Graviditet og rygning (omgivelserne)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

791 visninger
9 svar
15 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. januar 2020

Anonym trådstarter

Jeg må simpelthen lige høre jer om noget... 

Jeg er gravid og har flere gange i min graviditet oplevet, at folk har tænkt smøger selvom jeg sidder (gravid) lige ved siden af. Altså de tænker overhovedet ikke over det. Det har selvfølgelig resulteret i, at jeg har forladt rummet og forklaret dem, at jeg ikke vil være tilstede når der bliver røget. 

Jeg har bare oplevet, at der er en manglende forståelse og gået derfra med en fornemmelse af, at jeg er pylleret. 

Er der andre som har oplevet, at der ikke bliver taget hensyn fra nogle rygere?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2020

HapsHapsHaps

Jeg oplevede det lidt under min graviditet, men jeg må indrømme at jeg ikke tog det særligt tungt. Alt efter hvor det var, selvfølgelig. På en togperron med store rygning-forbudt skilte syntes jeg det i det hele taget er helt skørt at tænde en smøg, og stod jeg sådan et sted der spurgte jeg pænt om ikke de ville slukke smøgen eller gå et andet sted hen. Hvis jeg sad på en fortovscafe udendørs og der blev tændt cigaret, så flyttede jeg mig uden at sige noget. Rygerne havde lov at sidde der og nyde deres cigaret, og så kunne jeg ligeså godt som de sætte mig et andet sted.

Personligt forstår jeg ikke at man tænder en cigaret lige i nærheden af især gravide, men nogle steder er det jo ikke ulovligt, og så er det jo bare sådan. Jeg fik bestemt også at vide at jeg var pylret eller sur - ret irriterende, men jeg trak på skuldrene.

Anmeld Citér

9. januar 2020

LSS

Anonym skriver:

Jeg må simpelthen lige høre jer om noget... 

Jeg er gravid og har flere gange i min graviditet oplevet, at folk har tænkt smøger selvom jeg sidder (gravid) lige ved siden af. Altså de tænker overhovedet ikke over det. Det har selvfølgelig resulteret i, at jeg har forladt rummet og forklaret dem, at jeg ikke vil være tilstede når der bliver røget. 

Jeg har bare oplevet, at der er en manglende forståelse og gået derfra med en fornemmelse af, at jeg er pylleret. 

Er der andre som har oplevet, at der ikke bliver taget hensyn fra nogle rygere?

Når du skriver du har forladt rummet, er det så fordi du har været på besøg hos nogen der ryger? Man må jo nærmest ikke ryge nogen steder indenfor mere. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

Anonym trådstarter

LSS skriver:

Når du skriver du har forladt rummet, er det så fordi du har været på besøg hos nogen der ryger? Man må jo nærmest ikke ryge nogen steder indenfor mere. 

Ja det er det. 

Jeg har nok været naiv og troet, at det var en selvfølge man ikke røg når der var en gravid i rummet. Men jeg er blevet klogere  

Men så betyder det jo bare, at jeg ikke kan besøge dem. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
Anonym skriver:

Ja det er det. 

Jeg har nok været naiv og troet, at det var en selvfølge man ikke røg når der var en gravid i rummet. Men jeg er blevet klogere  

Lige der tænker jeg at du må lade være med at besøge folk der ryger indendørs, det ville ikke hjælpe at de lader være med at ryge imens du er der hvis der er røget lige inden du kommer. Røg partiklerne hænger i alt og over alt alligevel.

Anmeld Citér

9. januar 2020

Mor11

Profilbillede for Mor11

Det er jo individuelt hvor "hys" man er med diverse påvirkninger under graviditet, men at forvente at andre mennesker holder op med at ryge i deres eget hjem fordi du nu har en baby i maven. Det er ikke hys, men måske mere... For meget at forlange. Især hvis i ikke foregående har talt om det. 

Mange mennesker skænker sleeeeet ikke graviditet alle de der tanker som man selv går og er fyldt med så snart man ser 2 streger. Flere kan sikkert også komme til at byde dig på alkohol fordi de ikke tænker over det. Sådan er det, de er jo ikke gravide  

Anmeld Citér

9. januar 2020

Anonym trådstarter

Mor11 skriver:

Det er jo individuelt hvor "hys" man er med diverse påvirkninger under graviditet, men at forvente at andre mennesker holder op med at ryge i deres eget hjem fordi du nu har en baby i maven. Det er ikke hys, men måske mere... For meget at forlange. Især hvis i ikke foregående har talt om det. 

Mange mennesker skænker sleeeeet ikke graviditet alle de der tanker som man selv går og er fyldt med så snart man ser 2 streger. Flere kan sikkert også komme til at byde dig på alkohol fordi de ikke tænker over det. Sådan er det, de er jo ikke gravide  

Det er rigtigt.

De må komme for at besøge mig så 

Anmeld Citér

9. januar 2020

LSS

Anonym skriver:

Ja det er det. 

Synes det er liiige lovligt meget at forvente af andre mennesker. Du har ikke engang født  Men jeg er så også en af dem der ikke går SÅ meget op i det. Selvfølgelig bliver mine børn ikke udsat for røg, men vi besøger stadigvæk folk der ryger indenfor. En del af dem har selv valgt at så ryger de måske i køkkenet imens vi er der og det kan jeg OG mine børn godt overleve.

Men når du nu er SÅ sart hvad det angår, vil det så sige at de mennesker du omtaler her, ikke må røre din baby når tid er? Røg partikler er jo i alt; tøj, hår osv. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

Anonym trådstarter

LSS skriver:

Synes det er liiige lovligt meget at forvente af andre mennesker. Du har ikke engang født  Men jeg er så også en af dem der ikke går SÅ meget op i det. Selvfølgelig bliver mine børn ikke udsat for røg, men vi besøger stadigvæk folk der ryger indenfor. En del af dem har selv valgt at så ryger de måske i køkkenet imens vi er der og det kan jeg OG mine børn godt overleve.

Men når du nu er SÅ sart hvad det angår, vil det så sige at de mennesker du omtaler her, ikke må røre din baby når tid er? Røg partikler er jo i alt; tøj, hår osv. 

jeg vil ikke betagne mig som sart, men jeg passer på mit kommende barn, som vi har kæmpet i mange år for. 

Jo det må de gerne, men jeg vil aldrig tage mit barn med ind i hjem hvor de ryger. Måske jeg ændrer mening, men som udgangspunkt vil jeg være ret ked af at byde mit barn/børn det. 

Anmeld Citér

9. januar 2020

LSS

Anonym skriver:

jeg vil ikke betagne mig som sart, men jeg passer på mit kommende barn, som vi har kæmpet i mange år for. 

Jo det må de gerne, men jeg vil aldrig tage mit barn med ind i hjem hvor de ryger. Måske jeg ændrer mening, men som udgangspunkt vil jeg være ret ked af at byde mit barn/børn det. 

Men røg partikler sidder i deres hår, tøj osv? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.