Angt for gu

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

657 visninger
7 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. januar 2020

Anonym trådstarter

Hej alle, 

Jeg har det her inderlige ønske om graviditet. Men også angst... Jeg kan simpelthen ikke komme igennem en gynækologisk undersøgelse, fordi jeg er SÅÅ nervøs hver gang. Er prøvet 4-5 gange, for flere forskellige grunde, men aldrig har jeg kunne gennemføre det.. har altid været for spændt og nervøs. 
Føler mig virkelig som den eneste, som ikke kan komme igennem det.. 

har nu en veninde der er gravid, og hun skulle have foretaget en GU ved første lægetjek, og hvis jeg også skal det, kommer det jo ikke til at ske lige foreløbig.. Er jeg den eneste med kæmpe angst for GU? Kan man sige nej tak? Og vil det have konsekvenser?

Jeg er ikke gravid endnu, men ønsker graviditet.  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle, 

Jeg har det her inderlige ønske om graviditet. Men også angst... Jeg kan simpelthen ikke komme igennem en gynækologisk undersøgelse, fordi jeg er SÅÅ nervøs hver gang. Er prøvet 4-5 gange, for flere forskellige grunde, men aldrig har jeg kunne gennemføre det.. har altid været for spændt og nervøs. 
Føler mig virkelig som den eneste, som ikke kan komme igennem det.. 

har nu en veninde der er gravid, og hun skulle have foretaget en GU ved første lægetjek, og hvis jeg også skal det, kommer det jo ikke til at ske lige foreløbig.. Er jeg den eneste med kæmpe angst for GU? Kan man sige nej tak? Og vil det have konsekvenser?

Jeg er ikke gravid endnu, men ønsker graviditet.  

Der laves ikke GU ved lægeundersøgelser længere, din venindes læge er ramt af "det-har-vi-jo-altid-gjort"-sygdom, der er absolut ingen grund til at gøre det, og du kan fint frasige dig det.

Anmeld Citér

19. januar 2020

Anonym

Du kan godt frasige dig det. Men vil du føde viginalt? For her bliver man jo undersøgt løbende af en jordmoderen (altså ugerne omkring fødslen og fødslen) For at mærke at baby står rigtigt osv. 

Hvorfor er du nervøs? Er du angst for noget konkret? Noget de kunne finde? At det gør ondt?

Hvis du vitterligt er så bange for GU, at du kan overveje at udsætte en graviditet, så ville jeg skynde mig til en psykolog (Sagt med kærlighed). En fødsel er en voldsom oplevelse (og kejsersnit) hvor der bliver rodet rundt i dig. 
Det kan være et traume at føde - og den risiko er jo vildt forhøjet, hvis du er angst nu? 

Anmeld Citér

20. januar 2020

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Jeg blev overhovedet ikke undersøgt vaginalt før end jeg var til undersøgelse til igangsætning.

Når først du når der til er der reelt ingen vej udenom, og det ved både du og kroppen. Det skal nok gå. 
Når først du er gravid kan du gennemsnakke det med din jordemoder. 
Hvis det bliver nævnt til første lægeundersøgelse siger du bare at det behøves ikke. 

Anmeld Citér

20. januar 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Du kan godt frasige dig det. Men vil du føde viginalt? For her bliver man jo undersøgt løbende af en jordmoderen (altså ugerne omkring fødslen og fødslen) For at mærke at baby står rigtigt osv. 

Hvorfor er du nervøs? Er du angst for noget konkret? Noget de kunne finde? At det gør ondt?

Hvis du vitterligt er så bange for GU, at du kan overveje at udsætte en graviditet, så ville jeg skynde mig til en psykolog (Sagt med kærlighed). En fødsel er en voldsom oplevelse (og kejsersnit) hvor der bliver rodet rundt i dig. 
Det kan være et traume at føde - og den risiko er jo vildt forhøjet, hvis du er angst nu? 

Helt ærligt, så er jeg nok mest bange for at det gør ondt. 
jeg har for nogle år tilbage været udsat for ting, som var ret ubehagelige (seksuelt). Men er faktisk kommet helt videre fra det, det eneste mén er bare lige den gu.. 

Udsætter ikke graviditet i planerne, for en gu. For ved den kommer på et tidspunkt op til fødslen som du selv nævner. Men så længe man ikke skal igennem den i starten tror jeg det går. 

Anmeld Citér

20. januar 2020

Anonym trådstarter

SDD skriver:

Jeg blev overhovedet ikke undersøgt vaginalt før end jeg var til undersøgelse til igangsætning.

Når først du når der til er der reelt ingen vej udenom, og det ved både du og kroppen. Det skal nok gå. 
Når først du er gravid kan du gennemsnakke det med din jordemoder. 
Hvis det bliver nævnt til første lægeundersøgelse siger du bare at det behøves ikke. 

Tusind tak for dit svar, det lettede faktisk en hel del.. 

Anmeld Citér

20. januar 2020

2017morigen

Kære ts

når du skal have lavet fin vandrejournal så nævn din angst og dit tidligere overgreb. Ting Popper op igen som gravid og skaber problemer på de mærkeligste tidspunkter. Så kan I arbejdet med det undervejs og tage de hensyn der skal til. Og man ved aldrig hvordan fødslen går:

Jeg fik heller ikke gu ved min anden graviditet før fødslen. Tilgengæld blev også til en del undervejs. En 7-8 stykker af mindst 5 forskellige personer på 8 timer. Der var nogle komplikationer undervejs så derfor blev tallet så højt.

Anmeld Citér

20. januar 2020

Morsept16

Profilbillede for Morsept16

Jeg har, heldigvis, ikke problemer med GU. Selvom jeg selvfølgeligt slet ikke synes det er behageligt. Men vil dog berolige dig lidt. 

1. Graviditet blev jeg først undersøgt da jeg var 8 cm. Åben og klar til at føde. Der var ingen undersøgelser i løbet af graviditeten. 
 2. Graviditet var jeg igang med pressefasen da jeg blev undersøgt og baby kom ud. 

Så der behøver ikke at være flere GU ifm. graviditet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.