Jeg tænker faktisk, at du bør prøve at lade være med at blive siddende på værelset.
Der er forskel på børn. Nogle sover tungt, andre sover let. Nogle sover hurtigt og andre er længere tid om at falde i søvn. Nogle dropper middagsluren tidligt, andre sent. Så man kan ikke putte børn ned i en kasse og sige, at det skal sove middagslur, bare fordi det er så og så gammelt. Men jeg vil alligevel dog, som dagplejer, påpege, at der sker en masse i dagplejen, børnene har derfor som oftest brug for et hvil midt på dagen - for at geare ned. De fleste falder i søvn, andre falder nogle gange i søvn og andre gange ikke og det er gerne de børn, som er ved at nå børnehavealderen. Men det betyder rigtig meget med et hvil under alle omstændigheder - altså en stille stund. Får de ikke det, kan vi dagplejere sagtens mærke det på børnene og forældrene får også nogle overgearede børn hjem. Og overgearede børn kan godt have svært ved at falde i søvn. Det kan være svært at falde til ro, fordi der sker alt for mange ting, for mange ting, der skal bearbejdes oppe i hovedet. Man kan have en tendens til at tænke, at barnet da må være træt, da det jo ikke har sovet, men det har bare tit den modsatte effekt.
Derudover kan dit barn også mærke, hvis du er frustreret/irriteret over, det ikke kan sove og det gør det ikke lettere at falde til ro. Det skal være rart og trygt for barnet at falde i søvn, så det må aldrig være kæft trit og retning, men det må heller ikke være barnet, der bestemmer slagets gang for hvornår det skal sove og hvor længe, du skal blive siddende. Har du prøvet at være bestemt men kærlig og måske siddet der et par minutter/eller ikke, og så gå ud? Stå og stryg for uden for døren (find på et eller andet), lad dit barn vide at du stadig er der, selvom du ikke er inde på værelset. Og jeg tænker ikke, om du har prøvet det en eller to gange. Der skal mange gange til for at kunne sige, om det hjælper 
Anmeld
Citér