Hej tøser,
ja det er nok en bred debat og yderst mange meninger.
men måske jeg kan få mere afklaring.
med min datter fik jeg 10 scanninger på de 9 måneder og hun er sund og rask.
jeg er gravid igen, og har allerede fået mange scanninger - og nu lige pludselig, er jeg pisse bange for om det skader min baby.
grundet MA i efteråret, var min menstruation noget rod efter, og af den grund viste jeg ikke hvor langt jeg var. Jeg har så fået 3 scanninger hos gynækolog. Første var jeg yderste kort henne (uge 5) så var vi 15 dage i Thailand, kom hjem en lørdag, og tog så med min mand til en selvbetalt scanning om søndagen (for at se hjerte og fordi vi jo var så nervøse og spændte efter MA - det var en spontan beslutning) jeg skulle så til gyn. Om tirsdagen, og da vi jo så kendte termin, scannede hun kun meget kort. (7+0)
gyn. Tilbød en scanning 14 dage efter grundet MA. Som tryghed. (9+0)
(10+6) køber vi en scanning fordi vi ønskede at vise min mor baby på skærmen som evig minde.
(11+5) vinder jeg så en scanning, som jeg ikke havde regnet med (det var en scanning for en studerende, der skulle læres op)
- jeg har på det tidspunkt ikke fået indkaldelse til nf. De havde venteliste pga. travlhed.
de ringer så på denne dag 3 timer før scanningen, at de har en tid 12+1 til mig.
og jeg siger selvfølge ja tak. Nf er vigtig, og de havde ikke andre tider.
jeg føler ikke jeg kunne aflyse den vundet scanning, da de ikke ville have en chance for at finde en anden med så kort varsel.
så jeg har fået 7 scanninger når jeg er 12+1, og nu har jeg mega dårlig samvittighed 
jeg har også betalt for en kønsscanning 14+0(overvejer at aflyse) også er der også misdannelse scanning i uge 20 ca.
læste at en doppler (hjemmebrug til at lytte til hjerte lyd af baby) er samme princip som en scanninger, og den er der jo folk der bruger flittig der hjemme ofte.
det skulle heller ikke være godt, i store mængder.
Men hvad er store mængder? Scannings damen (11+5) sagde at man fx. Ikke måtte lytte til hjerte 10 gange på en scanning, i uge 12, det ville skade. Men nogle sidder jo måske der hjemme i 10 minutter i uge 12 og lytter til hjertet med en doppler, det må jo være det samme så.
åh jeg har det så dårligt, og ved det er så selvforskyldt!!!