Fridage under indkøring i BH

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.181 visninger
8 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. februar 2020

Anonym trådstarter

Jeg er ved at køre min dreng på 2 år og 10 måneder ind i en børnehave. Han er meget stille og genert af sig og kommer lige fra dagplejen, så det er en voldsom oplevelse for ham og jeg kan mærke, at det tærer på ham.
Han er der fra 8 til 14:30/15.
Jeg har hele tiden fået de råd med, at han skal være der så meget så muligt og ikke have fridage, så han kan få en god fornemmelse af at høre til, af hverdagens rutiner osv. Derfor er han der også til efter frugt...

Men jeg ville bare så gerne give ham nogle fridage måske 1 gang i ugen, hvor han kan lade op herhjemme og sunde sig lige i starten. Og min "mavefornemmelse" siger også, at det ikke ville skade - at han så kommer tilbage med fornyet energi og jeg ved, at han har haft en god dag, for derhenne er de for få voksne, og der er lige starter 5 andre nye børn og min stille dreng, glider nok lidt i baggrunden.

Hvad siger I? Har I erfaringer med det?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. februar 2020

Carina:-)

Fridage skader ikke  - tværtimod. 

Min dreng har gået i bh i 1,5 år og har Max 25 timer i ugen.

Mindst en fridag og aldrig længere end 6 timer .

De er Max på , og har som os voksne ( nok endda mere) brug for ro og tid til at lade op.

Hvis du har muligheden ville jeg altid priotere at mit barn har mest mulig tid med mig i løbet af de 5 hverdage. 

Så er der overskud til at være social og lære alt det nye.

Anmeld Citér

20. februar 2020

Anonym trådstarter

Det har jeg også tænkt. Jeg går nemlig bare hjemme marts med, for at køre børnene ind, inden jeg skal søge et arbejde... Og jeg elsker jo at være sammen med dem herhjemme og inden jeg ved af det, har jeg et job og kan ikke vælge fridage!

Og jeg ved da, at når jeg selv starter et nyt sted, er man udkørt i starten og der ville det da være rart med ekstra fridage eller kortere dage!

Anmeld Citér

20. februar 2020

Oddi

Profilbillede for Oddi

Jeg ville uden tøven give fridag. Men gør det enten mandag eller fredag så det er i forlængelse af weekenden og han ikke skal shuffle for meget rundt i de nye rutiner. 

Min store dreng går også i børnehave og er kørt ind men han får også fridage hist og pist. Når lillebror starter i vuggestue vil han også få dem, børn har godt af fridage og det er en gave hvis man som forældre kan give det. 

Anmeld Citér

20. februar 2020

Soonmom

Jeg ville i indkøringsperioden ikke give fridage, men synes det er nogen lange dage hvis han er i gang med indkøring?

Hvis han er ved at være indkørt ville jeg tidligst afleverer kl 9 og hente senest 14 (medmindre det er en lur).

Når han så er indkørt og du har mulighed for det, så giv endelig fridage og ca 6 timers dag 

Anmeld Citér

20. februar 2020

CKJ

Profilbillede for CKJ

Helt klart nogle fridage. 
mig måske endda kortere dage. Når du går hjemme kan du sagtens aflevere ham først kl 9 og hente kl 14. 
det havde jeg gjort

Anmeld Citér

20. februar 2020

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeg er ved at køre min dreng på 2 år og 10 måneder ind i en børnehave. Han er meget stille og genert af sig og kommer lige fra dagplejen, så det er en voldsom oplevelse for ham og jeg kan mærke, at det tærer på ham.
Han er der fra 8 til 14:30/15.
Jeg har hele tiden fået de råd med, at han skal være der så meget så muligt og ikke have fridage, så han kan få en god fornemmelse af at høre til, af hverdagens rutiner osv. Derfor er han der også til efter frugt...

Men jeg ville bare så gerne give ham nogle fridage måske 1 gang i ugen, hvor han kan lade op herhjemme og sunde sig lige i starten. Og min "mavefornemmelse" siger også, at det ikke ville skade - at han så kommer tilbage med fornyet energi og jeg ved, at han har haft en god dag, for derhenne er de for få voksne, og der er lige starter 5 andre nye børn og min stille dreng, glider nok lidt i baggrunden.

Hvad siger I? Har I erfaringer med det?

Jeg ville sige at han skal have kortere dage, alt efter hvor længe han sover. Hvis han stadig er i indkøring er det lange dage for sådan en lille størrelse et nyt sted, især hvis han er genert.  

Hvornår startede du indkørslen? 

Aflevere ham kl. 9, ingen grund til at han er der fra 8 til 15. Synes også godt at du kan hente ham før frugt.. Bare at han er der formiddag, hvor de laver ting, så han kan være sammen med de andre børn og lære dem at kende. 

Jeg tror at de mener at han skal være der så meget, fordi han er genert og de er bange for at han vil have svært ved at finde nogen at lege med, hvis han ikke er der så meget. Leger han med andre børn? 
Hvis det tærer på ham, synes jeg helt sikkert du skal give kortere dag, en fri dag en gang imellem. 

Anmeld Citér

20. februar 2020

MinC

Børn har brug for deres forældre til at komme tilbage til en tilstand af tryghed, når de har oplevet mange sensationer (som de gør hver dag i pasning). Når pædagoger siger sådan, så er det fordi de har tanker på institutionalisering og ikke nødvendigvis det lille barns behov. Hvis du fornemmer at han har brug for fridage og korte dage, så gør det. Vi kan ikke hærde børn. I bedste fald tilpasser de sig (hvilket jo heller ikke er godt) og i værste fald bliver de stresset. Langvarig stress i barndommen fører til alvorlige belastningsreaktioner senere i livet. 

Læs evt. Tænd for forbindelsen, hvis du har brug for noget solidt viden om børns tilknytning og psykologi, så du kan få godt fat i mavefornemmelsen og stå imod forældede tilgange såsom “han skal være her meget for at lære at gå i børnehave”.

God vind! ��

Anmeld Citér

25. februar 2020

Anonym trådstarter

Ja, jeg tror seriøst, han ville blive alt for stresset, hvis han var der hver dag i ugen her i starten (og måske også senere, men det må vi se på til den tid jo...).

Jeg har givet ham ekstra fridage i forbindelse med weekend.
Hans dage kan desværre ikke afkortes, da jeg også har en lillebror, der skal køres ind samtidig og hvor det hele skal times med hans 2 daglige lure. Så jeg bringer og henter så sent jeg kan, uden hans lillebror når at blive helt færdig af træthed...

Jeg har prøvet at hente efter madpakker, men før lur - og det var altså noget rod. Så han sover de der 1½ t ved middagstid, spiser frugt og så henter jeg ham der 14:30...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.