Er det ikke for tidligt at droppe middagslur??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.136 visninger
7 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
21. december 2019

Anonym trådstarter

Min fra g er 2 år og 3 mdr, en energi bombe uden lige - jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op.

Han sover i DP, herhjemme er der en KAMP ar få ham til at sove lur. Og så sover han så så sent. Han er her kl 22.30 STADIG oppe, tiltrods for han kun har sovet 20 min i bilen på vej til noget familie. Han ER træt, men han kan uden problemer holde sig oppe. 

Jeg synes det er alt for tidligt at springe over nu, men hverken ham eller jeg får noget godt ud af han er så længe oppe. Konstant søvn underskud

Hjælp 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2019

Soonmom

Hvad tid putter du til nat? - tænker han måske er overtræt, så måske skal han puttes tidligere? - synes det lyder ret tidligt at droppe luren, men der er jo forskel på børn. (mine har enda droppet den tidligt som henholdsvis 2 år og 7 måneder og 2 år og 9 måneder) 

Anmeld Citér

21. december 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Hvad tid putter du til nat? - tænker han måske er overtræt, så måske skal han puttes tidligere? - synes det lyder ret tidligt at droppe luren, men der er jo forskel på børn. (mine har enda droppet den tidligt som henholdsvis 2 år og 7 måneder og 2 år og 9 måneder) 

Kl 19 går vi igang med at gøre klar, ca 19.30 ligger han i sengen, jeg synger nusser osv . Men jeg sidder på værelset i op til 2 timer hver ENESTE dag. Han falder bare ikke i søvn�� det er så trættende!

Anmeld Citér

21. december 2019

drabo

Profilbillede for drabo

min ældste datter droppede middagsluren før hun blev 2 - og det var en fryd pludselig ikke at skulle bruge hele aftenen på at putte - så hvis han ikke har brug for luren for at hænge sammen i løbet af dagen - så spring den over - ofte starter de også med at springe den over hjemme, da der ikke sker helt så meget som i dagplejen.

Anmeld Citér

22. december 2019

Chchch

Profilbillede for Chchch

Jeg tænker faktisk, at du bør prøve at lade være med at blive siddende på værelset.

Der er forskel på børn. Nogle sover tungt, andre sover let. Nogle sover hurtigt og andre er længere tid om at falde i søvn. Nogle dropper middagsluren tidligt, andre sent. Så man kan ikke putte børn ned i en kasse og sige, at det skal sove middagslur, bare fordi det er så og så gammelt. Men jeg vil alligevel dog, som dagplejer, påpege, at der sker en masse i dagplejen, børnene har derfor som oftest brug for et hvil midt på dagen - for at geare ned. De fleste falder i søvn, andre falder nogle gange i søvn og andre gange ikke og det er gerne de børn, som er ved at nå børnehavealderen. Men det betyder rigtig meget med et hvil under alle omstændigheder - altså en stille stund. Får de ikke det, kan vi dagplejere sagtens mærke det på børnene og forældrene får også nogle overgearede børn hjem. Og overgearede børn kan godt have svært ved at falde i søvn. Det kan være svært at falde til ro, fordi der sker alt for mange ting, for mange ting, der skal bearbejdes oppe i hovedet. Man kan have en tendens til at tænke, at barnet da må være træt, da det jo ikke har sovet, men det har bare tit den modsatte effekt. 

Derudover kan dit barn også mærke, hvis du er frustreret/irriteret over, det ikke kan sove og det gør det ikke lettere at falde til ro. Det skal være rart og trygt for barnet at falde i søvn, så det må aldrig være kæft trit og retning, men det må heller ikke være barnet, der bestemmer slagets gang for hvornår det skal sove og hvor længe, du skal blive siddende. Har du prøvet at være bestemt men kærlig og måske siddet der et par minutter/eller ikke, og så gå ud? Stå og stryg for uden for døren (find på et eller andet), lad dit barn vide at du stadig er der, selvom du ikke er inde på værelset. Og jeg tænker ikke, om du har prøvet det en eller to gange. Der skal mange gange til for at kunne sige, om det hjælper 

Anmeld Citér

22. december 2019

Soonmom

Kl 19 går vi igang med at gøre klar, ca 19.30 ligger han i sengen, jeg synger nusser osv . Men jeg sidder på værelset i op til 2 timer hver ENESTE dag. Han falder bare ikke i søvn�� det er så trættende!

Jeg ville putte senest kl 19, og så ville jeg lade ham falde i søvn selv, altså sige godnat og give en godnat møsser eller hvad I nu gør og så gå.

Vi har lige haft en periode hvor den lille ville have at jeg blev på værelset, det tog 1-2 timer at putte og jeg nægter simpelthen at bruge så lang tid, da der også er andre gøremål om aftenen,  så jeg måtte evaluerer og valgte så at gå ud igen, han brokkede sig lige de første aftner, men accepterede så og falder nu igen i søvn på max 10 min.

Så min erfaring og også fra hvad jeg høre fra andre, er at børn mange gange holder sig vågen hvis de voksne bliver på værelset til de sover, det er nogen voldsomme lange putninger folk har og jeg forstår ikke at de gider 

Anmeld Citér

23. december 2019

asphodel

Min datter nægtede at sove lur herhjemme da hun var 1½ - vi kunne kæmpe i timevis, men hun nægtede at overgive sig. Så holdt vi op med at prøve. Hun sov lur i dagpleje/børnehave indtil hun var 3 år og nogle måneder - hun holdt tre ugers sommerferie uden lur, og så valgte vi at stoppe den i børnehaven efterfølgende.

Min datter har altid været god til selv at kravle op i seng og lægge sig, når hun blev træt, så hun får altid lov til at lege alene inde på sit værelse efter at vi har sagt godnat og er gået igen. Nu er hun så gammel, at vi har aftalt, at når hun er parat til at blive puttet (og har lyst til det, hvilket hun ikke altid har), så kan hun kalde på mig når hun er træt nok, og så kommer jeg ind og putter lidt med hende et par minutter. Vi bliver aldrig siddende derinde og venter på at hun falder i søvn, for så tror hun bare at vi skal lege med hende.

Anmeld Citér

23. december 2019

AnoMor

Anonym skriver:

Min fra g er 2 år og 3 mdr, en energi bombe uden lige - jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal stille op.

Han sover i DP, herhjemme er der en KAMP ar få ham til at sove lur. Og så sover han så så sent. Han er her kl 22.30 STADIG oppe, tiltrods for han kun har sovet 20 min i bilen på vej til noget familie. Han ER træt, men han kan uden problemer holde sig oppe. 

Jeg synes det er alt for tidligt at springe over nu, men hverken ham eller jeg får noget godt ud af han er så længe oppe. Konstant søvn underskud

Hjælp 

Vi stoppede middagsluren i den alder. Netop fordi når han sov til middag så kunne han ikke sove om aftenen. havde han sovet middagslur sov han først ved 22-23 tiden om aftenen. Sov han ikke middagslur så faldt han i søvn når jeg puttede ham kl 19. 
desværre respekterede vuggestuen ikke vores ønske om at fjerne luren dernede. Så det var kun i weekenderne at han undværede den. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.