Ud af slyngevuggen hvornår?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.196 visninger
11 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
11. november 2019

Anonym trådstarter

Synes min søn på 5½ måned er ved at være for gammel til slyngevuggen, da det virker som om at han gerne vil kunne vende sig i sin seng. 

Men kan faktisk ikke helt overskue at lægge ham over i en stillestående seng, da han vugges i søvn hver aften, hvor han er træt ovenpå en dag fuld af indtryk og helst skal vugges i søvn. Han vil ikke vugges i søvn hos mig.

Vi har ikke så god plads til både slyngevugge og babyseng, men måske er det løsningen i en periode, hvor vi så må kravle over vores seng når vi skal rundt i soveværelset Jeg tænker at man måske i en periode kan putte ham i slyngevuggen, og så lægge ham over i babysengen i løbet af natten, hvor han jo vågner for at spise.

Hvornår stoppede jeres børn med at sove i slyngevugge, og hvorfor droppede I den?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2019

Soonmom

Sover han i slyngevugge om natten? - det må de da ikke, må de? - mener bestemt at have læst at man skal holde øje når de ligger i slyngevugge og derfor frarådes den stærkt om natten 

Anmeld Citér

12. november 2019

januar16

Min dreng sov lure i den så længe han kunne være i den. I en lang periode blev han puttet til nat men blev taget ind til os når han vågnede første gang eller vi gik i seng. Han puttede så med mig resten af natten. 
Han havde svært ved at lukke ned for dagens indtryk, så derfor var den guld værd til putning om natten. 
Vi havde en tremmeseng ved siden af vores seng (som dog blev brugt sjældent) og slyngevuggen hang i dørkarmen til vores lille ekstraværelse.

På et tidspunkt blev jeg dog træt af at jeg skulle bruge slyngevugge til putning, så i stedet brugte vi ekstra tid i vores seng med sang, nus og amning. Det tog en time hvor slyngevuggen tog 10 min. 

Anmeld Citér

13. november 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Sover han i slyngevugge om natten? - det må de da ikke, må de? - mener bestemt at have læst at man skal holde øje når de ligger i slyngevugge og derfor frarådes den stærkt om natten 

Tak for jeres svar.

Jeg har aldrig hørt om at man skal holde øje med dem når de ligger i slyngevuggen...? Men han ligger i en svøb, så han kan ikke sådan lige komme til at vende sig, hvis det er det som er farligt...?

Anmeld Citér

13. november 2019

fehår

Soonmom skriver:

" Må min baby sove i slyngevugge om natten?

Ja, din baby må sove I slyngevugge om natten, indtil han/hun selv kan vende sig om. Når din baby kan det, er det tid til at rykke over i en vugge."

https://babyuniverset.dk/slyngevugge/

Anmeld Citér

13. november 2019

fehår

Jeg har aldrig brugt slyngevugge til nat, selvom jeg gerne ville med nummer 2. Hun begyndte så bare at vende sig ved 3 uger, og så turde jeg ikke. 

Triller han endnu?

(Ps. Elsker slyngevuggen! Sidder pt og vugger min datter til lur )

Anmeld Citér

13. november 2019

Soonmom

fehår skriver:

" Må min baby sove i slyngevugge om natten?

Ja, din baby må sove I slyngevugge om natten, indtil han/hun selv kan vende sig om. Når din baby kan det, er det tid til at rykke over i en vugge."

https://babyuniverset.dk/slyngevugge/

Jeg mener helt sikkert at have hørt at fordi de ligger mere "klemt" /"presset sammen" er der øget risiko for vuggedød og derfor bør slyngevugge ikke bruges uden opsyn (som man fx ikke har om natten) 

Anmeld Citér

13. november 2019

fehår

Jeg mener helt sikkert at have hørt at fordi de ligger mere "klemt" /"presset sammen" er der øget risiko for vuggedød og derfor bør slyngevugge ikke bruges uden opsyn (som man fx ikke har om natten) 

Det har jeg aldrig hørt om. Man skal være opmærksom på, at de ikke bliver for varme, men det gælder jo også i barnevogn, tremmeseng, ved samsovning, osv. 

Ellers er der først sikkerhedsmæssige overvejelser, når baby kan trille. 

Har du noget dokumentation på andet?

Anmeld Citér

13. november 2019

AnoMor

Anonym skriver:

Synes min søn på 5½ måned er ved at være for gammel til slyngevuggen, da det virker som om at han gerne vil kunne vende sig i sin seng. 

Men kan faktisk ikke helt overskue at lægge ham over i en stillestående seng, da han vugges i søvn hver aften, hvor han er træt ovenpå en dag fuld af indtryk og helst skal vugges i søvn. Han vil ikke vugges i søvn hos mig.

Vi har ikke så god plads til både slyngevugge og babyseng, men måske er det løsningen i en periode, hvor vi så må kravle over vores seng når vi skal rundt i soveværelset Jeg tænker at man måske i en periode kan putte ham i slyngevuggen, og så lægge ham over i babysengen i løbet af natten, hvor han jo vågner for at spise.

Hvornår stoppede jeres børn med at sove i slyngevugge, og hvorfor droppede I den?

Jeg stoppede med at bruge den da min søn var 2 år. Han var super afhængig af at blive vugget i søvn. Så han faldt i søvn i den. Og så snart han sov rykkede jeg ham over i egen seng hvor han så sov igennem resten af natten. 

Da jeg tog ham ud af den og puttede i egen seng var der kun problemer de første par dage også havde han vænnet sig til det 

Anmeld Citér

13. november 2019

Soonmom

fehår skriver:

Det har jeg aldrig hørt om. Man skal være opmærksom på, at de ikke bliver for varme, men det gælder jo også i barnevogn, tremmeseng, ved samsovning, osv. 

Ellers er der først sikkerhedsmæssige overvejelser, når baby kan trille. 

Har du noget dokumentation på andet?

Ikke andet end de almindelige retningslinjer fra sundhedsstyrelsens.

Barnet må ikke få det for varmt

Madrassen skal være relativ fast og gå
helt ud til kanten af sengen.

Under samsovning står der:

Barnet skal sove under sin egen lette
babydyne i den ene side af jeres seng.
Der skal være lige så meget fri plads til
barnet, som hvis det lå i sin egen seng.

I en slyngevugge er madrassen ikke fast, barnet kan nemt få det for varmt og barnet har ikke noget plads, der må ikke vores stof for hovedet, hvilket der også let kan være i en slyngevugge når barnet drejer hovedet

Så på baggrund af de almindelige regler, synes jeg sagtens man kan konkluderer at slyngevugger ikke bør bruges uden opsyn

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.