Det lyder som en lidt svær situation / beslutning.
Jeg har ikke født endnu (jeg er i uge 30), så kan ikke fortælle dig ,hvordan det er at opstarte efter en fødslen. Men jeg kan fortælle dig mine egne erfaringer med Sertralin.
Jeg blev anbefalet af egen læge at trappe ud af Sertralin inden projekt baby. Det gik ikke så godt. Forværringen kom gradvist, men set i bakspejlet skulle jeg have været fulgt bedre ift. risiko for tilbagefald og skulle have reageret før. Efter et slemt tilbagefald blev jeg fulgt af sygeplejersker og speciallæger, der alle anbefalede mig at fortsætte på Sertralin, når jeg blev gravid og efterfølgende. Jeg bliver fulgt lidt ekstra i graviditeten, og så holder de ekstra øje med lillepigen efter fødslen. Nogle få babyer kan være lidt anspændte og have tendens til let sitren, når moderen har fået et SSRI-præparat, men dette er på fagsprog "milde og selvlimiterende tilfælde." Jeg ville selvfølgelig allerhelst undvære at have brug for medicin, men jeg har et følsomt serotonin-system har erfaringerne vist, og når jeg kan være helt velfungerende ved at være på medicin, så tror jeg også det er det bedste for lillepigen. Jeg havde de klassiske opstartsbivirkninger, kvalme og utilpashed et par dage, men det gik hurtigt over.
Jeg ved ikke hvad der er den bedste beslutning for dig, men jeg vil anbefale , at du prøver at kontakte og snakke med jordemoderen eller din læge. Selvom det skridt kan være svært og uoverskueligt at tage, så håber jeg, at du vil vise dig selv den omsorg at få hjælp til at tage beslutningen. Måske anbefaler de opstart nu eller efter fødslen. Men jeg håber, at du vil tage fagfolk med på råd. De er SÅ dygtige, og du er bestemt ikke den første i den situation.
Ønsker dig alt det bedste
Mvh Helena
Anmeld
Citér