Passende eller upassende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Plat?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

515 visninger
12 svar
10 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
8. december 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg formulerer bevidst mit spørgsmål helt neutralt. 
Jeg er lærer på en stor folkeskole. Forleden pyntede tre kvindelige kolleger lærerværelset med en plakat med tre “nisse-babes”, altså lækre kvinder iført frækt undertøj og nissehuer. Over de oprindelige ansigter havde de klistret fotos af deres egne ansigter, så det på lidt afstand så ud, som om det var dem, der poserede. 

Plakaten var hængt et sted, hvor forældre, elever og andre med ærinder på lærerværelset ikke ville få øje på den med det samme. 
På de to personaletoiletter hang samme billeder. Her må eleverne i princippet ikke komme, men da de ligger lige ved biblioteket, sker det, at der alligevel er elever, der benytter dem. 
En af de tre kvinder har tre børn, der går på skolen. De ville altså kunne risikere at høre om plakaten fx fra klassekammerater.

Plakaterne røg ret hurtigt ned. Ingen har sagt, at han/hun har valgt at fjerne dem, så vi kender ikke grunden. Teoretisk kunne dem på toiletterne være fjernet af elever og kopieret. Jeg har ingen anelse. 

Nogle kolleger synes, det var et sjovt og harmløst indslag. Andre, at det var for plat og ikke hører til på et lærerværelse. 

Hvad tænker I? Begrund gerne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. december 2019

kamikaze

Profilbillede for kamikaze
Mor og meget mere skriver:

Jeg er lærer på en stor folkeskole. Forleden pyntede tre kvindelige kolleger lærerværelset med en plakat med tre “nisse-babes”, altså lækre kvinder iført frækt undertøj og nissehuer. Over de oprindelige ansigter havde de klistret fotos af deres egne ansigter, så det på lidt afstand så ud, som om det var dem, der poserede. 

Plakaten var hængt et sted, hvor forældre, elever og andre med ærinder på lærerværelset ikke ville få øje på den med det samme. 
På de to personaletoiletter hang samme billeder. Her må eleverne i princippet ikke komme, men da de ligger lige ved biblioteket, sker det, at der alligevel er elever, der benytter dem. 
En af de tre kvinder har tre børn, der går på skolen. De ville altså kunne risikere at høre om plakaten fx fra klassekammerater.

Plakaterne røg ret hurtigt ned. Ingen har sagt, at han/hun har valgt at fjerne dem, så vi kender ikke grunden. Teoretisk kunne dem på toiletterne være fjernet af elever og kopieret. Jeg har ingen anelse. 

Nogle kolleger synes, det var et sjovt og harmløst indslag. Andre, at det var for plat og ikke hører til på et lærerværelse. 

Man er på skolen for at lære eller lære bort

Jeg ville have det stramt med plakaterne allerede uden kollegernes ansigter på, både som elev, forælder og kollega. Jeg har nu ikke det store imod nøgenhed generelt, men en skole bør være en frisone for tanker om krop, seksualitet, lærernes seksualitet.

Undersøgelser viser at piger som tager eksamen iført bikini gør det dårligere end piger (og drenge) som er påklædt. Man bruger krudt på at føle sig objektiviseret, og på skolen har man andet at bruge krudtet på. Og selv om det ikke var mig på plakaten så ville de stadig fremhæve en seksuel dimension som jeg normalt ikke ville overveje.

Anmeld Citér

8. december 2019

AnoMor

Profilbillede for AnoMor

Har stemt den første. 
som jeg læser det så har kvinderne selv lavet plakaterne. Så hvis man som kollega finder der forkert kan de jo bare lade være at kigge på det. 

og angående kvinden med 3 børn på skolen. De kender sikkert deres mors humor. Så de er nok også ret ligeglade. 

havde været noget andet hvis det var nogen andre der havde over plakaterne uden kvindernes samtykke. 

Anmeld Citér

8. december 2019

Mom

Profilbillede for Mom

Jeg syntes slet ikke sådan noget er passende på en arbejdsplads. 

Anmeld Citér

8. december 2019

Anonym

Jeg synes det er meget upassende og måske egentlig heller ikke særlig professionelt  

Jeg er med på at man gerne må have en pervers humor på sin arbejdsplads, men tænker dette er over grænsen  

Derudover tænker jeg de fleste ville have fundet det upassende hvis disse billeder hang i pausestuen i børnehaven fx og børnene i 0.kl er jo trods alt ikke særlig meget ældre end de ældste børnehavebørn  

Jeg kan når det så er sagt, godt se det sjove i det...måske hvis det havde været på indersiden af et skab på lærerværelset, her kommer der med garanti hverken forældre eller børn og kigger  

Anmeld Citér

8. december 2019

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg synes, det er upassende. 

ideen er sjovt nok. Bare ikke lige der, hvor den har hængt. 

Anmeld Citér

8. december 2019

Mor og meget mere

AnoMor skriver:

Har stemt den første. 
som jeg læser det så har kvinderne selv lavet plakaterne. Så hvis man som kollega finder der forkert kan de jo bare lade være at kigge på det. 

og angående kvinden med 3 børn på skolen. De kender sikkert deres mors humor. Så de er nok også ret ligeglade. 

havde været noget andet hvis det var nogen andre der havde over plakaterne uden kvindernes samtykke. 

Min egen tanke om hendes børn er, at de måske ikke ville synes, det var så fedt, at deres kammerater så og kommenterede billedet. Det kunne godt give nogle lidt for smarte kommentarer. I forvejen er det ikke altid så sjovt at gå på samme skole, som ens mor er lærer på, især ikke, fordi andre elever har en holdning til ens mor og kan sige nogle dumme ting om hende. Jeg er selv lærerbarn, og jeg var ikke særligt glad for at møde min mors elever - og jeg gik endda på en anden skole. 
Blot min egen tanke. 

Anmeld Citér

8. december 2019

AnoMor

Profilbillede for AnoMor

Min egen tanke om hendes børn er, at de måske ikke ville synes, det var så fedt, at deres kammerater så og kommenterede billedet. Det kunne godt give nogle lidt for smarte kommentarer. I forvejen er det ikke altid så sjovt at gå på samme skole, som ens mor er lærer på, især ikke, fordi andre elever har en holdning til ens mor og kan sige nogle dumme ting om hende. Jeg er selv lærerbarn, og jeg var ikke særligt glad for at møde min mors elever - og jeg gik endda på en anden skole. 
Blot min egen tanke. 

Det er da også helt i orden at have en anden holdning/tanke til det. 
nu svarede jeg bare hvordan jeg selv tænker om det 

Anmeld Citér

8. december 2019

Mor og meget mere

Tak for svar. Min egen holdning er ikke helt klar/entydig. Jeg er med på fis og ballade, og jeg kan selv være meget bramfri. 
Dér, hvor jeg bliver i tvivl om, hvor smart det er, er dels ved tanken om, at hendes børns klassekammerater kommenterer billedet, hvilket jeg ikke tror, de vil synes om. Dels, at to af de tre på billedet har et lidt træls ry blandt mange af kollegerne, som synes, at de er meget overfladiske og selviscenesættende generelt - de opfattes, groft sagt, som “dumme blondiner”, og de gør ikke meget for at ændre på det indtryk. Det betyder igen, at flere ikke har lyst til at være i team med nogen af dem, fordi de simpelthen er stemplet som useriøse. 

Jeg tænker ikke, at dette retter op på det “image”, og at de skyder sig selv lidt i foden - muligvis uden at ane det. 

Nu skal andres opfattelse af dem jo ikke forhindre dem i at lave spas - men jeg var oprigtigt nysgerrig efter at høre, hvad andre “udefra” synes om indslaget i det hele taget. 

Anmeld Citér

8. december 2019

fehår

Profilbillede for fehår

Plat og upassende. 

Jeg har det generelt lidt stramt med den form for seksualisering af kvinder på en arbejdsplads, brugt for sjov eller ej. Når det så er på en skole, står jeg for alvor af. 

Og så er jeg måske bare uden humor, men jeg synes slet ikke, det er en sjov idé til at starte med.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.