Åh jeg synes det er svært. Jeg er i denne uge blevet sygemeldt på deltid. Årsagen er alt for lang tids massiv overbelastning. Jeg kommer fra et job med super dårlig arbejdsmiljø, adskillige store skift inden for samme afdeling på bare ét år og konstant kamp for at præstere og blive forlænget i vikariat. For 4 mdr. Siden fik jeg fast job på en anden afdeling. Jeg er vanvittigt glad for mit job. Fantastisk arbejdsmiljø, søde kollegaer, spændende opgaver. Men det har bare været for meget for længe, og jeg har kørt med 200 km i timen og har mistet kontakten til mig selv.
Set i helikopterperspektiv kan jeg godt se det. At jeg har alle psykiske og fysiske symptomer på stress. Altså kunne skrive lange lister. Jeg har bwre hele tiden skudt det hen og givet det en anden årsag. Indtil mit hjerte som sidste led i de fysiske gener begyndte at fucke op i sidste uge. Hjertebanken, trykken for brystet, en hvilepuls mellem 90-100.
Jeg var hos lægen med min mand, mit hjerte fejler ikke noget, til gengæld tog de begge et alvorord med mig ift. Stress. Min mand sagde stop for han kan se, at mit hoved kører konstant, jeg kan ikke slappe af og skal hele tiden ordne noget. De mente jeg skulle sygemeldes fuldtid, men det ønsker jeg ikke.
Jeg havde en svær og sårbar snak med min leder og hun sygemeldte mig straks på deltid. Hun tog kontrollen, fjernede opgaver fra mig og lagde en plan. Fantastisk leder. Jeg starter midt februar i forløb hos psykolog hos arbejdsmedicinsk klinik. Hjemme har min mand også fjernet nogle belastninger og vi har lagt plan.
Men hvad så nu? Jeg kan forstå på dem omkring mig at det er netop den stressede tankegang der driller. At jeg egentlig tænker, at jeg er klar igen på mandag. Og at der jo ikke sker noget ved at arbejde flere timer endnu. Jeg kan ikke finde ud af at forholde mig til mine symptomer og aner ikke hvordan jeg så finder ud af, hvornår jeg skal tilbage. Det er svært, jeg vil så gerne bidrage på mit arbejde, jeg har vigtige forløb osv osv. Hvordan ved man det er tid? Og hvad gør jeg nu?
Vi blev enige om deltidssygemelding dels pga. Jeg ikke ønsker at slippe jobbet helt, da særligt det kollegiale giver mig meget. Og min leders erfaring er, at det er svært at komme tilbage, når man har været sygemeldt helt.
Jeg ved ikke hvordan man gør, når man er tydeligt syg, men ens hoved siger keep going, måske er der ikke et problem, måske bilder du dig bare det ind..
Del jeres erfaring, så bliver jeg glad!