Passiv damp fra e-cigaret - sippet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.021 visninger
7 svar
20 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
15. februar 2020

Anonym trådstarter

Hej piger, 

nå, jeg har et mindre dilemma, som jeg har brug for lidt sparring på. Jeg er gravid i 9. Uge og vi har i forvejen en datter på 3. Min kæreste damper på e-cigaret og vi har meget forskellige syn på hvor sundhedsskadelig sådan en, egentlig er. Når han er udenfor, kan han dampe ligeså tosset han vil, men han nu, hvor det er koldt, ynder han at sidde i døråbningen i køkkenet og dampe. Jeg ka tydeligt se, hvordan noget af det her damp ryger ind i huset. Jeg har sagt flere gange, at den damper skal helt udenfor eller som minimum ud i skuret, men det virker kun et par dage ad gangen. Dengang han røg cigaretter kunne han sagtens forstå han skulle gå ud, men det er bare som om, han ikke synes det er så vigtigt med en damper. Jeg er godt frustreret over det, for jeg føler, jeg har taget at valg på mine vegne og vores datters vegne om, at vi ikke ønsker at blive udsat for den damp passivt, når man endnu ikke tydeligt kender konsekvenserne.. hvad filan gør jeg? Og er jeg simpelthen for sippet? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2020

Miti's mama

Sundhedsstyrelsen fraråder det fordi man ikke ved nok om det, men nogle ting peger på at det er skadeligt. Og når det er ens børn ville jeg også bruge en 'better safe than sorry' tilgang.

Anmeld Citér

15. februar 2020

Ano18

Jeg er endnu mere sippet. Jeg ville hverken have at mine unger skulle se en af deres rollemodeller have lige den dårlige vane - og derudover skulle det pga eventuelle sundhedsskadelige virkninger - som en anden nævnte - aldrig finde sted i nærheden af mig eller ungerne.
Jeg hader ! som i hader røg og rygning, lige fra at man holder og rører mine unger når man har røget til en der står i ryger i det offentlige nær os. Der går vi væk. Og trods damp jo ikke er det samme, så hører det for mig ind i samme kategori. Som er no go. Jeg ved det måske lyder hårdt men det er ikke personligt eller mennesket bag jeg har noget imod.

Anmeld Citér

15. februar 2020

2018mor

Anonym skriver:

Hej piger, 

nå, jeg har et mindre dilemma, som jeg har brug for lidt sparring på. Jeg er gravid i 9. Uge og vi har i forvejen en datter på 3. Min kæreste damper på e-cigaret og vi har meget forskellige syn på hvor sundhedsskadelig sådan en, egentlig er. Når han er udenfor, kan han dampe ligeså tosset han vil, men han nu, hvor det er koldt, ynder han at sidde i døråbningen i køkkenet og dampe. Jeg ka tydeligt se, hvordan noget af det her damp ryger ind i huset. Jeg har sagt flere gange, at den damper skal helt udenfor eller som minimum ud i skuret, men det virker kun et par dage ad gangen. Dengang han røg cigaretter kunne han sagtens forstå han skulle gå ud, men det er bare som om, han ikke synes det er så vigtigt med en damper. Jeg er godt frustreret over det, for jeg føler, jeg har taget at valg på mine vegne og vores datters vegne om, at vi ikke ønsker at blive udsat for den damp passivt, når man endnu ikke tydeligt kender konsekvenserne.. hvad filan gør jeg? Og er jeg simpelthen for sippet? 

Ærligt, så ja - jeg synes du er for sippet. Den smule damp der skulle finde ind i huset, er vel ikke meget anderledes end damp fra en gryde kogte kartofler. 

Anmeld Citér

15. februar 2020

Anonym trådstarter

Tak for jeres input - alle 3  De viser også, at netop holdninger til damp fra e-cigaretter er forskellige, hvilket kan gøre, at dilemmaet er svært.. 

jeg Vidste faktisk ikke, at Sundhedsstyrelsen frarådede det, det vil jeg lige kigge lidt mere på også må vi forsøge at finde et kompromis herhjemme, vi begge kan leve med. 

Igen, tak for jeres meninger 

Anmeld Citér

15. februar 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
2018mor skriver:

Ærligt, så ja - jeg synes du er for sippet. Den smule damp der skulle finde ind i huset, er vel ikke meget anderledes end damp fra en gryde kogte kartofler. 

Arh - den sammenligning er lidt tynd. Damp fra kogte kartofler er vanddamp - der er jo andet end vand i en e-cigaret.

Anmeld Citér

15. februar 2020

Lje

2018mor skriver:

Mener du helt alvorligt, at damp fra en gryde med vand og kartofler vs. damp fra en væske, der er tilsat duftstoffer/smagsstoffer/tilsætningsstoffer/alkohol, som er kemisk fremstillet, er det samme?

TS: jeg mener ikke, du er sippet. Mit barn skal ikke opholde sig unødigt i rygerhjem og passiv røg i hjemmet ville virkelig være no go. Så jeg forstår dig godt. Sundhedsstyrelsen har materiale om det. Måske du kan bede din kæreste læse det - og så tage en snak om det på et oplyst grundlag?

Vh.

Anmeld Citér

15. februar 2020

Anonym trådstarter

Mener du helt alvorligt, at damp fra en gryde med vand og kartofler vs. damp fra en væske, der er tilsat duftstoffer/smagsstoffer/tilsætningsstoffer/alkohol, som er kemisk fremstillet, er det samme?

TS: jeg mener ikke, du er sippet. Mit barn skal ikke opholde sig unødigt i rygerhjem og passiv røg i hjemmet ville virkelig være no go. Så jeg forstår dig godt. Sundhedsstyrelsen har materiale om det. Måske du kan bede din kæreste læse det - og så tage en snak om det på et oplyst grundlag?

Vh.

Tak for rådet om materialet! Det vil jeg bestemt bruge  synes nogle gange, jeg mangler lidt evidens for det hele, så det er bare rigtig fint. Jeg tror nemlig ikke, han gør det for at være ond, han tror bare ikke på, det er sådan rigtig farligt.. 

også tak til jer andre! God pointe, det er jo nogle helt andre kemiske dampe, vi her taler om. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.