Annab skriver:
Hej alle
Jeg er førstegangsgravid i 28. uge med en moderkage som ligger på forsiden af maven og helt ned til livmoderhalsen. Den dækker ikke åbningen, men ligger helt til. I uge 20 fik jeg aftalt ekstra scanninger for at se om den ville flytte sig med maven op, og sygeplejersken lød til at "det gjorde de næsten altid", min jordemoder ligeså, og mente nærmest ikke engang jeg behøvede have vidst det, da det bare giver unødvendige bekymringer. Er lige blevet scannet her først i uge 28, og den ligger stadig lige til kanten, på trods af at min mave da er vokset en del siden uge 20. Iflg. den fødselslæge der scannere mig, skal der være mindst 3 cm til livmoderhalsen for at man må føde selv, ellers direkte til kejsersnit. Har I hørt andet eller det samme? Tænker lidt at hvis åbningen er fri så burde det da være ok?
Derudover er jeg nu lidt mere pessimistisk, i og med den ikke har rykket sig overhovedet på 8 uger, så ved jeg ikke om jeg tør tro på at den flytter sig nok de næste 4 uger inden sidste og afgørende scanning. Ville være så ked af kejsersnit - det er selvfølgelig sådan det skal være hvis lægerne siger det, men øvøvøv hvor ville jeg gerne have lov til at føde hende selv. Ellers har graviditeten været helt ukompliceret.
Hvad er jeres erfaringer? Tør jeg tro på at den kan nå at rykke sig endnu?
Øv hvor træls! Men det lægen har sagt passer ikke. Hvis kanten af moderkagen er 1-2 cm fra livmodermunden indvendigt, kan man godt føde selv, efter individuel vurdering (din sygehistorik, hvordan graviditeten har været osv) men naturligvis vil det være bedst at føde på sygehuset med godt akutberedskab, da der er nogle ricisi forbundet med en moderkage tæt på livmodermunden
Når den ligger meget tæt på livmodermunden er der risiko for at moderkagen løsner sig lidt i kanten under fødslen, efterhånden som man åbner sig. Det øger risikoen for blødning og ikke alle ville nøjes med en "randløsning", for nogle vil hele moderkagen løsne sig, og så er det hyper akut kejsersnit. At moderkagen løsner sig helt eller delvist øger natuligvis også risikoen for baby (derfor godt at føde på et sygehus med neonatalafdeling)
Men alt er jo kun satistik, og fordi man er i en risikogruppe er det ikke ensbetydende at det sker for netop dig. Jeg vil anbefale dig at læse lidt op på det. Du kan f.eks. læse anbefalingerne fra dsog her: (pdf fil) https://www.dsog.dk/s/16112019_Placenta-prvia.pdf
I den står for øvrigt også at hvis man har placenta prævia i uge 32, vil omkring 90%have det til fødslen også dvs 10%når at rykke sig) så det betyder jo slet ikke at håbet er ude for dig endnu
Der står også at ved marginal placenta prævia (1-2cm fra livmodermunden) er succesraten for vaginal fødsel 76,5-92,9%
Så læs lidt om det, søg evt sparring i gruppen "fødsler på trods af generelle retningslinjer" på facebook (ikke fordi du SKAL gøre noget imod men der er mange kvinder, der har efaring med at læse evidens, og råd til hvordan man snakker med læger og jodemødre når man ikke bare har tænkt sig at "rette ind"/møder modstand systemet. Også hvis det som her, er lægerne der siger noget vrøvl ) og så bed om en samtale med en fødselslæge og få dem til at fremlægge konkrete tal og statistikker, så du SELV kan træffe en beslutning. For nogle vil tanken om 14% risiko for kejsersnit være nogk til at sige "ej så vælger vi det fra start" hvor en anden måske først vil vælge kejsersnit ved 97% risiko.
Det er IKKE lægerne der bestemmer hvad du må og sakl, det gør du selv. Men de har pligt til at informere dig neutralt så du selv kan træffe en beslutning, som DU har det godt med