Andre med mænd som tager Methotrexat?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

789 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. december 2019

Filucca

Hej 

Som overskriften lyder; er der mon nogen herinde som har mænd, som tager Methotrexat?

Hvad gjorde i, i forbindelse med ønsket om graviditet?

Min mand har taget det i 1,5 år pga en hudlidelse. Hvad vi sådan lige forstår vil en evt nedtrapning tage over 1 år (han er næsten oppe på max dosis, og nedtrapningen skal være meget langsom), og oveni det skal han have været medicinfri i 6 mdr inden vi må forsøge med en graviditet - så det har virkelig lange udsigter wink Dertil kommer også, at det jo slet ikke er sikkert at han kan undvære medicinen, hudlidelsen blusser op og gør det helt uudholdeligt for ham, så han er nødsaget til at starte op på medicinen igen. 

Han er nu henvist til OUH, da alm hudlæge ikke kan gøre mere for at få det under kontrol, så vi vil selvfølgelig også rådføre os hos dem når vi kommer dertil. Men ja, mine tanker kan ikke lade være med at kredse om det indtil da - bliver bekymret om det bare slet ikke er en mulighed med en graviditet?  Hvad pokker har andre gjort?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. december 2019

Momselomse

Profilbillede for Momselomse
Filucca skriver:

Hej 

Som overskriften lyder; er der mon nogen herinde som har mænd, som tager Methotrexat?

Min mand har taget det i 1,5 år pga en hudlidelse. Hvad vi sådan lige forstår vil en evt nedtrapning tage over 1 år (han er næsten oppe på max dosis, og nedtrapningen skal være meget langsom), og oveni det skal han have været medicinfri i 6 mdr inden vi må forsøge med en graviditet - så det har virkelig lange udsigter wink Dertil kommer også, at det jo slet ikke er sikkert at han kan undvære medicinen, hudlidelsen blusser op og gør det helt uudholdeligt for ham, så han er nødsaget til at starte op på medicinen igen. 

Han er nu henvist til OUH, da alm hudlæge ikke kan gøre mere for at få det under kontrol, så vi vil selvfølgelig også rådføre os hos dem når vi kommer dertil. Men ja, mine tanker kan ikke lade være med at kredse om det indtil da - bliver bekymret om det bare slet ikke er en mulighed med en graviditet?  Hvad pokker har andre gjort?

Hej, det samme gjaldt min mand da vi skulle til at lave vores 1.barn - jeg mindes dog at det ikke var så lang tid at han skulle udtrappes? Men husker at han skulle stoppe inden vi begyndte. 

Han har iøvrigt prøvet al medicin uden bedring så han blev heldigvis godkendt til medicin indsprøjtning hver 3. Mnd. Du er velkommen til at skrive hvis du har spørgsmål-  så spørger jeg ham gerne

Anmeld Citér

6. december 2019

Anonym

Filucca skriver:

Hej 

Der er desværre ikke mulighed for graviditet, før han har været medicinfri i minimum 6 måneder, der er ret høj risiko for misdannelser i modsat fald.

Hvis han ikke kan være medicinfri, har I mulighed for donorsæd.

Anmeld Citér

6. december 2019

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år

Her er det mig, der tager MTX pga. psoriasisgigt.

Jeg skulle stoppe 4 mdr. før en graviditet, men jeg trappede ikke ud, for som min reumatolog sagde: Det er ikke vanedannende, og derfor er der ingen grund til at trappe ud. Jeg var så heldig, at bortset fra et enkelt led, som jeg fik binyrebarkhormon i, fik jeg det ikke værre inden graviditeten.

Jeg forstår ikke, at han har fået at vide, at han skal være ude af MTX i 6 mdr., når der alle officielle steder står 3 mdr. 

Anmeld Citér

6. december 2019

Anonym

Septemberbarn2018 skriver:

Her er det mig, der tager MTX pga. psoriasisgigt.

Jeg skulle stoppe 4 mdr. før en graviditet, men jeg trappede ikke ud, for som min reumatolog sagde: Det er ikke vanedannende, og derfor er der ingen grund til at trappe ud. Jeg var så heldig, at bortset fra et enkelt led, som jeg fik binyrebarkhormon i, fik jeg det ikke værre inden graviditeten.

Jeg forstår ikke, at han har fået at vide, at han skal være ude af MTX i 6 mdr., når der alle officielle steder står 3 mdr. 

Hvis du læser indlægssedlen, står der: 

Må ikke anvendes.
  • Psoriasis og leddegigt: Kvinder må ikke blive gravide under behandlingen.
  • Kræftsygdomme: Kan anvendes under visse forudsætninger.
Fertile kvinder og mænd

Kvinder i den fødedygtige alder og mænd skal anvende sikker prævention under behandlingen og i mindst 6 måneder herefter. 

Anmeld Citér

6. december 2019

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år
Anonym skriver:

Hvis du læser indlægssedlen, står der: 

Må ikke anvendes.
  • Psoriasis og leddegigt: Kvinder må ikke blive gravide under behandlingen.
  • Kræftsygdomme: Kan anvendes under visse forudsætninger.
Fertile kvinder og mænd

Kvinder i den fødedygtige alder og mænd skal anvende sikker prævention under behandlingen og i mindst 6 måneder herefter. 

Det kommer så åbenbart an på, hvilken slags man får (og hvor meget producenten vil gå med livrem og seler), for fx her står der 3 mdr.  https://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/4710

"Fertile kvinder og mænd

Kvinder i den fertile alder og mænd skal anvende sikker antikonception under behandlingen og i mindst 3 måneder herefter. "

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.