Eksperthjælp: Pædofile tilbøjeligheder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.237 visninger
0 svar
0 synes godt om
22. februar

Gitte Sander

Jeg har haft en værge, der viste sig at have pædofile tilbøjeligheder, også med sin egen lille datter, 4 år. Jeg er meget glad for manden, han er 41 år gammel, og det virker som om han er blevet bange for mig, efter at jeg opdagede hans tilbøjeligheder. JEG SYNES DET ER SYND FOR HAM, AT HAN IKKE HAR NOGEN AT TALE MED! Jeg har jo selv været udsat for et alvorligt misbrug da jeg var 3½ år.

Gittes svar

Hej,

Jeg kan jeg godt forstå, at du synes det er synd for ham, at han ikke har nogen at tale med om det, og det er sikkert rigtigt, at han er blevet bange efter at du har opdaget det. Måske er der aldrig nogen, der har opdaget det før, og nu er han bange for, hvad du vil gøre. Det er også synd for barnet, hvis han gør noget, han ikke burde gøre.

Men når du selv har været udsat for et alvorligt misbrug, da du var 3 1/2 år gammel, tipper jeg på, at du er nok ikke den, der kan hjælpe ham mest. Det vil være for hårdt for dig.

Jeg ved ikke hvor gammel du er, måske ville være klogt at få hjælp fra en voksen til dette, hvis du er ung? Har du eventuelt en socialrådgiver, læge, psykiater eller psykolog, der kan hjælpe dig med dette? Det kunne være rart at involvere nogle professionelle i at håndtere dette, tænker jeg, så du ikke skal stå alene med det.

Det jeg tænker, du/I eventuelt kan gøre, er at hjælpe ham med, hvorhenne han kan finde nogle at tale med om det, så der bliver gjort noget, men det ikke ligger på dine skuldre. Der findes en anonym telefonlinje på Sexologisk Klinik i hovedstaden. Der kan man ringe til, hvis man har seksuelle tanker om børn. Det hedder Bryd Cirklen og har tlf. 65909909 de har åbent tirsdage kl. 16 - 18 og torsdage kl. 10 - 12.

Du kan læse om den her:  https://www.psykiatri-regionh.dk/bryd-cirklen/Sider/default.aspx

Dem kan han ringe til og få yderligere rådgivning i, hvad han kan gøre. Du kan også selv ringe og snakke med dem, hvis du bliver i tvivl om hvad du skal gøre i forhold til hele miseren. Hvis I ikke bor i hovedstaden, kan I godt ringe alligevel og høre, hvor I så kan gå hen. De kender garanteret forskellige muligheder rundt omkring i landet.

Og så eventuelt underrette myndighederne, hvis du har hørt noget konkret, som giver dig anledning til at være bekymret for barnet eller dem, han er vægre for. 

Hvis man er bekymret for et barn, skal man også gerne underrette kommunen, der hvor vedkommende bor. Du kan læse om det her:  https://www.borger.dk/familie-og-boern/Udsatte-boern-og-unge/Boern-i-mistrivsel 

Desuden, hvis han var din vægre, bør du måske underrette Familieretshuset, I hørte under, hvis du fik den viden imens han var din vægre?

Godt du tager affære. Men stil dig nu ikke for alene med den alvorlige viden. Ræk ud til nogle, du har tillid til.

Held og lykke med det,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.