Valg af børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.541 visninger
11 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
6. november 2019

MEF

Okay vi har et barn på 15 måneder. Vi har haft lidt bøvl med at finde kommunal pasning til hende, som passede til vores behov. Nu har vi fundet en rigtig dejlig privat pasningsordning som vi er glade for, men jeg synes virkelig det er problematisk at vi samtidig skal tage stilling til hvad hun skal ift børnehave. Vi har en del forskellige at vælge mellem men jeg synes det er valget mellem pest eller kolera. Jeg bryder mig nok i virkeligheden ikke om hele institutions konceptet, men når vi nu ikke har mulighed for at gå hjemme med hende, så må vi jo vende os til det. Vi har to bedstemødre som begge arbejde på børneområdet og har derfor “insider” perspektiv på de forhold ungerne har i børnehaver og jeg får ondt i maven over at vores pige skal ind i det. 
Hvad fanden gør man!? Hvad gør i andre? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2019

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
MEF skriver:

Okay vi har et barn på 15 måneder. Vi har haft lidt bøvl med at finde kommunal pasning til hende, som passede til vores behov. Nu har vi fundet en rigtig dejlig privat pasningsordning som vi er glade for, men jeg synes virkelig det er problematisk at vi samtidig skal tage stilling til hvad hun skal ift børnehave. Vi har en del forskellige at vælge mellem men jeg synes det er valget mellem pest eller kolera. Jeg bryder mig nok i virkeligheden ikke om hele institutions konceptet, men når vi nu ikke har mulighed for at gå hjemme med hende, så må vi jo vende os til det. Vi har to bedstemødre som begge arbejde på børneområdet og har derfor “insider” perspektiv på de forhold ungerne har i børnehaver og jeg får ondt i maven over at vores pige skal ind i det. 

Ved ikke om det er en mulighed, men tænker når I nu ikke er glade for børnehave og sådan noget, hvad med så at se på en ung pige eller au pair, som kan gå hjemme med hende til skole. 

Anmeld Citér

6. november 2019

Soonmom

Nogen steder er værre end andre, så en god ide er at gå efter dem med godt ry. (men self er der kun x antal pædagoger og ligegyldigt hvor dygtige de er, kan de ikke være 5 steder på en gang, så det er desværre et af vilkårene, forstår slet ikke hvordan man som politiker kan sidde med god smag i munden, men det er jo en anden debat) 

Anmeld Citér

6. november 2019

Meyer

Profilbillede for Meyer

Det er en god idé at kikke på hvor hun skal gå i skole, når man vælger børnehaven. Prøv at tag på besøg. 

Anmeld Citér

6. november 2019

Øboen

Der er utrolig stor forskel på kvaliteten af de forskellige børnehaver, forskel på hvor mange penge kommuner putter i kassen og forskel på fagligheden hos de ansatte pædagoger. Så man kan jo ikke skære alle institutioner over en kam og sige at de bare alle er forfærdelige og omsorgssvigter børnene. Men klart ville flere hænder være godt alle steder. 

Du kan gøre 2 ting: 

1: Forhør dig i dit lokalområde, fx facebookgrupper, i mødregruppen, blandt kollegaer osv om hvilke offentlige institutioner som har et godt ry i din by. Kig også på institutionens rammer: Er der en god legeplads, ser der rart ud? For de fysiske rammer skal man jo også være glad for. 

2: Undersøg muligheden for en privat institution, ikke at det er en garanti for at normeringen er bedre, men ofte er den, eller antallet af børn på en stue er færre. 

Anmeld Citér

6. november 2019

Lisette W

Jeg hader også tanken om institutioner... Vores dreng gik i dagpleje til han var 3,3 år, det var det længste vi kunne trække den og så havde han to måneder hjemme over sommeren da jeg var på barsel. Han går nu i en privat børnehave som vi fik anbefalet og efterfølgende besøgte. Vi tog en dag hvor vi besøgte flere børnehaver, både private og kommunale. Den vi valgte havde et kæmpe udeområde og indvendigt var agusikken god så lydniveauet ikke var så alamerende højt som ved flere af de andre, og vi kunne godt lide deres tilgang til børnene. Nu har han gået der i over et år og har nogle rigtig gode venner. Jeg ser det som at han kommer afsted for at lege med sine venner og blive udfordret af andre børn. Hvis jeg gik der hjemme med ham ville jeg ikke kunne give ham det på samme niveau. 

Jeg er enormt glad for at han startede lidt sener end normalen. Han var blefri, og mere moden og klar til det. Mange var uforstående over for det valg og mente han ville komme bagud men det var ikke tilfældet.

Anmeld Citér

6. november 2019

Lenchick

Mange friskoler har børnehaver og de 2, som ligger i vores lokalområde, er fantastiske. Jeg ved ikke hvordan det er i resten af landet og om I har en friskole tæt på. Når jeg mener tæt på, er en afstand på 10 km helt okay når man bor i Nordjylland 

Anmeld Citér

6. november 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil
MEF skriver:

Min yngste er kommet i en steinerbørnehave. Normeringen er meget bedre og der er ro, rytme og stimulerende aktiviteter. Der er omkring 40 børn, men der er aldrig larm med skrig og skrål som jeg oplevede dagligt i min ældstes almindelige integrerede. I steinerbørnehaver er der en særlig rytme som også gør, at aktiviteter til daglig ikke ændres ved sygdom hos personalet. Alle vikarer er endvidere faste hvorimod store institutioner i klynge kan få helt ukendte vikarer ind. Min søn er super glad og tryg. Måske i har mulighed for at finde en steinerbørnehave eller en anden mindre privatbørnehave?

Anmeld Citér

6. november 2019

MEF

Meyer skriver:

Det er en god idé at kikke på hvor hun skal gå i skole, når man vælger børnehaven. Prøv at tag på besøg. 

Ja der havde jeg jo slet ikke tænkt på! Det ville selvfølgelig være rart hvis hun kan gå videre med nogen af børnene i skole

Anmeld Citér

6. november 2019

MEF

Roselil skriver:

Min yngste er kommet i en steinerbørnehave. Normeringen er meget bedre og der er ro, rytme og stimulerende aktiviteter. Der er omkring 40 børn, men der er aldrig larm med skrig og skrål som jeg oplevede dagligt i min ældstes almindelige integrerede. I steinerbørnehaver er der en særlig rytme som også gør, at aktiviteter til daglig ikke ændres ved sygdom hos personalet. Alle vikarer er endvidere faste hvorimod store institutioner i klynge kan få helt ukendte vikarer ind. Min søn er super glad og tryg. Måske i har mulighed for at finde en steinerbørnehave eller en anden mindre privatbørnehave?

Vi har ikke en steiner i vores by, så det er ikke en mulighed, men vi har kig på en mindre privat børnehave.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.