For højt blodtryk uge 25

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

613 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
7. januar 2020

Anonym trådstarter

hej 

jeg har lige været ved læge og mit blodtryk var forhøjet. Det høje tal var 143 og det lave omkring nogle og firs. Det var intet i urinen men skal måle det selv de næste 3 dage for at holde øje med det. Lægen mente bare det var fordi jeg har gået på trapper eller andet. Og det nok bare var et tilfælde. 
nu var jeg så dum at google for højt blodtryk fordi jeg har haft en dunkende hovedpine de sidste par uger men har også været syg. Jeg har desuden haft sådan en mærkelig fonemmelse hvor jeg føler at min puls er for høj til trods for jeg slapper af og jeg føler hjertet bare banker afsted som havde jeg lige løbet. Det passer jo hvad jeg kan læse på for højt blodtryk.

nogen der har haft det i graviditeten og hvad har det skyldes? Mit bt plejer at ligge i den lave ende af det normale.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2020

esioul

Anonym skriver:

hej 

jeg har lige været ved læge og mit blodtryk var forhøjet. Det høje tal var 143 og det lave omkring nogle og firs. Det var intet i urinen men skal måle det selv de næste 3 dage for at holde øje med det. Lægen mente bare det var fordi jeg har gået på trapper eller andet. Og det nok bare var et tilfælde. 
nu var jeg så dum at google for højt blodtryk fordi jeg har haft en dunkende hovedpine de sidste par uger men har også været syg. Jeg har desuden haft sådan en mærkelig fonemmelse hvor jeg føler at min puls er for høj til trods for jeg slapper af og jeg føler hjertet bare banker afsted som havde jeg lige løbet. Det passer jo hvad jeg kan læse på for højt blodtryk.

nogen der har haft det i graviditeten og hvad har det skyldes? Mit bt plejer at ligge i den lave ende af det normale.

Jeg skal reagere hvis det er over 140/90. 

Jeg synes ikke det lyder voldsomt alarmerende dit. Men godt de holder øje med det. Det kan svinge ekstremt meget, specielt hvis man lige har gået eller andet. Mit er også altid højere hos lægen. 

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

hej 

Det er ikke alarmerende. Jeg blev først indlagt, da det nåede 157/107. Det er det andet tal, man holder øje med, det første tal skal du ikke blive forskrækket over.

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym trådstarter

esioul skriver:

Jeg skal reagere hvis det er over 140/90. 

Jeg synes ikke det lyder voldsomt alarmerende dit. Men godt de holder øje med det. Det kan svinge ekstremt meget, specielt hvis man lige har gået eller andet. Mit er også altid højere hos lægen. 

Tak for svar

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er ikke alarmerende. Jeg blev først indlagt, da det nåede 157/107. Det er det andet tal, man holder øje med, det første tal skal du ikke blive forskrækket over.

Det var godt nok højt Var det også i forbindelse med graviditet?

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym

Jeg har normalt 125/75.

I en af mine graviditeter begyndte mit BT at stige til sidst. Først 140/80, ca 145/85 så 150/90 osv osv, og jeg fik "begyndende svangerskabsforgiftning", men fødte af mig selv inden der blev tale om indlæggelse og igangsættelse.

Det er ikke i sig selv slemt at det stiger lidt - det er helt normalt i graviditet. Det er en kraftig stigning over kort tid der er "interessant". Mit ovennævnte var over lidt over 1½-2 uger, samtidig med at jeg fik meget væske i kroppen og fik flimmer for øjnene og hovedpine.

Blodtryk kan være første indikator - derfor skal der holdes øje. Men tjek det når du har hvilet i 10+ minutter.

Anmeld Citér

7. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det var godt nok højt Var det også i forbindelse med graviditet?

Ja, det var det. Blev indlagt og kørt i kombinationsbehandling med blodtryksmåling hver 3. time. Havde det dårligt, men mødte ikke kriterier for svangerskabsforgiftning, først ved kejsersnittet.

Anmeld Citér

8. januar 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Ja, det var det. Blev indlagt og kørt i kombinationsbehandling med blodtryksmåling hver 3. time. Havde det dårligt, men mødte ikke kriterier for svangerskabsforgiftning, først ved kejsersnittet.

Hvor langt var du henne der?

Anmeld Citér

8. januar 2020

Anonym

Anonym skriver:

Hvor langt var du henne der?

Det skete gradvist, men nok fra uge 25-agtigt.

Anmeld Citér

8. januar 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

Nu ligger mit blodtryk gift nok altid til den høje side, og er derfor i behandling, men i min første graviditet, fik jeg ssf, som til sidst udviklede sig til hellp, og fik aks da jeg ramte uge 34.

Men jeg blev indlagt i uge 32, pga forhøjet blodtryk og protein i urinen. Jeg kom i behandling for mit blodtryk, men de fik jo så aldrig rigtig styr på det. Fik målt blodtryk og taget blodprøver hver 3 time, for at de ku holde øje med udviklingen. Fik lungemodner i uge 32, men hik så helt til uge 34, hvor mit blodtryk til sidst lå på 200/180, og mine organer var begyndt at sætte ud.

Det jeg vil sige med min "skræmme histiorie" er at lægerne, nok ska holde godt øje med dig, og tage hånd om dig og baby, i tilfælde af at du sku gå hen og udvikle ssf. Jøjt blodtryk ka være en indikation, men altså også noget der er helt normal i forbindelse med graviditit.

Håber self fu hår fri! Vh Stine 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.