God aften kvinder på baby.dk.
Mit tredje barn er knap 2 år. Han er født uge 37+5, og derfor er han jo egentlig født til tiden. Som nogen måske kan huske, så skete der dog det at mit vand gik som følge af, at både min søn og jeg havde en infektion. Således var han egentlig ikke klar til at komme ud, og da han kom ud var han meget syg. Vi var på neonatal, han fik drop med antibiotika tre gange dagligt i en uge og fik også gulsot og lå i lys. Det var en infektion i blodet. Jeg var også selv alvorligt syg med samme infektion.
Summa summarum har vi ligesom ladet os fortælle derinde, at selvom han kom til tiden, så skal vi tænke på, at han egentlig ikke var bagt færdig, om man vil.
Siden hen har der jo været alt muligt. En fys/osteopat konstaterede umodent nervesystem da han var 6 mdr. Han havde svært ved at "mærke sig selv" og vi skulle stimulere ham særligt taktilt med trykmassage mm. Han har haft problem med refluks, han har sovet dårligt og ekstremt uroligt hele livet, er ørebarn og har dræn. Han var initialt langsom motorisk men har mere end rigeligt indhentet det.
Nu er det sådan, at jeg stadig tænker om han har nogle sanseintegrationsvanskeligheder. Fortsat sover han enormt uroligt om natten og har svært ved at finde fred i den lille krop. Han mosler rundt og råber i søvne. Han har altid været meget ureguleret og jeg føler han er det mere end man ville vente af den alder. Når han frustreres hamrer han hovedet ind i vægge, skabe eller gulv igen og igen, bider og kan slet ikke få ro på den lille krop. Han elsker at putte og kramme, men kun på hans præmisser. Han bliver tosset, hvis man prøver at tage ham op, når han ikke har klar, han afviser klart krammere/holden i hånd/nus hvis ikke lige han er i det mode.
Han er taktilt meget sart. Sådan noget som tandbørstning er et dagligt overgreb, for vi kan slet ikke komme til det uden at måtte fastholde ham. Han siger ofte av når man klæder ham på, skifter ham osv., han kan slet ikke holde ud at få klippet negle og hårklip er også en kamp, hvor han virrer med hovedet, basker med armene og panisk siger AV AV AV selvom man dårligt har rørt ham.
Jeg er virkelig i vildrede ift hvad vi skal stille op med alt dette. Ellers er han en dejlig dreng. Han er meget social, har god fantasi og finde på skønne lege. Har humor, charmer og giver dejlige krammere når HAN er i det mode. Han er ekstremt aktiv, sidder stille sjældent og er stærk som en okse. Fuld fart over feltet, udadvendt, men ekstremt stædig og viljefast og som sagt ureguleret.
Hvad stiller man op med sådan nogle problemstillinger? Er det noget der kan løses, og hvordan kan man imødekomme det i det daglige? Jeg elsker ham højere end livet selv, men synes virkelig det her forældreskab er pisse hårdt pga hans ofte ret voldsomme adfærd, den dårlige søvn, vreden, 'selvskaden' osv.
Og er der nogen der ved noget om, om det kan have sammenhæng med hans start på livet?
Som sagt vil jeg gerne understrege jeg oplever det her er væsentligt ud over det man ville vente for alderen, og at det er noget der påvirker både ham og os som familie i dagligdagen.