Vokseværk hos 12-årige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

743 visninger
8 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. december 2019

Anonym trådstarter

Er der mon nogen, der har oplevet det?

Min 12-årige datter har i den sidste uge lidt af smerter i begge ben, i læggen og foran på skinnebenet. Hun er en aktiv pige, men ikke mere aktiv end normalt for hende.

Hun har som regel ret ondt her om aftenen, og så er smerterne noget mindre eller næsten væk om morgenen. Gennem dagen er smerterne også stort set væk, men kan murrer lidt. Hun er aktiv som normalt, hopper rundt og er ikke påvirket af halten eller andet...

Vi bruger varmepude og massage og det hjælper lidt om aftenen, men tager det ikke helt.

Lægen var helt overbevist om vokseværk, og kan se at det meste passer med hendes symptomer. Bliver bare så bekymret og er rigtig god til at læse på google  Hvor alle skrækhistorierne er... Det er så dumt, I know...

Så søger nok bare lidt beroligelse... har I oplevet vokseværk hos store børn? Hvor længe varede anfaldene? Over hvor lang tid var anfaldene der? Kunne I afhjælpe det?

Led selv af vokseværk som barn/ung og kan tydeligt huske det - havde også smerter om dagen ind imellem. Men er sund og rask i dag. Man bliver bare så bekymret når det er ens børn  Undskyld det lange skriv... 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79

Nu er min datter "kun" 11 år, men hun er begyndt at klage over ondt i ryg og lænd, nogle dage. Vi ka tydeligt se at hun vokser og udvikler sig, fra pige til teenager. Det er især om aftenen, hun nævner det. Og hun går både til fodbold og kararte, og tonser rundt osv.

Er 100 procent sikker på, hun bare har vokseværk. 

Ka huske fra, da jeg selv var samme alder og meget aktiv hele tiden, syntes jeg havde ondt i hele kroppen, gik til fys osv, fordi jeg simpelhen voksede så meget, i løbet af et par år. Stoppede med at vokse da jeg var omkring 13-14 år, så det var jo et ordentlig ryk, jeg tog der.

Husker det som helt normalt, og ka også se på min venindes datter, på snart 14 år, at hun klager over vokseværk. 

Heldigvis holder ordsproget i forhold til børn, at de jo nok ska vokse fra det vh Stine 

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym trådstarter

StineW79 skriver:

Nu er min datter "kun" 11 år, men hun er begyndt at klage over ondt i ryg og lænd, nogle dage. Vi ka tydeligt se at hun vokser og udvikler sig, fra pige til teenager. Det er især om aftenen, hun nævner det. Og hun går både til fodbold og kararte, og tonser rundt osv.

Er 100 procent sikker på, hun bare har vokseværk. 

Ka huske fra, da jeg selv var samme alder og meget aktiv hele tiden, syntes jeg havde ondt i hele kroppen, gik til fys osv, fordi jeg simpelhen voksede så meget, i løbet af et par år. Stoppede med at vokse da jeg var omkring 13-14 år, så det var jo et ordentlig ryk, jeg tog der.

Husker det som helt normalt, og ka også se på min venindes datter, på snart 14 år, at hun klager over vokseværk. 

Heldigvis holder ordsproget i forhold til børn, at de jo nok ska vokse fra det vh Stine 

Tak for svar 

Jeg håber du har ret I aftes lå hendes smerter på 6 ud af 10, med massage kom det ned på 5. Her til morgen ligger den på 4-5 ud af 10, så de er jo ikke væk  Kan mærke jeg bliver så bange, og har svært ved at være i det. Samtidig vil jeg ikke ulejlige vagtlægen, da hun ellers er ok, men tænker at jeg bliver nødt til at snakke med lægen igen - om ikke andet så for min egen skyld  

Anmeld Citér

22. december 2019

Gæsten1984

Profilbillede for Gæsten1984
Anonym skriver:

Min 12-årige datter har i den sidste uge lidt af smerter i begge ben, i læggen og foran på skinnebenet. Hun er en aktiv pige, men ikke mere aktiv end normalt for hende.

Hun har som regel ret ondt her om aftenen, og så er smerterne noget mindre eller næsten væk om morgenen. Gennem dagen er smerterne også stort set væk, men kan murrer lidt. Hun er aktiv som normalt, hopper rundt og er ikke påvirket af halten eller andet...

Vi bruger varmepude og massage og det hjælper lidt om aftenen, men tager det ikke helt.

Lægen var helt overbevist om vokseværk, og kan se at det meste passer med hendes symptomer. Bliver bare så bekymret og er rigtig god til at læse på google  Hvor alle skrækhistorierne er... Det er så dumt, I know...

Så søger nok bare lidt beroligelse... har I oplevet vokseværk hos store børn? Hvor længe varede anfaldene? Over hvor lang tid var anfaldene der? Kunne I afhjælpe det?

Led selv af vokseværk som barn/ung og kan tydeligt huske det - havde også smerter om dagen ind imellem. Men er sund og rask i dag. Man bliver bare så bekymret når det er ens børn  Undskyld det lange skriv... 

Nu er jeg 35 år, og hvis jeg har været lidt for aktiv en dag har jeg også "vokseværk" lignende smerter i mine ben, som bare hedder uro når man er voksen. 

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym trådstarter

Gæsten1984 skriver:

Nu er jeg 35 år, og hvis jeg har været lidt for aktiv en dag har jeg også "vokseværk" lignende smerter i mine ben, som bare hedder uro når man er voksen. 

Jeg har også haft “vokseværk” som voksen. Det der gør mig bange er, at hun har haft det stort set hele tiden i en uge, godt nok hvor smerterne er næsten væk om dagen, men alligevel aldrig helt, og at de sidder der om morgenen. Alle steder skriver at ved vokseværk er smerterne væk om morgenen  Det positive - går jeg ud fra - er at hun stadig er aktiv, kan og vil bevæge sig rundt, og ikke halter eller har hævelser, og smerterne er synkrone, altså er i begge ben. Jeg er bare sådan indrettet at jeg med det samme tænker det værste (for mig er det værste kræft 

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg havde selv helt ekstremt meget vokseværk da jeg var yngre. Smerterne sad præcis der, hvor du beskriver din datter har ondt. Mit gik udover min hverdag og måtte i ét år stoppe til fodbold, havde dage jeg ikke kunne komme i skole osv. 

Jeg blev henvist til en fys. Det var ikke så meget pga selve vokseværket, mere pga de spændinger det skabte, når jeg gik og kompenserede for smerterne. 

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg havde selv helt ekstremt meget vokseværk da jeg var yngre. Smerterne sad præcis der, hvor du beskriver din datter har ondt. Mit gik udover min hverdag og måtte i ét år stoppe til fodbold, havde dage jeg ikke kunne komme i skole osv. 

Jeg blev henvist til en fys. Det var ikke så meget pga selve vokseværket, mere pga de spændinger det skabte, når jeg gik og kompenserede for smerterne. 

Tak for svar  Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan reagere mere rationelt. Og måske ikke hoppe i den allerværste frygt fra start af. 
Min datter er meget aktiv, gymnast og altid i gang. Hun virker noget “spændt” i musklerne, så prøver at massere med varmecreme osv.

Jeg har en sygdomsangst - ikke på egne vegne, men mine børns, og det fungerer f.eks på den måde at hvis hun har ondt, så googler jeg. Falder over en artikel om leukæmi, og ser de andre symptomer: tendens til infektion (tænker: hun er da egentlig også lidt snottet???), bleghed (tænker: ER hun egentlig ikke også lidt bleg???) og så ruller bolden for mig  Det er så dumt...

Anmeld Citér

22. december 2019

kamikaze

Min erfaring er at "vokseværk" er en skraldespandsdiagnose. Jeg fik det også som barn og får det stadig, men tilpas sjældent til at læger ikke finder det interessant. Og det er ret anderledes fra hvad du beskriver. Jeg mistænker at det hos mig skyldes stramme sæner eller en mindre ortopædisk fejlstilling (jeg har hulfod).

Hvis du er bekymret så prøv lægen igen. Hvis din egen læge holder juleferie kan du måske komme til en anden. Eller prøv en fysioterapeut som en anden foreslår.

Anmeld Citér

22. december 2019

Anonym trådstarter

Min erfaring er at "vokseværk" er en skraldespandsdiagnose. Jeg fik det også som barn og får det stadig, men tilpas sjældent til at læger ikke finder det interessant. Og det er ret anderledes fra hvad du beskriver. Jeg mistænker at det hos mig skyldes stramme sæner eller en mindre ortopædisk fejlstilling (jeg har hulfod).

Hvis du er bekymret så prøv lægen igen. Hvis din egen læge holder juleferie kan du måske komme til en anden. Eller prøv en fysioterapeut som en anden foreslår.

Som jeg forstår det er det en udelukkelsesdiagnose, som ikke rigtig kan påvises eller findes årsag til. Min datters smerter sidder samme steder som mine, da/når jeg havde/har det, og hun beskriver det som jeg syntes det ville føles som - men det er jo svært når jeg ikke kan føle hendes smerter...

Jeg prøver helt sikkert egen læge i morgen igen. jeg ER bekymret, men jeg kender også mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke altid tænker rationelt. Og som regel ryger tankerne helt ud af proportioner. Og så hjælper det at nogen husker mig på, at det måske ikke er så slemt som jeg gør det til. Jeg arbejder på det, men får tilbagefald... desværre...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.