Helt ny og uvidende med fertilitetsbehandling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

285 visninger
6 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. december 2019

Anonym trådstarter

Hejsa.

Min kæreste og jeg snakker om at få et barn sammen, jeg har to børn fra tidligere forhold lavet på naturlig vis, så 7-9-13 taget min alder i betragtning, burde min fertilitet være normal.

Min kæreste har tidligere fået undersøgt sin sædkvalitet og været til samtale på OUH for 6 år siden med en ekskæreste, han fik af vide at hvis han skulle have børn, skulle det forsøges med Ivf og ved at de skulle udtage sædceller fra testiklerne.

Jeg er så begyndt at søge lidt viden omkring det på nettet, men hvor starter man?, skal man gå til lægen? og hvilken, min eller hans?, hvad sker der så derfra og til en evt samtale på sygehuset?, hvor lang er ventetiden egentlig sådan +/-?, jeg forestiller mig at jeg jo skal have min spiral ud, men er det bare hurtigst muligt eller venter man til man har været ved lægen? 

Andre gode råd er mere end velkomne

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hejsa.

Min kæreste og jeg snakker om at få et barn sammen, jeg har to børn fra tidligere forhold lavet på naturlig vis, så 7-9-13 taget min alder i betragtning, burde min fertilitet være normal.

Min kæreste har tidligere fået undersøgt sin sædkvalitet og været til samtale på OUH for 6 år siden med en ekskæreste, han fik af vide at hvis han skulle have børn, skulle det forsøges med Ivf og ved at de skulle udtage sædceller fra testiklerne.

Jeg er så begyndt at søge lidt viden omkring det på nettet, men hvor starter man?, skal man gå til lægen? og hvilken, min eller hans?, hvad sker der så derfra og til en evt samtale på sygehuset?, hvor lang er ventetiden egentlig sådan +/-?, jeg forestiller mig at jeg jo skal have min spiral ud, men er det bare hurtigst muligt eller venter man til man har været ved lægen? 

Andre gode råd er mere end velkomne

Min kæreste og jeg har lige været igennem vores første forsøg med ivf/icsi  

Det første I skal gøre er, at i begge to skal gå til lægen for at komme i fertilitetsbehandling skal i begge undersøges, der er nogle ret specifikke krav for hvad der skal undersøges inden lægen sender henvisningen til behandling Dette tæller sædprøve, blodprøver af jer begge og så er der noget med at et celleskrab ikke må være for gammelt  

I bliver så henvist til behandling på nærmeste offentlige klinik  

Her får I en tid til forundersøgelse, hvor du formentlig skal have lavet en gennemskyldning for at se om der er gennemgang i dine æggeledere og en gynækologisk scanning for at se om alt er som det skal være  

Derfra vurderer lægerne så hvilken behandling der passer til jer

I Skive skulle man til kick-off møde, med andre par der skulle starte i behandling af samme slags her skulle vi blandt andet lære at stikke os selv, og selve forløbet blev gennemgået osv faktisk meget rart i og med der måske er nogle der stille spørgsmål du ikke selv havde tænkt over  

og så var det ellers derfra for os bare at vente på første blødningsdag, og dermed også første tid til scanning osv 

Derudover synes jeg at din kæreste skal tage til lægen først, da han ved der er et problem, hvis der så bliver konstateret et fortsat problem, tager du til lægen og fortæller dette tænker ikke i skal prøve et år, når din kæreste allerede ved der er/har været noget galt men det må lægen nok hellere bedømme  

Ihvertfald alt held og lykke her fra! 

Anmeld Citér

9. december 2019

FraMalling

Profilbillede for FraMalling

Jeg er IVF gravid, og vi gik bare til min læge.. derfra blev alle prøver på os begge bestilt og henvisningen blev lavet �� held og lykke! Men mon ikke lægen vil fjerne din spiral og sige, at I lige skal prøve på den naturlige måde først?

Anmeld Citér

9. december 2019

Øboen

Profilbillede for Øboen
FraMalling skriver:

Jeg er IVF gravid, og vi gik bare til min læge.. derfra blev alle prøver på os begge bestilt og henvisningen blev lavet �� held og lykke! Men mon ikke lægen vil fjerne din spiral og sige, at I lige skal prøve på den naturlige måde først?

Hvis der tidligere er konstateret at der skal udtages sædceller, så er man (desværre) derude hvor man praktisk talt ikke kan få børn naturligt. 

Så jeg tænker også at manden må afsted og have lægens vurdering, da det jo er en ret hårdtslående grund til hurtigt at komme ind i et forløb.  

Anmeld Citér

10. december 2019

Anonym trådstarter

Tak for svar alle sammen. 

Sådan lidt mere specifikt, hvilke prøver skal der tages? 

Synes jeg har læst et sted at de vil lave en test på om man egner sig til at være forældre, er det også selvom man har børn i forvejen?

Anmeld Citér

10. december 2019

Anonym trådstarter

Øboen skriver:

Hvis der tidligere er konstateret at der skal udtages sædceller, så er man (desværre) derude hvor man praktisk talt ikke kan få børn naturligt. 

Så jeg tænker også at manden må afsted og have lægens vurdering, da det jo er en ret hårdtslående grund til hurtigt at komme ind i et forløb.  

Det var noget i den stil han har fået fortalt tidligere.

Anmeld Citér

11. december 2019

Anonym

I skal begge gå til egen læge, og bede om en henvisning til en offentlig fertilitersklinik. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.