Meget lydsensitiv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

413 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
19. november 2019

Anonym trådstarter

Jeg har en dreng på 2½ og han har virkelig svært ved at håndtere larm og høje lyde, især gråd.

Han er altid meget bekymret for, om ting larmer - hvis han ser et nyt apparat er hans første spørgsmål altid, om det larmer. Han har siden han var 7-8 måneder været bange for husholdningsapparaters lyde f.eks. støvsuger, blender osv, så det er nærmest medfødt. Det er så småt forsvundet, men boremaskiner, græsslåmaskiner osv. det bekymrer og skræmmer ham stadig. Også høje, pludselige lyder skræmmer livet af ham. Når jeg hoster (er syg) holder han sig for ørerne og siger "nej, mor!".

Han vågner også nemt af lyde. Vi bor i en lydt lejlighed og han vågner ofte af de andre naboers bumlen rundt.

Han har en lillebror, der er baby, som jo selvfølgelig græder og skriger/larmer nogle gange og det kan han slet ikke rumme. Han skriger tilbage og slår med det resultatet at lillebror græder endnu mere og så græder han også og så er der ellers dobbelt utrøstelig gråd. 
I dagplejen kan han heller ikke håndtere, når de andre børn græder. Her slår han ikke, men begynder selv at græde.

Ironisk nok er han selv fuld af larm og elsker at synge, spille trommer og guitar og høre høj musik - så der er heldigvis ikke noget der!

Han skal snart i børnehave og vi har fået snakket med dagplejepædagogen om hans lydsensitivitet, så de kommer til at være opmærksomme på det i børnehaven, hvor der jo er enormt meget støj.

Jeg er bare bekymret for, hvordan det kommer til at påvirke hans trivsel. Det er slemt nok, at han har sin lillebrors gråd og almindelige babylege-rangle-begejstrede skrig-larm herhjemme, som han har så svært ved, men i det mindste har han en stille hverdag hos en dagplejer, der længe kun har haft 2 børn. Nu skal han snart være i larm hele dagen. Jeg tror ikke, han kan rumme det. Han er så sensitiv og han bliver helt fuldstændig "skør" i hovedet af stress (f.eks. en børnefødselsdag). Nærmest ukontaktbar og farer rundt med røde kinder og skriger eller snakker volapyk. Helt opstemt og ude af den.

Hvad kan vi som forældre gøre? Jeg ved, der er andre, der har sådan nogle lydsensitive børn...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. november 2019

NCB89

Profilbillede for NCB89

Vores ældste på 6 år har det ligesådan - også det med at han sagtens selv kan larme en del når han leger og snakker, uden at det rører ham. Han har et sæt hørebøffer han tager på når han føler behov. Dette var også en mulighed i børnehaven og det samme nu han er startet i skole. Han fungerer som han skal og har altid været meget fremmelig motorisk og sprogligt og fungere rigtig godt socialt.

Vi oplever at behovet for at bruge 'bøfferne' er aftaget det sidste halve år, så tænker at det er noget han efterhånden vokser fra. 

Anmeld Citér

19. november 2019

Janey

Profilbillede for Janey

Der er også en dreng i min datters indskoling, der har problemer med at høje lyde og larm kan blive for meget for ham. Her klares det også med at han har hørebøffer, han kan tage på, når det bliver for meget. Han er tilflytter og har derfor ikke gået i den lokale børnehave, så jeg ved ikke, hvordan det fungerede i børnehaven, men i skolen fungerer det fint for ham og uden drillerier eller lignende fra de andre børn.

Anmeld Citér

21. november 2019

Anonym trådstarter

Tak for jeres råd. Et høreværn var måske en idé. Jeg bruger det selv (eller ørepropper), fordi jeg desværre også er meget sart med lyd og jeg ved, hvor godt det virker.

Det må jeg tage videre til pædagogerne, hvis det viser sig at være et problem for ham derhenne.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.