Fjernelse af én tvilling efter MD?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.961 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
3. marts 2020

Anonym trådstarter

Hej. 
jeg skriver, da jeg snart skal til misdannelses scanning (gennemscanning om man vil) og kom til at tænke på noget, som vi har snakket lidt om herhjemme. Jeg er gravid med tveæggede tvillinger, så det er kun hvis I har viden herom i behøver svare. 

Hvis man kommer til MD og de siger at den ene tvilling lider af en alvorlig misdannelse, som gør barnet ikke-levedygtigt efter fødsel, hvad sker der så? 
Er man i dette tilfælde så tvunget til at gå graviditeten ud, til trods for at man ved at baby ikke vil overleve efter fødslen?
Eller hvis barnet bliver vurderet til at have et så kraftigt handicap (eller multihandicappet) at barnet vil være afhængig af hjælp resten af livet/aldrig vil være uafhængigt af hjælp fra andre?

Ved en alm graviditet, med kun ét foster, kan man jo få en sen abort hvis barnet er vurderet til ikke at kunne overleve efter fødsel eller hvis det har et meget voldsomt handicap. 

Jeg spørger af nysgerrighed, da jeg ikke ved hvordan reglerne på området er og fordi jeg selvfølgelig gerne vil vide hvad jeg kan forvente i det tilfælde at der nu er noget helt galt. 
Håber ikke på at støde nogen! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. marts 2020

Anonym

Lægerne kan foretage "aborten" men så bliver tvillingen stadig derinde og "mumificerer" . 

Anmeld Citér

3. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Lægerne kan foretage "aborten" men så bliver tvillingen stadig derinde og "mumificerer" . 

Puha, det lyder også voldsomt 

Anmeld Citér

3. marts 2020

Anonym

En af min bekendte var i den situation. Den ene tvilling var ikke levedygtig. De klemte vist navlesnoren af inde i maven så den døde der. Hun gik så til termin og fødte dem begge (et sundt og raskt fuldbårent barn og et dødt misdannet barn i lille størrelse). 

Anmeld Citér

3. marts 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Hvis man vurderer at barnet ikke vil overleve og man normalt ville få en sen abort, så kan fagpersonale hjælpe med at stoppe den lilles hjerte. Men fosteret må blive i maven indtil termin og den anden tvilling er født og fødes så i den forbindelse også. 

Meget dystert og hårdt og kender desværre en der måtte der igennem. Der var svært, for fødslen var både fyldt med glæde og sorg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.