Privat pasningsordning og udfordringer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.216 visninger
9 svar
17 synes godt om
14. november 2019

Sandbjerg

Profilbillede for Sandbjerg

Hej,

Min søn på 1 år bliver passet hos en privat børnepasser indtil vi får plads i vuggestue (inden for 6 måneder forhåbentlig). Men vi synes, at der er mange problemer med vores private børnepasser. Hun er ikke uddannet pædagog, men vi fik et rigtig godt indtryk af hende da vi havde samtaler med hende indledningsvis. Hun passer 4 børn.  

Men vi oplever, at vores dreng er meget pylret og ked når han er hos hende. Og at han ofte bliver syg når han er hos hende. Generelt er han en meget glad og smilende dreng som aldrig har haft noget i mod at blive holdt af andre. Men hun siger ofte, når vi henter ham, at han har været pylret eller ked af det og at han ikke har spist særlig meget. Og det er meget modsat hvordan vi oplever ham til dagligt og hvordan hans bedsteforældre oplever ham, når de passer ham. 

Han bliver ofte ringet hjem, fx når han har 38 i feber og der ellers ikke er andet galt eller når han har haft tre lortebleer på en dag. Og når vi så henter ham, så er han helt frisk og glad hvorfor vi sender ham afsted igen næste dag og så går der ofte få timer og så skriver hun, at han er pylret/har tynd mave/har 38,0 i feber. Jeg kan slet ikke genkende den måde hun beskriver ham på og jeg er begyndt at overveje om det mon er noget psykisk eller om hun mon bare "udnytter" situationen til at passe færre børn = en nemmere arbejdsdag for hende. I dag er han ringet hjem fordi han havde 3 tynde lortebleer og nu må han ikke komme i 48 timer. Hun fortalte i går da jeg hentede, at han havde haft dårlig mave og havde haft 4 tynde lortebleer og ikke havde spist. Da vi kom hjem lavede han endnu en tynd lorteble og så spiste han helt vildt meget og var mega frisk og glad. Og nu er han så ringet hjem. 

Jeg sidder lidt med en fornemmelse af, at hun bare gerne vil af med ham og ikke forsøger at imødekomme hans behov. Men han er mit første barn hvorfor jeg ikke kender regelsættet for den slags.

Er der nogen der har nogle input til ovenstående og kan fortælle mig om det mon er inden for normalen eller om vi bare er virkelig uheldige? 

Han har ikke haft en fuld uge hos hende i 6 uger, fordi han bliver ringet hjem med en eller anden form for sygdom og når vi så har hentet ham, så er der bare intet. 

Mvh

Sand

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. november 2019

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Hvis han har feber og tynd mave er regelsættet at barnet skal sendes hjem og ikke må komme inden for 24-48 timer. 
Vi knuselsker vores private børnepasser, jeg synes hun møder vores barn der hvor det er og opfylder dets behov 100%. 
Vores børnepasser ringer efter første tynde afføring, så synes helt klar hun vurderer situtationen i jeres tilfælde og først kontakter efter 3. tynde afføring. Det smitter jo ret meget og kan smitte hende selv og de andre børn, hvilket jo bestemt ikke er i hende interesse. 

Jeg kender hende ikke og kan ikke vurdere jeres situation udelukkende på baggrund af det du skriver, men jeg må indrømme at hvis jeg som børnepasser(er langt fra inden for det område) mødte forældre der sender børn afsted på trods af reglen om 24 eller 48 timer efter feber og tynd afføring, godt kunne blive lidt irriteret. 

At hun ikke er pædagog, ser jeg ikke som nogen hindring for hendes kompetencer. Der kommer tilsyn ude fra der vurderer børnepasseren og børnenes trivsel. 

hvor længe siden er det jeres barn er starter? 

Anmeld Citér

14. november 2019

Babilooo

Men altså små børn er meget syge første halve år  i institution..? Det er vel fair nok at hun ri ger en hjem med tynd mave 4-5 gange på en dag. 
Jeg hader når forældre sender deres børn afsted med dårlig mave for de smitter som en i helv...så her har hun gjort det helt rigtige. 

Det er super irriterende men de fleste hsr været i den situation

Anmeld Citér

14. november 2019

Soonmom

Vores gamle dagplejere ringede også hjem så snart barnet nøs, de gad ikke lave noget det var helt klart og ledte altid efter undskyldninger for at børnene skulle hentes. 

Så jo nogen er sådan, de var i øvrigt også private, så der er ikke så meget at gøre, det eneste tilsyn er blot om det er sikkert for børnene at færdes der.

Men da altid noget at I har lov til at stå opskrevet til offentlig vuggestue, i min kommune skal man melde sig ud af sin private pasningsordning før man kan komme på de offentlige ventelister, så der skal man hen og gamble og kan risikere at stå uden pasning i mange måneder.

Edit opfandt selv ordet offentlig, da jeg læste vuggestue, men så er det vel privat vuggestue han er skrevet op til? 

Anmeld Citér

14. november 2019

MoarMoar

I vores dagpleje og børnehave må man ikke komme før 24 timer efter sidste tynde lorteble/ opkast/ feber. Så jeg tænker det er helt fint hun har sagt barnet ikke må komme. Normalt kommer et barn ikke dagen efter de er sent syge hjem fra institution. 

Anmeld Citér

14. november 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Sandbjerg skriver:

Hej,

Min søn på 1 år bliver passet hos en privat børnepasser indtil vi får plads i vuggestue (inden for 6 måneder forhåbentlig). Men vi synes, at der er mange problemer med vores private børnepasser. Hun er ikke uddannet pædagog, men vi fik et rigtig godt indtryk af hende da vi havde samtaler med hende indledningsvis. Hun passer 4 børn.  

Men vi oplever, at vores dreng er meget pylret og ked når han er hos hende. Og at han ofte bliver syg når han er hos hende. Generelt er han en meget glad og smilende dreng som aldrig har haft noget i mod at blive holdt af andre. Men hun siger ofte, når vi henter ham, at han har været pylret eller ked af det og at han ikke har spist særlig meget. Og det er meget modsat hvordan vi oplever ham til dagligt og hvordan hans bedsteforældre oplever ham, når de passer ham. 

Han bliver ofte ringet hjem, fx når han har 38 i feber og der ellers ikke er andet galt eller når han har haft tre lortebleer på en dag. Og når vi så henter ham, så er han helt frisk og glad hvorfor vi sender ham afsted igen næste dag og så går der ofte få timer og så skriver hun, at han er pylret/har tynd mave/har 38,0 i feber. Jeg kan slet ikke genkende den måde hun beskriver ham på og jeg er begyndt at overveje om det mon er noget psykisk eller om hun mon bare "udnytter" situationen til at passe færre børn = en nemmere arbejdsdag for hende. I dag er han ringet hjem fordi han havde 3 tynde lortebleer og nu må han ikke komme i 48 timer. Hun fortalte i går da jeg hentede, at han havde haft dårlig mave og havde haft 4 tynde lortebleer og ikke havde spist. Da vi kom hjem lavede han endnu en tynd lorteble og så spiste han helt vildt meget og var mega frisk og glad. Og nu er han så ringet hjem. 

Jeg sidder lidt med en fornemmelse af, at hun bare gerne vil af med ham og ikke forsøger at imødekomme hans behov. Men han er mit første barn hvorfor jeg ikke kender regelsættet for den slags.

Er der nogen der har nogle input til ovenstående og kan fortælle mig om det mon er inden for normalen eller om vi bare er virkelig uheldige? 

Han har ikke haft en fuld uge hos hende i 6 uger, fordi han bliver ringet hjem med en eller anden form for sygdom og når vi så har hentet ham, så er der bare intet. 

Mvh

Sand

Som de andre siger, tynd mave, så skal de altså ikke af sted næste dag. Hun har 3 andre børn hun passer. Hvis hun har et barn hun kan skifte tynd lorte ble på tre-fire gange på en dag, måske skifte alt tøjet, hvad så med de andre tre? Og ja det smitter, så du udsætter andre fordi at han har spist meget? Ja men han er stadigvæk dårlig. Jeg ville heller ikke selv tage afsted med sådan en mave... 

Du siger han er ikke sådan hos jer eller bedsteforældrene, nej det er jo også nogen har altid har kendt, han skal jo vænne sig til hende og at der også er tre andre børn der har brug for hende. Og hvis han er dårlig er det da klart han er pylret. (Og spisning kan sagtens være forskellig der og hos jer, igen fordi det er en "fremmed" han skal vænne sig til. 

Hvor længe har han været der? 

Anmeld Citér

14. november 2019

Mortilmajbørn

Nu ved jeg ikke hvor længe det er siden, at jeres barn er startet. Men vil sige, at det er ganske normalt, at nogle børn er lidt pylret i starten. Han har hele sit korte liv nu været vant til at blive passet i trygge og kendte rammer. 

Pludselig bliver han afleveret et helt fremmed sted, hvor han skal til at opbygge relationer og lærer nye omgivelser at kende. Han skal med garanti nok lære at trives i den nye hverdag, men det kan godt tage lidt tid. 

Du kan kke sammenligne hans samvær med bedsteforældre og dagplejen. Bedsteforældre er kendte omsorgspersoner, som han har et forhold til. Det skal han først til at opbygge med dagplejemor og de andre børn. 

Mht til at blive kaldt hjem til en dreng med tynd mave, så lyder det helt efter bogen, at hun ringer efter jer ved tre tynde bleer. Der er helt klare retningslinjer for tynd mave og opkast, som er yderst smitsomt. 

Derudover skal du også tænke på, at der er forskel på at være hjemme mens man er lidt sløj, og så være af sted en hel dag blandt andre børn. Han kan ikke bare lige gå hen og ligge sig, hvis han bliver lidt træt. Han skal stadig med ud at lege, på tur og sidde ved bordet til måltider.

Prøv at forestille dig, hvis du vågner træt og afkræftet efter en dag med diarré. Men du havde ikke mulighed for at tage en afslappet dag. Først skulle du lige ud at gå en lang tur i skoven i støvregn. Dernæst skal du sidde og være social under en middag med folk du havde mødt på et kursus ugen forinden. Du er nu lidt træt og tænker du vil smide dig på sofaen, men du kan ikke få lov til at slappe af, for der bliver ved med at løbe larmende folk forbi, som slet ikke har forstået, at du bare har lyst til at sove.

I skal lige igennem den første vinter efter institutionsstart. Der kan du godt forvente en del sygdom. Og når han så starter i vuggestue, så vær forberedt på, at I starter forfra med alle de nye bakterier, som han blive udsat for. 

Det bedste råd jeg kan give til dig er, at lad vær med at være for frustreret over ting du ikke er herre over. Børns sygedage vil fylde en del og kommer altid møj ubelejeligt. Men de bliver ikke hurtigere raske af at blive sendt af sted en dag for tidligt. Tværtimod. 

Anmeld Citér

14. november 2019

Sandbjerg

Tak for alle jeres svar. Han har gået der i 4 måneder, men det har været så fragmenteret fordi hun har været syg/på ferie og han har været syg så det er meget få uger hvor han har været der alle 5 dage. 
Jeg ville aldrig sende ham afsted, hvis han var syg eller sløj eller lignende. Det er der ingen der er tjent med. Det jeg oplever er, at når jeg henter ham når han er ringet hjem, så er han helt på toppen og det er derfor jeg føler at hun ind i mellem reagere for hurtigt. Men I har gjort mig klogere i forhold til diarreen. Jeg synes 48 timer er meget og jeg har ikke opleveren diarren herhjemme idag siden jeg hentede ham, men nu holder jeg ham hjemme i morgen og håber ikke at der dukker mere op. 
Måske det bare er sådan at have små børn...

Anmeld Citér

15. november 2019

Birthdaybaby

Jeg synes det lyder helt vildt. Jeg har en på 3 og en på 14 mdr der begge har gået i privat pasningsordning (2 forskellige steder) siden de var knap 9 mdr. De er tilsammen ringet hjem 2-3 gange. Vores dagplejere har aldrig haft en sygedag, kun en enkelt fridag pga begravelse og to gange “tidlig luk” pga tandlæge. 

Anmeld Citér

15. november 2019

Sandbjerg

Og til sammenligning så har vores private passer været syg 2 gange, lukket tidligt/åbnet sent 2 gange og holdt 3 fridage med en dags varsel pga. en privat omstændighed. Det påvirker helt sikkert også hele billedet, så der både er vores søn som ofte er syg i hendes varetægt og at hun ofte selv er fraværende. Jeg føler ikke at vi har været heldige med hende.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.