Uddannelses helvede

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.681 visninger
6 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
12. december 2019

Anonym trådstarter

Kære skønne kvinder - håber at I har en dejlig december måned, med alt hvad det indebærer.. 

Jeg har virkelig brug for nogle hud ærlige råd fra alle jer, som måske har stået i samme situation omkring uddannelse. Jeg er uddannet SSA, men kan ikke klare blod, bræk, urin osv, så har arbejdet som pæd.medhjælper i de sidste mange år. Jeg startede på pæd. uddannelsen i sommers 2016, men i sommers 2017 måtte jeg afbryde uddannelsen, da jeg i 2. praktik gik ned med stress/angst/udmattelse. Jeg var ynkelig og brugte 1 måned på at græde hver dag. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle stille op, så jeg blev enig med mig selv om at holde selv nævnt 'orlov' fra studiet. Det resulterede i, at jeg fik et arbejde som pæd.medhjælper hvor jeg har arbejdet de sidste 1,5 års tid. (hvilket jeg nu også er død træt af) Nu har jeg genindsøgt ind på pæd. studiet fordi alle fortæller mig, at jeg er for ung til ikke at gennemføre min uddannelse, (jeg er 31) men jo tættere jeg kommer på, jo mere stresset/presset føler jeg mig. Det er som om at jeg har fået nok af mennesker. Af at være 90 % praktisk og 10 % administrativt. At jeg bliver fuldstændig udmattet af at hele tiden skal være på og være der for andre mennesker og en dag med mange skift/uforudsigeligheder. Det dræner mig virkeligt. 

Samtidig vil min mand og jeg gerne have et barn. Det biologiske ur tikker også og vi har prøvet flere gange uden held. Jeg vil ikke have noget imod at studere mens jeg har en bebs, men det er bare så ubelejligt. 

Hvis jeg skifter uddannelse, så har jeg ingen ide om hvad jeg skal uddanne mig til. Har tænkt på socialrådgiver, da det er 90 % administrativt, men jeg er bange for at jeg ikke er klog nok til alt det jura og politik. Kontoruddannelsen, der kan jeg ikke finde ud af matematikken, som i at jeg ALDRIG lærer regning. Så er der alle de der erhvervsuddannelser som i sidste ender giver samme løn som en ufaglært pæd. medhjælper. Jeg aner bare ikke hvilken vej i livet jeg skal gå. Og især en så introvert og genert som mig. 

Andre der har skiftet erhverv og som har haft/har det som mig? Hvad har i af råd eller succes historie. 

- Camilla Hal Sørensen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2019

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
Anonym skriver:

Kære skønne kvinder - håber at I har en dejlig december måned, med alt hvad det indebærer.. 

Jeg har virkelig brug for nogle hud ærlige råd fra alle jer, som måske har stået i samme situation omkring uddannelse. Jeg er uddannet SSA, men kan ikke klare blod, bræk, urin osv, så har arbejdet som pæd.medhjælper i de sidste mange år. Jeg startede på pæd. uddannelsen i sommers 2016, men i sommers 2017 måtte jeg afbryde uddannelsen, da jeg i 2. praktik gik ned med stress/angst/udmattelse. Jeg var ynkelig og brugte 1 måned på at græde hver dag. Jeg vidste ikke hvad jeg skulle stille op, så jeg blev enig med mig selv om at holde selv nævnt 'orlov' fra studiet. Det resulterede i, at jeg fik et arbejde som pæd.medhjælper hvor jeg har arbejdet de sidste 1,5 års tid. (hvilket jeg nu også er død træt af) Nu har jeg genindsøgt ind på pæd. studiet fordi alle fortæller mig, at jeg er for ung til ikke at gennemføre min uddannelse, (jeg er 31) men jo tættere jeg kommer på, jo mere stresset/presset føler jeg mig. Det er som om at jeg har fået nok af mennesker. Af at være 90 % praktisk og 10 % administrativt. At jeg bliver fuldstændig udmattet af at hele tiden skal være på og være der for andre mennesker og en dag med mange skift/uforudsigeligheder. Det dræner mig virkeligt. 

Samtidig vil min mand og jeg gerne have et barn. Det biologiske ur tikker også og vi har prøvet flere gange uden held. Jeg vil ikke have noget imod at studere mens jeg har en bebs, men det er bare så ubelejligt. 

Hvis jeg skifter uddannelse, så har jeg ingen ide om hvad jeg skal uddanne mig til. Har tænkt på socialrådgiver, da det er 90 % administrativt, men jeg er bange for at jeg ikke er klog nok til alt det jura og politik. Kontoruddannelsen, der kan jeg ikke finde ud af matematikken, som i at jeg ALDRIG lærer regning. Så er der alle de der erhvervsuddannelser som i sidste ender giver samme løn som en ufaglært pæd. medhjælper. Jeg aner bare ikke hvilken vej i livet jeg skal gå. Og især en så introvert og genert som mig. 

Andre der har skiftet erhverv og som har haft/har det som mig? Hvad har i af råd eller succes historie. 

- Camilla Hal Sørensen

Hvis du godt kan lide administration hvad så med administrationsbacheloren? Der er ikke meget regning, og du kan vælge uden om økonomi når du skal vælge valgfag. Det er en meget teoretisk uddannelse og der er meget gruppearbejde (det er der ihvertfald der hvor jeg går) der er meget selvstudie og nu hvor jeg er igang med valgmoduler har vi undervisning ca. 2 dage i ugen.

Anmeld Citér

12. december 2019

Anonym

Jeg er startet med at blive uddannet indenfor kontor med administration.. vil sige at jeg absolut ikke følte at jeg brugte min matematik til særlig meget da der er diverse programmer der regner det hele for en når man indtaster de værdier man har får udleveret...

Nu er jeg uddannet til gourmetslagteraspirant...

Når jeg er ovre den næste barsel i 2021 så regner jeg med og håber på at finde et køkken der vil ansætte mig til at lave mad til børn/unge...

Det var min drøm fra starten af uddannelsen at stå og lave mad i alle mulige afskygninger...

Så jeg kan sagtens følge dig i udfordringen med at finde nye veje...

Jeg kan anbefale en jobcoach som man kan få igennem kommunen til at hjælpe med at finde nye veje indenfor de ting du er stærk i og som du gerne vil mere af...

Anmeld Citér

12. december 2019

Nomnom

Altså jeg er uddannet folkeskolelærer og den følelse du beskriver med at der var for mange mennesker omkring en havde jeg i jobbet. Jeg kunne slet ikke trives i det fag, selvom jeg dog endte med at blive der i 8 år. Da jeg så blev mor gik det helt galt. Efter barsel var jeg tilbage et års tid og blev så sygemeldt med en stressreaktion. Jeg kom aldrig tilbage til lærergerningen - jeg savner at undervise, men jeg savner ikke mennesker, børn og det kæmpe ansvar jeg følte jeg havde.

Jeg er nu ved at være færdig som kontorelev med speciale i administration. Jeg valgte med vilje administration og ikke økonomi, da jeg også er dårlig til tal. 

Det er det bedste jeg har gjort for mig selv og vores familie. Jeg er et nyt menneske i dag. Jeg ville anbefale denne uddannelse helt klart - eller som en anden skriver, en professionsbachelor i offentlig administration, men det afhænger selvfølgelig af hvor meget su du har tilbage. 

Man kan dog også have kontorstillinger som har meget menenskekontakt. Det skal man så lige være opmærksom på. Jeg søgte en kontorelevstilling i en kommune og her skulle jeg sidde i deres Borgerservice et år ud af to. Jeg fik det tilbudt, men takkede faktisk nej. Jeg kunne mærke min mavefornemmelse omkring det var dårlig. 

Jeg laver udelukkende administrative opgaver samt sagsbehandling nu. En gang imellem taler jeg også i telefon, med kunder, men det er ikke ofte.

Anmeld Citér

12. december 2019

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres svar, var lidt mere bange for at blive mødt med en; 'tag dig' sammen. Men dejligt at høre at jeg ikke er alene. 

I forhold til kontor uddannelsen med speciale i administration, hvad arbejder du så med? Hvad lærer man? Ved du hvad det kræver for at komme ind? 

Jeg kan også rigtig godt lide at lave mad. En af mine store hobbyer, men her hvor jeg bor kan jeg vælge mellem kok/gastronom eller ernærings assistent og de to tiltaler mig slet ikke. Jeg synes det er en jungle!  

Hvordan klarer i studie og bebs?

Anmeld Citér

12. december 2019

Nomnom

Jeg skulle tage et 10 ugers online-EUS kursus på Niels Brock, da min gymnasielle uddannelse var lidt forældet. Der var intet fysisk fremmøde, så folk kom fra hele landet. Når man er over 25 år, skal man mødes med en studievejleder fra en erhvervsskole som laver en realkompetancevurdering af dig. Her finder man ud af om man skal på noget skole inden man kan søge stillingerne som kontorelev (det var her jeg fik besked om at jeg skulle tage 10 ugers kursus  Du kan få SU)

På skolen har jeg haft fag som eksempelvis kommunikation, projektstyring, optimering af arbejdsgange, hr og personaleadministration samt Excel.

Anmeld Citér

12. december 2019

Nomnom

Og hvad laver jeg så?

Jamen jeg arbejder i et konsulentfirma.

Jeg sørger for at modtaget post kommer ind på rette sager, jeg opretter sager, som sendes til videre vurdering hos jurister, jeg betaler regninger, jeg opdaterer vores vejledninger, jeg opdaterer vores systemer, skriver referat, laver lettere sagsbehandling og meget meget andet.

Mit arbejde har stor tillid til mig, jeg har selv været med til at vælge mine ansvarsområder. Jeg er heldigvis mere eller mindre sikret en fastansættelse efter elevtiden. Jeg elsker at være her.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.