11 måneder nægter at sove om aftenen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.337 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. februar 2020

sol_og_sommer_<3

Jeg har en datter på 11 måneder som ikke vil sove om aftenen.

Selvom hun er træt når vi sidder i stuen, så vågner hun helt op igen når vi går ind på værelset. Der er mørkt og køligt og jeg plejer at blive hos hende indtil hun sover.

Men hun er begyndt at kravle rundt i laaaaang tid, og så får hun et kæmpe hysterisk anfald hvor intet virker.

Når hun så er så udmattet at hun ikke kan mere falder hun i søvn, men det tager nemt flere timer med gråd og skrigeri. Det er jo ikke til at holde ud, og hver aften er et mareridt på den måde.

Der er virkelig mange råd til hvordan man kan få barnet til at slappe af, feks læse historie, massage, synge en sang, snakke til barnet osv, men det nytter jo ikke noget når hun sætter sig op eller rejser sig op lige så snart hun bliver lagt ned.

Er der nogen der har gode råd til hvordan man får et barn på den alder til at slappe af i kroppen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2020

Babilooo

Varmt bad, musicure musik,

blid massage før sengetid.

jeg har altid gået ... og så kommet tilbage hvis der var decideret gråd. Det hat aldrig fungeret for os at blive i rummet i en uendelighed. Det trak blot tiden ud. 

Anmeld Citér

8. februar 2020

Soonmom

Måske skal hun puttes tidligere? 

Det lyder som om hun holder sig igang og sikkert også søger reaktioner fra dig.

Jeg ville sige godnat og gå ud (ud fra mine egne tre børn er det klart det der virker), de få gange jeg er blevet har blevet på værelset har putningen taget en krig, hvor den normalt tager 10 min (minus de trælse perioder, som dukker op indimellem)

Anmeld Citér

8. februar 2020

sol_og_sommer_<3

Tjullehej skriver:

Varmt bad, musicure musik,

blid massage før sengetid.

jeg har altid gået ... og så kommet tilbage hvis der var decideret gråd. Det hat aldrig fungeret for os at blive i rummet i en uendelighed. Det trak blot tiden ud. 

Det med musik har tidligere fungerer, men hun har fundet ud af at musikken kommer fra min telefon, så når hun hører det nu leder hun efter telefonen for at lege med den i stedet for at lytte til musikken, derfor stoppede vi med at bruge det...

jeg når aldrig at gå nogen steder hen før hun græder og skriger og rejser sig op i sengen, vi har aldrig oplevet at hun bare kunne være alene i sin seng og falde til ro, hun går helt amok hvis hun ikke kan se os

Anmeld Citér

8. februar 2020

fehår

Har hun lært noget nyt motorisk for nyligt? Begyndt at stå alene eller gå måske? Min store var præcist sådan, da hun lærte at stå selv, og så igen da hun lærte at gå. Det var en fase, og det gik over. 

Anmeld Citér

8. februar 2020

sol_og_sommer_<3

Soonmom skriver:

Måske skal hun puttes tidligere? 

Det lyder som om hun holder sig igang og sikkert også søger reaktioner fra dig.

Jeg ville sige godnat og gå ud (ud fra mine egne tre børn er det klart det der virker), de få gange jeg er blevet har blevet på værelset har putningen taget en krig, hvor den normalt tager 10 min (minus de trælse perioder, som dukker op indimellem)

Vi har forsøgt at putte hende tidligere, men hun er slet ikke træt og begynder først at vise tegn på træthed mellem kl 21-22. Hun vågner ca kl 7 om morgenen, går i dagpleje hvor hun sover 2 lurer og vågner som regel omkring kl 15. Derefter er hun vågen til minimum kl 21 før det lykkes at få hende til at sove. 
jeg ville gerne kunne lægge hende og gå, men jeg ved slet ikke hvordan vi skal nå dertil med hende. For jeg tænker det skal foregå nogenlunde roligt. Men hun går fuldstændig amok og skriger til hun næsten glemmer at trække vejret, hun er meget stædig og dramatisk. 
det har altid fungeret bedst at vi putter hende med nærkontakt, det har hun haft et meget stort behov for al den tid hun har levet. 
det virker som om hun godt ved det er sovetid og at hun skal puttes, og det vil hun bare ikke, så hun kæmper meget imod. 

Anmeld Citér

8. februar 2020

sol_og_sommer_<3

fehår skriver:

Har hun lært noget nyt motorisk for nyligt? Begyndt at stå alene eller gå måske? Min store var præcist sådan, da hun lærte at stå selv, og så igen da hun lærte at gå. Det var en fase, og det gik over. 

Ja jeg har tænkt på om det havde noget med kroppen at gøre, for inden for den sidste måned er hun begyndt at stå selv og kunne gå med gåvogn. Og hun begynder helt sikkert at kunne gå uden støtte inden for en måneds tid eller sådan noget. Jeg håber det bare er det, for det er meget anstrengende.

kan det i sig selv give så meget urolighed i kroppen at de feks lærer at gå?

vi har haft en god periode hvor det kun tog 5-10 min at putte hende, det var også bare da jeg lå ved siden af hende uden at gøre noget. Men det kan godt være det passer med at det stoppede da hun begyndte på at kunne med end at kravle 

Anmeld Citér

8. februar 2020

Anonym

Vi har en pige som lyder til at være lidt samme type. Putningen tager lang tid og er ikke sjov. Vi kan heller ikke gå ud af rummet, da hun græder hysterisk bare jeg når tre skridt væk fra sengen og hun har også enormt meget uro i kroppen. det der tit virker her er at lægge sig ned og lade som om man sover med en arm ind gennem tremmerne på sengen.. Men altså - hun er 17 måneder og putningen tager 45 min - 2.5 t. Hver eneste dag. Men det bliver så småt bedre, der er flere og flere "korte" putninger. Vi putter kl 20

Anmeld Citér

8. februar 2020

sol_og_sommer_<3

Anonym skriver:

Vi har en pige som lyder til at være lidt samme type. Putningen tager lang tid og er ikke sjov. Vi kan heller ikke gå ud af rummet, da hun græder hysterisk bare jeg når tre skridt væk fra sengen og hun har også enormt meget uro i kroppen. det der tit virker her er at lægge sig ned og lade som om man sover med en arm ind gennem tremmerne på sengen.. Men altså - hun er 17 måneder og putningen tager 45 min - 2.5 t. Hver eneste dag. Men det bliver så småt bedre, der er flere og flere "korte" putninger. Vi putter kl 20

Puh det lyder ikke sjovt, jeg håber det bliver bedre snart  måske er der bare nogle børn der er mere urolige og har et mindre søvnbehov, det har jeg i hvert fald læst, men jeg har håbet det ikke var tilfældet med hende. Søvn har altid været et problem for hende, så måske er det bare noget med at få overstået de første par år med dårlig søvn... man har vel lov at håbe 

Anmeld Citér

8. februar 2020

fehår

sol_og_sommer_<3 skriver:

Ja jeg har tænkt på om det havde noget med kroppen at gøre, for inden for den sidste måned er hun begyndt at stå selv og kunne gå med gåvogn. Og hun begynder helt sikkert at kunne gå uden støtte inden for en måneds tid eller sådan noget. Jeg håber det bare er det, for det er meget anstrengende.

kan det i sig selv give så meget urolighed i kroppen at de feks lærer at gå?

vi har haft en god periode hvor det kun tog 5-10 min at putte hende, det var også bare da jeg lå ved siden af hende uden at gøre noget. Men det kan godt være det passer med at det stoppede da hun begyndte på at kunne med end at kravle 

Ork ja, efter min erfaring kan det give SÅ meget uro, når de tilegner sig nye grovmotoriske kundskaber. Min den yngste er lige blevet 8 måneder, og hun sov forfærdeligt i et par uger, da hun først begyndte at rejse sig op ad ting. Vi samsover, så jeg kunne mærke på egen krop, hvor meget uro det gav. 

Det bliver bedre. Bare hold fast i rutinen og se, om det ikke vender snart.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.