Su og bolig lån?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.339 visninger
11 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. november 2019

Anonym trådstarter

Er der nogen herinde, hvor den ene i husstanden er på Su og den anden har en lav løn som stadig er blevet godkendt til et boliglån? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. november 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg købte hus med min eks kæreste mens han var på su og jeg tjente 26.000 i måneden før skat. Vi havde 2 børn og bil men ingen gæld. Vi kunne købe for cirka 1mill. 

Anmeld Citér

10. november 2019

sofiahanson

Vi fik ikke lov til at låne, da rådighedsbeløbet ikke var højt nok 

Anmeld Citér

10. november 2019

SKXXX

Profilbillede for SKXXX

Min mand og jeg købte hos i juli. Vi er begge på SU og skal være det en del år endnu, og vi har en bil, som vi skylder 100.000 i. Vi fik lov, fordi vi kommer til at tjene godt, når vi er færdiguddannede. Vi har dog også studiejobs og tager løbende SU-lån. Vi bruger SU-lånet til at omlægge den del af vores lån, som vi har til en rente på 5%, da renten på SU-lånet kun er 1% efter endt uddannelse. Vi købte et hus til 925.000. 

Anmeld Citér

10. november 2019

Anonym trådstarter

Altså, vi har en ret høj udbetaling, så aner ik om det har noget at skulle ha sagt? 

Anmeld Citér

10. november 2019

Anonym

Anonym skriver:

Altså, vi har en ret høj udbetaling, så aner ik om det har noget at skulle ha sagt? 

I må låne 3,5 x jeres årsindkomst + det I har til udbetaling. (I vækstkommuner kan der gives godkendelse til 4 x årsindkomst, men så kræves der typisk en udbetaling på 10% i stedet for 5% og så er der ikke valgfrihed ifht. hvilken type lån I kan få). 
har I gæld i forvejen, trækkes det fra beløbet I lå låne. Og så er der sædvanligvis krav om x antal kroner i rådighedsbeløb pr. måned. 

Anmeld Citér

10. november 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

Spørg banken, så får i det mest realistiske bud  

Anmeld Citér

10. november 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11
Anonym skriver:

I må låne 3,5 x jeres årsindkomst + det I har til udbetaling. (I vækstkommuner kan der gives godkendelse til 4 x årsindkomst, men så kræves der typisk en udbetaling på 10% i stedet for 5% og så er der ikke valgfrihed ifht. hvilken type lån I kan få). 
har I gæld i forvejen, trækkes det fra beløbet I lå låne. Og så er der sædvanligvis krav om x antal kroner i rådighedsbeløb pr. måned. 

Men det er jo altsammen tommelfingerregler man kan ikke bare sige at man kan låne 3,5x årsindtægt. Det kommer rimelig meget an på om man bare er 2 voksne, eller 2 voksne og 2 børn eller flere. Om huset man kigger på kræver renovering indenfor kort tid eller eller eller. Der er så mange specifikke faktorer både på familiens sammensætning og økonomi men også hvilket hus man kigger på  

Anmeld Citér

11. november 2019

Anonym

Mor11 skriver:

Men det er jo altsammen tommelfingerregler man kan ikke bare sige at man kan låne 3,5x årsindtægt. Det kommer rimelig meget an på om man bare er 2 voksne, eller 2 voksne og 2 børn eller flere. Om huset man kigger på kræver renovering indenfor kort tid eller eller eller. Der er så mange specifikke faktorer både på familiens sammensætning og økonomi men også hvilket hus man kigger på  

Jeg skriver jo netop også, at der er krav til rådighedsbeløb? 

Men uanset hvordan man vender og drejer den, så kan man max låne 3,5 x årsindkomsten (forudsat der ikke er anden gæld).
Det er der lovgivning omkring. 

Anmeld Citér

11. november 2019

Anonym

Anonym skriver:

Jeg skriver jo netop også, at der er krav til rådighedsbeløb? 

Men uanset hvordan man vender og drejer den, så kan man max låne 3,5 x årsindkomsten (forudsat der ikke er anden gæld).
Det er der lovgivning omkring. 

De 3,5x årsindkomst er ikke en lov men en tommerfingerregel. Vi er i dialog med vores bank om køb af nyt hus, og de vil gerne låne os 3.000.000 med en årlig husstandsindkomst på 750.000, 2 børn og 2 biler. Vi har så ikke anden gæld end den, der er tilbage på lånet i vores nuværende bolig. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.