Tror alle børn har en fase, hvor du ka ik li mig, du elsker søster/bror mere end mig, er noget der fylder og er et godt mod agumente til nej du må ik få McDonald's i sag osv osv. De ved de rammer en nerve i vores moderhjerter.
Her er det blevet bekæmpet på forskellige vis. Udgangspunktet er altid, at jo mor elsker dig og jeg elsker jer lige meget, af meget forskellige grunde. Men jeg kan ik li når du plager. Jeg er den voksne og det er mig der bestemme, at vi ik ska ha McDonald's, men jeg ved godt at du godt ka li det, og derfor ka vi få det en anden gang.
Jeg forklare også, at I dag har jeg ik penge med til at købe legetøj, men vi ka ta et billede af det, også ka det komme på ønskesedlen osv.
Jeg gør meget ud af sige, til mine børn hver dag, at jeg elsker dem. Samtidig gør jeg tydeligt opmærksom på, at jeg ik ka li en handlig eller en sætning, og hjælper dem med at finde alternative.
Og når alt andet fejler og mine pædagogisk evner, er blevet lagt væk, så siger jeg til dem, at hvis de fortsætter, så.... Det er mig der er voksen og jeg sagde nej, også ka de nok så meget fortsætte deres snak, uden at få mere opmærksomhed på det. Det plejer at tage Ca 1-2 minutter, også stopper de feks med at snakke om slik eller McDonald's.
Og når de har "rettet i" så får de ros og kram. Vh Stine
Anmeld
Citér