Sygemeldning eller ej - overbelastning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.045 visninger
5 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. februar 2020

Anonym trådstarter

Min læge vil have mig sygemeldt grundet overbelastning - hun siger at jeg risikere at komme rigtig langt ud hvis jeg ikke kommer på toppen igen nu. Hun vil foreløbig sygemelde mig 14 dage og så vil hun se mig igen og tage stilling til hvorvidt hun mener jeg er klar igen. Jeg har bedt om mere tid til at overveje det. Hun forslog det samme for små tre uger siden. Jeg håbede at alle de blodprøver jeg fik taget i den forbindelse kunne fortælle at der var noget fysisk galt der kunne klares med vitamintilskud eller ligende. Jeg mangler d-vitamin men det gør de fleste på denne tid af året, men hun mener at jeg er på kanten af en alvorlig depration grudet længervarende søvnmangel og det pres jeg er under jobmæssigt. 

Situation er bare, at jeg stadig, grundet to barsler, er forholdsvis ny på jobmarked. Jeg er i et vikariat der udløber til august og jeg skal derfor finde et nyt job. Jeg er bange for hvad det vil gøre ved mine jobchancer hvis jeg får en sygemelding på cv'et. Jeg vil naturligvis ikke selv skrive det på, men hvad nu hvis min chef fortæller om det til en eventuel ny arbejdsgiver? 

Lægen fortæller at jeg ikke er forpligtiget til at oplyse hvorfor jeg er sygemeldt til min chef, men hvordan kan jeg undgå det? Jeg kan jo ikke bare sige at jeg er sygemeldt... Mine nærmeste kollegaer ved jeg stortset har permanent hovedpine, kvalme, bliver svimmel og har svært ved at fokusere, så de vil sukkeret gætte på stress...

Jeg søger gode råd fra andre der har været i en lignende situation. Ville I følge lægens råd og blive sygemeldt? Og i så fald hvad ville I sige til jeres chef/kollegaer?

Har I oplevet at en sygmelding tideligt i jeres karriere gjorde det svært/umuligt at finde nyt job?     

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. februar 2020

Miti's mama

Jeg har ikke været i samme situation, men jeg arbejder i HR. Jeg vil aldrig oplyse andre om en medarbejders (eller tidligere medarbejders) sygefravær, det er vist heller ikke lovligt, så det vil jeg ikke være bekymret over.

Det du skal være mest bekymret over er at 14 dage nu er bedre end den måned, eller mere, du ender med hvis du ikke tager det i opløbet. Lyt til din læge og tag de 14 dage.

Anmeld Citér

11. februar 2020

Snoopy77

Lyt til din læge. Der er gode grunde til at du bliver anbefalet at skrue ned. 
jeg havde en sygemelding på otte uger med efterfølgende fyring og havde de samme bekymringer som dig ift fremtidigt job. Men ingen har spurgt ind til det hul på mit cv og når jeg selv har nævnt det, har de taget hatten af for det. 

Tro mig; 14 dage nu er bedre end måske flere måneder på et senere tidspunkt 

Anmeld Citér

12. februar 2020

Anonym

Du skal pas på dig selv inden takker dig den dag du går helt ned så gør dig selv den tjeneste lyt  til din læge. Der er en god grund du risiker bare din krop sige stop hvis ikke du tager den signallerer alvorlig!

Anmeld Citér

18. februar 2020

Bonusmorogmor

Du er simpelhen nød til at høre hvad lægen siger og passe på dig selv!

Jeg har selv stået der og selvom man knokler sig selv i stykker, bliver du altså stadig fyret en dag men måske bare af en anden grund. Der er et eller andet på din arbejdsplads som gør at du ikke kan fungere der. Det kan være arbejdsplanen, arbejdsopgaver, fysisk/psykisk osv. 

Få nu sagt stop i tide og pas på dig selv! 
INGEN kommer nogensinde til at klappe dig på skulderen eller give dig en fed løncheck for at have knoklet dig selv i stykker, du kommer tvært i mod bare til at betale prisen med endnu længere sygemelding og evt fysisk slid/mén efterfølgende. 

Beklager at det er lige på og hårdt, men du er nød til at tænke på dig selv først. Enten lytter du til din læge og ellers tager du en alvorlig snak med din chef/leder om at få indrettet arbejdspladsen så du på sigt kan få det bedre der.

Anmeld Citér

18. februar 2020

Anonym trådstarter

Bonusmorogsnartmor skriver:

Du er simpelhen nød til at høre hvad lægen siger og passe på dig selv!

Jeg har selv stået der og selvom man knokler sig selv i stykker, bliver du altså stadig fyret en dag men måske bare af en anden grund. Der er et eller andet på din arbejdsplads som gør at du ikke kan fungere der. Det kan være arbejdsplanen, arbejdsopgaver, fysisk/psykisk osv. 

Få nu sagt stop i tide og pas på dig selv! 
INGEN kommer nogensinde til at klappe dig på skulderen eller give dig en fed løncheck for at have knoklet dig selv i stykker, du kommer tvært i mod bare til at betale prisen med endnu længere sygemelding og evt fysisk slid/mén efterfølgende. 

Beklager at det er lige på og hårdt, men du er nød til at tænke på dig selv først. Enten lytter du til din læge og ellers tager du en alvorlig snak med din chef/leder om at få indrettet arbejdspladsen så du på sigt kan få det bedre der.

Jeg sygemeldte mig i onsdags. Arbejde dog hjemme onsdag og torsdag da jeg havde flere opgaver jeg gerne ville afslutte/vidergive ordentligt. Fredag havde jeg ungerne hjemme, så i går var første rigtige dag uden arbejde... Det føles meget underligt... Men min menstruation er vendt tilbage.. Tænker det er et godt tegn.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.