg skulle jo “bare” koncentrere mig om min hovedopgave. Efter endt studie startede jeg så arbejde, og baby startede dagpleje. 
det var en fed tid!

Knus fra Christina, stolt mor til Victor og Ida, mine øjesten 

"Jeg var den første til at holde din hånd, og jeg håber du er den sidste til at holde min"

Anmeld Citér

25. april

Anonym

Der er en masse fleksibilitet og potentiale ved at få børn under studie. Men jeg synes samtidig, at man må overveje om man har det ok med at gå på kompromis med sit studie - om man ofte automatisk vil blive den med ansvaret for alt hjemligt, praksis, hentning ved sygdom, osv. på en måde som skævvrider familielivet allerede fra start af. Personligt ville jeg gerne selv sikre mig, at vi var to forældre ligeligt involveret fra starten - både fordi jeg mener at det er bedst for vores børn, og fordi jeg samtidig havde sikret mig bedst mulig uddannelse og fremtidige vilkår forinden - især fordi jeg også er den yngste i parforholdet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.