14 måneder og flytning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

343 visninger
5 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. januar

Ebemor

Profilbillede for Ebemor

Hej alle

Jeg søger råd ang. flytning når man har en dreng på 14 mdr. 

Vi flytter i denne uge, flyttemændene kommer på torsdag. Min søn er i vuggestue imens flytningen sker, så han kommer hjem til et helt nyt hjem.

Lige nu bor mig og min søn i en 2 værelses lejlighed, hvor vi deler værelse, dog ikke seng, medmindre han sover rigtig dårligt. Vi flytter i en lejlighed hvor han kan få sit eget værelse og mit soveværelse kommer til at ligge i den anden ende af lejligheden. Så jeg tænker jeg sætter gang i babyalarmen om natten for at kunne høre ham hvis han kalder.

Men er der nogen der har prøvet det samme med en på samme alder?

Jeg overvejer jo en hel masse. Skal han starte lige på og hårdt med eget værelse i det nye hjem, eller skal han have sin tremmeseng stående i mit soveværelse til at starte med. Skal jeg sove i stuen til at starte med, for at være tættere på ham hvis jeg ligger ham på eget værelse? Kommer han nu til at sove fint nok eller bliver det kaos i starten indtil han vænner sig til det? Skal jeg holde ham hjemme fredag eller skal den velkendte hverdag køre videre som den plejer?

Han kommer nok hjem til et kaos den første aften, hvor der er familie som er ved at hænge lamper op og som spiser med, hvilket vi ikke er vant til i hverdagene. 

Sikke alle de bekymringen over en flytning. Jeg prøver at tage det så stille og roligt som muligt og sige at alt bliver som det plejer, bare i nye lokaler. Men jeg tror han kan mærke der skal til at ske et eller andet, for han er meget morglad for tiden og bliver hurtig ked af det eller sur, men det kan selvfølgelig også bare være en del af udviklingen. 

Så jer der har prøvet sådan en flytning, må gerne komme med råd eller kommentarer �� 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Ebemor skriver:

Hej alle

Jeg søger råd ang. flytning når man har en dreng på 14 mdr. 

Vi flytter i denne uge, flyttemændene kommer på torsdag. Min søn er i vuggestue imens flytningen sker, så han kommer hjem til et helt nyt hjem.

Lige nu bor mig og min søn i en 2 værelses lejlighed, hvor vi deler værelse, dog ikke seng, medmindre han sover rigtig dårligt. Vi flytter i en lejlighed hvor han kan få sit eget værelse og mit soveværelse kommer til at ligge i den anden ende af lejligheden. Så jeg tænker jeg sætter gang i babyalarmen om natten for at kunne høre ham hvis han kalder.

Men er der nogen der har prøvet det samme med en på samme alder?

Jeg overvejer jo en hel masse. Skal han starte lige på og hårdt med eget værelse i det nye hjem, eller skal han have sin tremmeseng stående i mit soveværelse til at starte med. Skal jeg sove i stuen til at starte med, for at være tættere på ham hvis jeg ligger ham på eget værelse? Kommer han nu til at sove fint nok eller bliver det kaos i starten indtil han vænner sig til det? Skal jeg holde ham hjemme fredag eller skal den velkendte hverdag køre videre som den plejer?

Han kommer nok hjem til et kaos den første aften, hvor der er familie som er ved at hænge lamper op og som spiser med, hvilket vi ikke er vant til i hverdagene. 

Sikke alle de bekymringen over en flytning. Jeg prøver at tage det så stille og roligt som muligt og sige at alt bliver som det plejer, bare i nye lokaler. Men jeg tror han kan mærke der skal til at ske et eller andet, for han er meget morglad for tiden og bliver hurtig ked af det eller sur, men det kan selvfølgelig også bare være en del af udviklingen. 

Så jer der har prøvet sådan en flytning, må gerne komme med råd eller kommentarer �� 

Hvis du fornemmer at du kan putte han i hans nye værelse så prøv, men ellers så lyt til hans gråd og vær tæt på ham. 

Jeg ville ikke tager sorgerne på forskud, men tage det som det kommer. 

Anmeld Citér

13. januar

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg ville gøre som i plejer med at sove i samme rum indtil i lige er faldet lidt til. Indret værelset og gør det hyggeligt og brug det til at lege i i dagtimerne. Når i så har vænnet jer til det nye og er kommet godt på plads, ville jeg forsøge med at tage værelset i  brug om aftenen ingen grund til at haste ind i nye rutiner samtidig med en flytning. Det haster jo ikke  

Anmeld Citér

13. januar

JC2014

Profilbillede for JC2014

Vi flyttede fra lejlighed til hus da vores yngste var 14 måneder og den ældste lige var fyldt 3. De havde begge to været med ude og se huset nogle gange før, hvor vi havde leget lidt og spist madpakker imens far bl.a. satte persienner op, osv. Børnene elskede det nye sted så meget fra første øjeblik, og der har absolut ingen reaktion været på flytningen hos nogle af dem. For dem var det bare fantastisk at gå fra en 3-værelses lejlighed til hus og have og en masse plads hvor de rigtigt kan boltre sig.  Lillebror var meget undersøgende de første par dage, og var meget rundt og kigge over det hele, men efter en uge var det som om at han havde glemt at han nogensinde havde boet et andet sted. Hvis du er rolig, tryg og glad omkring hele situationen, så tænker jeg også at det smitter af på din lille dreng. 

Anmeld Citér

13. januar

Oddi

Profilbillede for Oddi

Har du talt med han om flytningen? For det kan virke ret voldsomt hvis man bare lige flytter og så er alle ens ting flyttet når man kommer hjem fra vuggestue. 
Personligt har det her fungeret godt at indvoldvere børnene i flytning, så de selv pakker deres legetøj i anogle kasser, vi har sammen skrevet navn på ( min søn tegnede lidt på kassen). Og så sørgede han for sin egen kasse under flytning og lagde den stolt ind på hans eget værelse. 
Vi flyttede også fra en 2 værelses til et stort hus faktisk og vores søn sov i tremmeseng på vores værelse den første måned. Så fik han en junior seng på værelset og ville helt selv gerne sove der. 

Min erfaring er at en flytning godt kan være voldsom, så jeg ville sove med ham i starten. Og når der så er ro på så flytte ham på værelset ( som i selvfølglig i fællesskab har indrettet osv). 

Anmeld Citér

13. januar

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik 19-09-11, Magnus 11-07-18

Vi snakkede rigtig meget med sundhedsplejerske i forbindelse med vores flytning...

netop for at få sparring om hvad er bedst osv..

Så han var med og se den nye lejlighed inden der overhovedet kom noget i den.. han var med igen den sidste dag de var og ligge tæppe på...

Han var med da vi flyttede første og sidste kasser til den nye lejlighed...

så en løbende overgang...

i forhold til sovning gik vi også fra at han sov klods opad vores seng til at han fik sit eget værelse..

vi startede med at lade det være som det plejede.. dernæst begyndte han at sove lur på sit værelse... næste trin var at han faldt i søvn på værelset men kom med os ind i sin tremmeseng når vi gik i seng.. og til sidst sov han selv hele natten på sit værelse..

så vil klart anbefale at følge barnets tempo.. det kan være en meget stor oplevelse at flytte for de små...

og hvis du oplever reaktioner på flytningen så husk sundhedsplejersken er der netop for gode råd omkring det hele :)

(og kan man ikke enes med sin sundshedsplejerske har man lov at bede om en anden eller man kan evt. kontakte mødrehælpen der også har udgivet en bog omkring børn og flytning så vidt jeg husker)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.