Opstart af sertralin/SSRI efter fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.696 visninger
6 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
26. februar 2020

Anonym trådstarter

Kære alle mødre

For at gøre en lang historie kort, så stoppede jeg med paxotetin (mener jeg at det hedder) inden projekt-baby på grund af de mulige bivirkninger, præparatet kunne have på fosterudviklingen. Jeg og min læge aftalte, at jeg prøvede at trappe helt ud, da jeg egentlig følte, at jeg er o.k. med ganske få symptomer. Nu er jeg 100 % fri for medicinen.

Dog har jeg kunne mærke en forskel de sidste par måneder. En øget bekymring, en enorm ængstelighed, få angsttilfælde og konstante negative tanker. Jeg føler, at mit hul bliver dybere og dybere og jeg er bange for slet ikke at komme op igen, hvis jeg ikke tager hånd om det :-( og det hjælper ikke, at jeg ved, at jeg lige om lidt skal være mor og have ansvar for et andet lille menneske.. og jeg er sindssyg bange for at få en fødselsdepression :-( 

Men jeg ved også, hvor hårdt det er at starte op på antidepressiver - så er der nogen af jer eller er der nogen, der kender nogen, der er startet op på et antidepressivt middel efter fødslen og hvordan har I haft det?

Jeg ved også, at der er mange andre muligheder end antidepressivt medicin, men.. bare at tage kontakt til lægen, gå en tur, dyrke noget motion føles bare som en kamp lige nu. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2020

Anonym

Det har jeg to gange. Jeg tog medicinen om aftenen. Kunne godt vågne om natten med kvalme og ubehag og ekstrem mundtørhed. men eller Mærkede jeg ikke så meget - og bivirkninger forsvandt efter 14 dage. Men havde det også skidt, så mærkede generelt ikke så meget. Kan være det er en mulighed du starter inden fødslen? Anden gang anbefalede lægen mig at starte på antidepressiv ca. en måned før fødslen fordi jeg begyndte at få symptomer - men ville jeg ikke. Fortryder jeg idag da jeg nok kunne have undgået at gå helt ned. 

Anmeld Citér

26. februar 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det har jeg to gange. Jeg tog medicinen om aftenen. Kunne godt vågne om natten med kvalme og ubehag og ekstrem mundtørhed. men eller Mærkede jeg ikke så meget - og bivirkninger forsvandt efter 14 dage. Men havde det også skidt, så mærkede generelt ikke så meget. Kan være det er en mulighed du starter inden fødslen? Anden gang anbefalede lægen mig at starte på antidepressiv ca. en måned før fødslen fordi jeg begyndte at få symptomer - men ville jeg ikke. Fortryder jeg idag da jeg nok kunne have undgået at gå helt ned. 

Hvad med trætheden? Og hvordan tacklede du hverdagen med den lille? Sidste gang oplevede jeg at være lidt ligeglad med tingene, som også er en af virkningerne ved medicinen - altså, ikke som en kold idiot - men jeg er bekymret for, at jeg måske også kan blive lidt mere ligeglad, hvilket jeg ikke synes er så hensigtmæssigt med en lille ny. 

Hvor hurtigt følte du bedring? Og havde du nogen andre bivirkninger? (Øget angst i starten, vægttab/vægtøgning?) sorry se mange spørgsmål. 

Jeg tror jeg vil tage en snak med min læge om at starte op - eventuel inden fødsel, hvis det kan lade sig gøre. 

Anmeld Citér

26. februar 2020

Anonym

Hvad med trætheden? Og hvordan tacklede du hverdagen med den lille? Sidste gang oplevede jeg at være lidt ligeglad med tingene, som også er en af virkningerne ved medicinen - altså, ikke som en kold idiot - men jeg er bekymret for, at jeg måske også kan blive lidt mere ligeglad, hvilket jeg ikke synes er så hensigtmæssigt med en lille ny. 

Hvor hurtigt følte du bedring? Og havde du nogen andre bivirkninger? (Øget angst i starten, vægttab/vægtøgning?) sorry se mange spørgsmål. 

Jeg tror jeg vil tage en snak med min læge om at starte op - eventuel inden fødsel, hvis det kan lade sig gøre. 

Altså, mange af bivirkninger oplevede jeg ikke rigtig i starten fordi jeg havde det ret skidt i forvejen. Jeg oplevede aldrig vægtøgning, øget angst eller lign., men min dosis var heller ikke så høj. Har heller aldrig oplevet at være ligeglad. 
jeg oplevede bedring allerede efter 14 dage hvor alt så lidt lysere ud - bedst virkning efter et par måneder. Jeg synes det var hårdt at håndtere hverdagen med barn i starten - Jeg var klar til være alene med mit barn efter omkring 5 uger, hvor medicinen var begyndt at virke godt.
Så en længere barsel for din mand/kone synes jeg virkelig i skal overveje - det var guld værd hos os begge gange. 
men som sagt, ville hellere have startet på antidepressiv inden fødslen da jeg begge gange blev ramt af hård fødselsdepression hvor jeg virkelig røg ned i et hul. 
så tænker i hvert fald du skal snakke med din læge - specielt når du allerede nu oplever symptomer.. 

Anmeld Citér

26. februar 2020

Anonym

Det lyder som en lidt svær situation / beslutning.

Jeg har ikke født endnu (jeg er i uge 30), så kan ikke fortælle dig ,hvordan det er at opstarte efter en fødslen. Men jeg kan fortælle dig mine egne erfaringer med Sertralin.

Jeg blev anbefalet af egen læge at trappe ud af Sertralin inden projekt baby. Det gik ikke så godt. Forværringen kom gradvist, men set i bakspejlet skulle jeg have været fulgt bedre ift. risiko for tilbagefald og skulle have reageret før. Efter et slemt tilbagefald blev jeg fulgt af sygeplejersker og speciallæger, der alle anbefalede mig at fortsætte på Sertralin, når jeg blev gravid og efterfølgende. Jeg bliver fulgt lidt ekstra i graviditeten, og så holder de ekstra øje med lillepigen efter fødslen. Nogle få babyer kan være lidt anspændte og have tendens til let sitren, når moderen har fået et SSRI-præparat, men dette er på fagsprog "milde og selvlimiterende tilfælde." Jeg ville selvfølgelig allerhelst undvære at have brug for medicin, men jeg har et følsomt serotonin-system har erfaringerne vist, og når jeg kan være helt velfungerende ved at være på medicin, så tror jeg også det er det bedste for lillepigen. Jeg havde de klassiske opstartsbivirkninger, kvalme og utilpashed et par dage, men det gik hurtigt over.

Jeg ved ikke hvad der er den bedste beslutning for dig, men jeg vil anbefale , at du prøver at kontakte og snakke med jordemoderen eller din læge. Selvom det skridt kan være svært og uoverskueligt at tage, så håber jeg, at du vil vise dig selv den omsorg at få hjælp til at tage beslutningen. Måske anbefaler de opstart nu eller efter fødslen. Men jeg håber, at du vil tage fagfolk med på råd. De er SÅ dygtige, og du er bestemt ikke den første i den situation.

Ønsker dig alt det bedste

Mvh Helena

Anmeld Citér

27. februar 2020

Æblegrød_dk

Anonym skriver:

Kære alle mødre

For at gøre en lang historie kort, så stoppede jeg med paxotetin (mener jeg at det hedder) inden projekt-baby på grund af de mulige bivirkninger, præparatet kunne have på fosterudviklingen. Jeg og min læge aftalte, at jeg prøvede at trappe helt ud, da jeg egentlig følte, at jeg er o.k. med ganske få symptomer. Nu er jeg 100 % fri for medicinen.

Dog har jeg kunne mærke en forskel de sidste par måneder. En øget bekymring, en enorm ængstelighed, få angsttilfælde og konstante negative tanker. Jeg føler, at mit hul bliver dybere og dybere og jeg er bange for slet ikke at komme op igen, hvis jeg ikke tager hånd om det :-( og det hjælper ikke, at jeg ved, at jeg lige om lidt skal være mor og have ansvar for et andet lille menneske.. og jeg er sindssyg bange for at få en fødselsdepression :-( 

Men jeg ved også, hvor hårdt det er at starte op på antidepressiver - så er der nogen af jer eller er der nogen, der kender nogen, der er startet op på et antidepressivt middel efter fødslen og hvordan har I haft det?

Jeg ved også, at der er mange andre muligheder end antidepressivt medicin, men.. bare at tage kontakt til lægen, gå en tur, dyrke noget motion føles bare som en kamp lige nu. 

Jeg har dykket videnskabeligt ned i SSRI-præparatet Sertralin, fordi min mand var på det kontinuerligt i 6år (han har fået massive følgeskader pga af det)og jeg må ærligt indrømme, at jeg er dybt chokeret og faktisk også rædselsslagen over, at gravide kvinder bliver sat på dette præparat. Forskning viser nemlig, at Sertralin især, forhøjer enzymet Acetylcholinesterase, som er med til at nedbryde neurotransmitteren Acetylcholine. Denne neurotransmitter er alfa og omega for dannelsen af hukommelse, synapser, nervebaner, muskel-forbindelser osv (de symptomer/bivirkninger, som den anden kvinde beskriver at barnet har - er netop tegn på forhøjet Acetylcholinesterase!). Derfor er Sertralin(Zoloft/USA) under kraftig mistanke for at give hjerneskade, hvilket forsøg desværre har bekræftet. Hvis man oplever en ustabilitet, så dyk evt ned i den forskning som Steven Zeisel har lavet siden 1992 omkring hvor kamp vigtigt Acetylcholine er for den gravide kvinde, herunder fedtstoffet Lecithin og signalstoffet Choline (kroppens byggesten for at kunne danne Acetylcholine) er for et fostrets dannelse af hjerne. Så sæt dig ind i hvad Sertralin gør inden du tager beslutning om at starte på det og læs hvad forskeren Steven Zeisel skriver omkring gravide kvinder. Søg evt. 'Steven Zeisel + Choline' på Youtube, så kommer der en podcast op, hvor han forklarer overstående. 

Ønsker dig det bedste for dig og dit barn! 

Anmeld Citér

27. februar 2020

FruJakobsen91

Æblegrød_dk, må man spørge hvilken faglig baggrund du har og hvilke faglige forudsætninger du har for at fremhæve  en amerikansk forskers studier fra 1990'erne  fremfor nyere forskning?

Jeg kan godt forstå, at du har haft behov for at finde en forklaring på din mands situation. Men du rammer mange sårbare gravide, der evt. er på medicin, ved at skrive at du er "dybt chokeret og faktisk også rædselsslagen over, at gravide kvinder bliver sat på dette præparat." Vi er da helt enige om at antidepressiv behandling af en gravid ikke er en optimal situation, men en ubehandlet depression kan have store konsekvenser for både mor og barn. Jeg synes, det er for tyndt et belæg at henvise til én amerikansk forsker. Vi har en masse glimrende fagfolk og speciallæger i Danmark, der har nye og kliniske relevante studier at henvise til. Fx er denne en opsummering af mange studier og bragt i "Ugeskrift for læger": https://ugeskriftet.dk/videnskab/risici-ved-brug-af-selektive-serotoningenoptagelseshaemmere-til-gravide (kan findes som PDF ved at Google "Risici ved brug af selektive serotoningenoptagningshæmmere til gravide"). Artiklen beskriver både fordele og ulemper men konkluderer: "overordnet er data om uønsket påvirkning af den gravide og det ufødte barn meget betryggende, og SSRI bør ikke
forholdes en gravid, der har en velbegrundet indikation."

Jeg er ikke læge med viden indenfor området, så jeg råder ikke trådstarter til hverken det ene eller andet, men jeg synes hun skal lade en fagperson vurdere hendes situation og vurdere om der er tale om en "velbegrundet indikation". 

Jeg ønsker trådstarter alt det bedste for dig og baby..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.