At droppe bleen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

234 visninger
4 svar
6 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. januar

januar16

Profilbillede for januar16

Hej folkens 

Jeg har en dreng der lige er blevet 3 år som stadig bruger ble, dog vil han ofte gerne have underbukser på. Og vi vil selvfølgelig gerne have at han bliver blefri inden længe. 

Men min mand og jeg er meget uenig i tilgangen til at få ham blefri. Min mand er meget neatfreak og så helst at der inden uheld var i bleen før han skiftede til underbukser. 
Jeg vil gerne støtte min søn i at smide bleen, og når der er uheld så rydder vi op, og snakker om at vi skal huske at komme på toilettet. 
Men min mands reaktion er mere “så skal du ikke have underbukser på -  det er du ikke stor nok til”, og det smitter af på drengen.

Vi var lige kommet ind i en god stime hvor min søn havde underbukser på nogle gange i løbet af ugen. Gerne efter toilettet om morgen og indtil han skulle i børnehave. Men et enkelt uheld(tis) efter de havde leget (og forældrene ikke havde hjulpet ham med at huske på at komme på toilet), så blev far sur, og nu vil sønnen ikke længere have underbukser på.

Jeg synes at det er så ærgerligt at der ikke er plads til fejl og uheld, og det er så tydeligt at min mand tager modet fra vores søn. Hvis han ikke er 100 % uheldsfri så er det ikke godt nok. Og det synes jeg er et kæmpe problem når sønnen nu ser så meget op til sin far.

Hvad har I andre gjort? Og kan man forvente at der slet ikke er nogen uheld?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar

fehår

Profilbillede for fehår

Jeg synes, din mand er helt urimelig. Uheld er absolut at forvente i starten.

Jeg læste bogen "Oh Crap! Potty Training", inden min datter smed bleen. Forfatteren har arbejdet med at pottetræne børn i en del år, og hun kommer med nogle meget gode pointer i forhold til forventninger omkring uheld. Hun skriver bl.a., at det er meget forvirrende for børn at få ble på, men samtidig få at vide, at de ikke må tisse og lave lort i den. Det sender blandede signaler, som de forståeligt nok ikke altid kan forholde sig til. 

Jeg kan blive så frustreret og ærgerlig over ideen om, at børn skal have 0 uheld, for at bleen skal af.

Når et barn lærer at gå, forventer man så også, at de går perfekt og aldrig falder? 

Det tager tid at lære nye evner.

Anmeld Citér

20. januar

grinny

Profilbillede for grinny
Mor til en engel og en smuk prinsesse

Jeg synes du skal sige til din mand at det han har gang i ødelægger jeres drengs tro på sig selv, gøre ham flov og får ham til at føle sig forkert og det speeder på INGEN måde processen om at blive blefri op! Tværtimod

Anmeld Citér

20. januar

Anonym

Du skal sige til din mand at det er vigtigt at han støtter jeres søn i af smide bleen og Uheld er absolut at forvente i starten. så giv man noget tørt tøj på og det er vigtigt ikke at skille ud 

Anmeld Citér

20. januar

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Altså jeg har ikke hørt om nogen der INGEN uheld har, det er virkelig et mindretal. 

Hvis han gerne vil have underbukser på, så ville jeg da tage bleen og lade ham have en weekend (eller evt en ferie) uden ble, tage de uheld der kommer og så er han formentlig klar til at komme i børnehave uden ble. Så kan det godt være der igen kommer uheld i børnehaven, det er helt normalt.

Så jeg ville helt sikkert snakke et alvorsord med far og be han læse op på hvad det vil sige at bletræne  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.