er mit barn det eneste, som tror mor/far ikke kan

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.861 visninger
7 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. februar 2020

Anonym trådstarter

Vi har en dreng på 7 år, snart 8.

lillesøster på snart 2..

vores begge børn er fantastiske skønne dejlige sjove og søde og elsker hinanden så meget og har meget glæde af hinanden.

hvis min dreng får skældud, vi diskutere, jeg siger nej, han ikke får sin vilje og vi så bliver halv uvenner eller noget helt andet. Så kan min søn nogle gange sige “du kan ikke lide mig” “du elsker mig ikke” “du elsker kun lillesøster”.

Jeg taler med ham om det og fortæller selvfølgelig fra hjertet at lige meget hvad så elsker jeg ham overalt i verden, jeg kan lide ham over alt i verden og jeg elsker ikke lillesøster højere end ham. 

Siger jeres barn også det ?

Idag kommer han hjem fra skole og de har lavet en opgave, et spørgsmål lyder noget i stil med “tror du at din mor/far elsker dig” og han har sat kryds i “det kan være forskelligt” 

vi snakker om det og han fortæller at nogle gange føler han at jeg ikke kan lide ham.

han har før sagt at han føler jeg ikke kan lide ham men så fik han noget vand og så var det væk igen??

jeg går meget op i at tale om tingene og tale om dette. Men det dukker også op hvis han fx får et nej til mac d når vi fik pizza igår eller at han ikke må få den her dyre ting i Br fordi jeg ikke har råd. Eller ikke spise slik i hverdagene. Eller han skal lave lektier. Sådan nogle ting kan gøre at vi kommer op og diskutere fordi han bare bliver ved og ved og ved og så hvis jeg lige som prøver at lukke diskutioner af så siger han “du kan ikke li mig”

siger nogle af jeres børn også “du kan ikke li mig “ eller “du kan bedre lide x end mig” 

råd modtages med kram!!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. februar 2020

Abracadabra

Det har også fyldt herhjemme. Jeg er holdt op med at give det opmærksomhed, jeg affærdiger det hurtigt. Det har hjulpet. Så får ungerne selvfølgelig masser af kram, kys og kærlighed - så de er ikke i tvivl om, at de er elskede. Men alt det pjat med “du kan bedre lide min søster”, dét ignorerer jeg. 

Anmeld Citér

4. februar 2020

kamikaze

I en periode gjorde vores store det samme, og det viste sig at hun bare rigtig godt kunne lide at få at vide at jeg elsker hende. Så hun fik at vide at det måtte hun altid fiske efter, og så taler vi med store bogstaver og svulstige kærlighedserklæringer. Men hun fik også at vide at hun skulle lade være at blande lillesøster ind i det fordi de jo er et team, de er hinandens, og de skal ikke konkurrere de skal passe på hinanden. Og det gør hun så nu. 

Anmeld Citér

5. februar 2020

Babilooo

jeg ville også bar give kærlighed og ignorere det her med “du kan bedre lide x en mig”.

men er jeg den eneste, der synes det er en meget mærkelig skoleopgave..?  Det er da noget underligt noget at så tvivl i de små hoveder om

Anmeld Citér

5. februar 2020

Mortilah

Tjullehej skriver:

jeg ville også bar give kærlighed og ignorere det her med “du kan bedre lide x en mig”.

men er jeg den eneste, der synes det er en meget mærkelig skoleopgave..?  Det er da noget underligt noget at så tvivl i de små hoveder om

Absolut.. det lyder lidt underligt med en sådan opgave..

Anmeld Citér

5. februar 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Tror alle børn har en fase, hvor du ka ik li mig, du elsker søster/bror mere end mig, er noget der fylder og er et godt mod agumente til nej du må ik få McDonald's i sag osv osv. De ved de rammer en nerve i vores moderhjerter.

Her er det blevet bekæmpet på forskellige vis. Udgangspunktet er altid, at jo mor elsker dig og jeg elsker jer lige meget, af meget forskellige grunde. Men jeg kan ik li når du plager. Jeg er den voksne og det er mig der bestemme, at vi ik ska ha McDonald's, men jeg ved godt at du godt ka li det, og derfor ka vi få det en anden gang. 

Jeg forklare også, at I dag har jeg ik penge med til at købe legetøj, men vi ka ta et billede af det, også ka det komme på ønskesedlen osv. 

Jeg gør meget ud af sige, til mine børn hver dag, at jeg elsker dem. Samtidig gør jeg tydeligt opmærksom på, at jeg ik ka li en handlig eller en sætning, og hjælper dem med at finde alternative. 

Og når alt andet fejler og mine pædagogisk evner, er blevet lagt væk, så siger jeg til dem, at hvis de fortsætter, så.... Det er mig der er voksen og jeg sagde nej, også ka de nok så meget fortsætte deres snak, uden at få mere opmærksomhed på det. Det plejer at tage Ca 1-2 minutter, også stopper de feks med at snakke om slik eller McDonald's.

Og når de har "rettet i" så får de ros og kram. Vh Stine 

Anmeld Citér

5. februar 2020

Skouboe

Herhjemme fortæller jeg ungerne at jeg altid, altid, altid elsker dem. Det er der aldrig nogensinde noget der kan ændre på. 

Nogen gange når de opfører sig rigtigt grimt, kan jeg ikke lide dem, ligesom de ikke kan lide mig, når jeg fx siger nej til noget de virkeligt gerne vil, eller insisterer på at de skal gøre et eller andet, men det ændrer ikke på at vi altid elsker hinanden. 

Anmeld Citér

5. februar 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
Anonym skriver:

Vi har en dreng på 7 år, snart 8.

lillesøster på snart 2..

vores begge børn er fantastiske skønne dejlige sjove og søde og elsker hinanden så meget og har meget glæde af hinanden.

hvis min dreng får skældud, vi diskutere, jeg siger nej, han ikke får sin vilje og vi så bliver halv uvenner eller noget helt andet. Så kan min søn nogle gange sige “du kan ikke lide mig” “du elsker mig ikke” “du elsker kun lillesøster”.

Jeg taler med ham om det og fortæller selvfølgelig fra hjertet at lige meget hvad så elsker jeg ham overalt i verden, jeg kan lide ham over alt i verden og jeg elsker ikke lillesøster højere end ham. 

Siger jeres barn også det ?

Idag kommer han hjem fra skole og de har lavet en opgave, et spørgsmål lyder noget i stil med “tror du at din mor/far elsker dig” og han har sat kryds i “det kan være forskelligt” 

vi snakker om det og han fortæller at nogle gange føler han at jeg ikke kan lide ham.

han har før sagt at han føler jeg ikke kan lide ham men så fik han noget vand og så var det væk igen??

jeg går meget op i at tale om tingene og tale om dette. Men det dukker også op hvis han fx får et nej til mac d når vi fik pizza igår eller at han ikke må få den her dyre ting i Br fordi jeg ikke har råd. Eller ikke spise slik i hverdagene. Eller han skal lave lektier. Sådan nogle ting kan gøre at vi kommer op og diskutere fordi han bare bliver ved og ved og ved og så hvis jeg lige som prøver at lukke diskutioner af så siger han “du kan ikke li mig”

siger nogle af jeres børn også “du kan ikke li mig “ eller “du kan bedre lide x end mig” 

råd modtages med kram!!

Han prøver følelser og grænser af, helt normalt:-) prøv, ikke at gå for meget ind i det når han siger det. Sig bare kort, f.eks. jo, jeg elsker dig altid og lige meget hvad du gør og siger. Mht. Diskussionerne, altså at han siger, du ikke elsker ham pga. Et nej til f.eks. Slik så fortæl ham, at du siger nej fordi du elsker ham og fordi det er dit arbejde at passe på ham og sørge for at han vokser sig stor og stærk. Prøv at sætte den på spidsen, at i forestiller jer, at han bare får lov at spise alt det usunde han vil, at han ikke behøver børste tænder, holde sengetider, gerne må bande og slå etc. Etc. Hvordan mon det ville gå i skolen og når han bliver stor og skal have et arbejde. Osv. Fortæl ham, at hvis du bare lod ham gøre alt det så ville du ikke være en ordentlig mor der gjorde sit arbejde ordentligt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.