Er der en læge til stede?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.270 visninger
12 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
18. februar 2020

Anonym trådstarter

Jeg kaster op som en gal og har virkelig brug for afklaring. Fik taget blodprøver i går, men kan først kontakte lægen i morgen, da hun har haft fri i dag.

Mine blodprøvesvar ligger på sundhed.dk, hvoraf de afvigende er:

Trombocytter 149x10^9/L (normal 165-400x10^9/L)

Kalium 3,3 mmol/L (normal 3,5-4,6 mmol/L)

Natrium 136 mmol/L (normal 137-145 mmol/L)

Kreatinin 48 umol/L (normal 45-90 umol/L)

Basisk fosfatase 33 U/L (normal 35-105 U/L)

Alt andet ser ok ud. Ved ikke hvad jeg kan forvente? Jeg er piv-dårlig, og håber virkelig en kan fortælle om det er grund til bekymring.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2020

Ano18

Din kalium skal ikke blive for lav, så hvis du bliver ved at kaste så meget op og slet intet holder i dig, så ville jeg lige ringe 1813. 
prøv at få fat på apoteket på en elektrolyt væske du skal blande op med saft og så drik en spiseske hver 10 min

Anmeld Citér

18. februar 2020

Ano18

Det er din kalium natrium balance der skal være i orden. Men som sagt en lille bitte smule væske hver tiende minut så chancen for at optage det uden at kaste det op er større. Hvordan m diarré

Anmeld Citér

18. februar 2020

Anonym trådstarter

Ano18 skriver:

Det er din kalium natrium balance der skal være i orden. Men som sagt en lille bitte smule væske hver tiende minut så chancen for at optage det uden at kaste det op er større. Hvordan m diarré

Ingen diarre, kun opkast rigtig mange gange i døgnet. Der var snak om saltvand i drop hvis blodprøverne viste det nødvendigt, tror du det er det? Vores apotek har lukket nu, er der noget hjemme jeg selv kan gøre? Bare væske i interval? I dag har jeg kunnet holde en smule vand i mig, men vi snakker måske et glas. Jeg er helt vildt træt og afkræftet og er kun i uge 9.

Anmeld Citér

18. februar 2020

Ano18

Jeg ville se om jeg kunne få lidt Chips og lidt saft i mig men spis det meget langsomt. Den er ikke faretruende lav på 3,3 (jeg tror man siger under 3 men jeg er kun sygeplejerske og har selv en fortid med for lavt kalium og hyppige indlæggelser. Min kalium har været fast en del lavere end din og ved 3,3 gjorde de intet), men hvis det fortsætter så skal du have drop ja. Det kan godt vente til i morgen ville jeg sige. Vær obs på brystsmerter og uregelmæssig hjertebanken. Og så ville jeg snakke med lægen om kvalmestillende (ondansetron) og måske akupunktur 

Anmeld Citér

18. februar 2020

Ano18

Grunden til du skal nøjes med en meget lille sip hver tiende minut (og ikke kun vand) er så chancen for at kaste det op er lavere. Der trigger du ikke opkastfornemmelsen så meget. Så vigtigt du tager det slow. Og evt en Chips hver anden gang

Anmeld Citér

18. februar 2020

Ano18

Hyperemesis er forfærdelig - har selv lidt af det alle gangene og kaster op pt ca 20 gange i døgnet, hvilket heldigvis er ingenting ift tidligere i min graviditet / de andre graviditeter. Og min kalium er 3,4 lige nu, hvilket min læge var glad for. Mine andre tal er værre end dine 

Anmeld Citér

18. februar 2020

Anonym trådstarter

Ano18 skriver:

Hyperemesis er forfærdelig - har selv lidt af det alle gangene og kaster op pt ca 20 gange i døgnet, hvilket heldigvis er ingenting ift tidligere i min graviditet / de andre graviditeter. Og min kalium er 3,4 lige nu, hvilket min læge var glad for. Mine andre tal er værre end dine 

Det lyder godt nok hårdt  Jeg kaster selv “kun” op 10-12 gange pt. Startede i uge 5 og er gradvist blevet mere og mere. Det er frygteligt 

Anmeld Citér

18. februar 2020

Ano18

Min kvalme er faktisk blevet meget bedre - pillerne og akupunktur har gjort en forskel. Har det meget bedre end i de andre graviditeter. Mit problem er også at min lukkemuskel ikke fungerer til mavesækken så jeg kan slet ikke spise efter kl 16, - og bliver alligevel ved, at vågne op i opkast om natten, som løber ned i luftrøret eller bare i en kaskade ud over det hele. Men den konstante forfærdelige kvalme jeg havde var SÅ meget værre, så jeg føler med dig. Og jeg kan godt indeholde maden lidt længere tid af gangen og nå at optage noget af den, så jeg har ikke helt det samme problem som dig. Jeg håber du snart får det bedre !! Hold ud 

Anmeld Citér

18. februar 2020

Jixy

Profilbillede for Jixy

Jeg mener dette er godt at drikke ved meget opkast:  http://www.sydvestjysksygehus.dk/wm500975

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.