Andres erfaring med rullende skolestart

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

949 visninger
5 svar
2 synes godt om
28. oktober 2019

Janey

Profilbillede for Janey

Vores datter går i 1. klasse i en skole med rullende skolestart, og vi er meget i tvivl om, vi synes det fungerer for vores datter. 

Grundet skolens størrelse er eleverne fra 0. klasse, 1. klasse og 2. klasse samlet i en stor indskoling. I fagene dansk og matematik er de så delt op i niveauer efter, hvor de er rent fagligt. Vores datter er pt. på laveste trin, og det bekymrer os, at vi er i tvivl, om de ældste i dette trin får de fornødne redskaber til at komme videre fra dette trin.

Som det er nu, starter der helt nye elever 3 gange om året, og disse elever skal jo også være med, så man gennemgår derfor bogstaverne og tallene fra 1 til 9 de 3 gange om året, hvor de nye elever starter. Nu har vi lige fået seddel fra skolen om, at vores datter trin nu skal til at lære om formerne trekanter, firkanter og cirkler, og dette har vores datter kunnet siden børnehaven, så vi er noget bekymret for det niveau vores datter undervises på. Vi er ikke i tvivl om, at hvis hun var klar blev hun selvfølgelig rykket til næste trin, men vi føler, at eleverne, der ligger mellem to niveauer tabes, når der startes forfra 3 gange om året. 

Er der nogle, der har positive erfaringer fra rullende skoler med elever, der ikke har været helt med, men er kommet med? Det bekymrer os yderligere, at "læreren" på laveste trin faktisk ikke er lærer men "kun" pædagog. Hun er meget sød og vores datter er glad for hende og hun har faktisk selv slet ikke lyst til at rykke videre til næste trin og en ny lærer.

Det skal siger, at vi selvfølgelig har forsøgt at snakke med skolen om dette, men det er ikke lykkedes os at få en ordentlig dialog med lærerne om dette emne, da det til samlede forældremøder fejes af med, at de synes det fungerer og til skole-hjem samtalen var lærerne kun interesseret i at tale om, at de nogen gange har udfordringer med at få vores datter til at høre efter. Dette er naturligvis også vigtigt for hun skal selvfølgelig høre efter lærerne, men for os er det også vigtigt at høre noget om det faglige, og det nåede vi overhovedet ikke, da tiden så var gået.

Min mand vil hive fat i dem igen og forsøge at få et møde, hvor vi kun skal diskutere dette emne, da han egentlig mener, at vi skal flytte vores datter til en anden skole, men hun trives virkelig godt og har mange venner. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. oktober 2019

Babilooo

Hvorfor skulle I skifte skole..?

Hvis hun holdes på det niveau er det vel fordi hun ikke har lært det endnu.

Det med former og figurer/ geometri møder man jo også på forskellige niveauer.... også i gymnasiet.

 

Anmeld Citér

28. oktober 2019

Janey

Profilbillede for Janey
Tjullehej skriver:

Hvorfor skulle I skifte skole..?

Hvis hun holdes på det niveau er det vel fordi hun ikke har lært det endnu.

Det med former og figurer/ geometri møder man jo også på forskellige niveauer.... også i gymnasiet.

 



Som jeg skriver, er det ikke fordi hun stadig er på laveste niveau, men fordi vi er bange for, at hun ikke kommer videre med den måde undervisningen er tilrettelagt nu. Jeg skriver jo også, at hun er på det hold, der passer til hendes niveau, men hun skal jo gerne videre. Vedr. det med former så har vi fået en grundig beskrivelse af arbejdet, så vi ved det er på meget lavt niveau.

3 gange om året starter de forfra med, hvad bogstaverne og tallene hedder og deres lyde. Alt sammen er noget vores datter godt kan, så når de starter forfra 3 gange om året, så er det jo det samme hun bliver undervist i konstant. Vi aner som jeg også skrev ikke, hvad det er hun mangler for at komme videre, så vi kan ikke understøtte hende hjemmefra. Vi læser med hende herhjemme, så vi ved, at hun ikke har knækket læsekoden endnu og her er vi i tvivl om den rullende start holder hende tilbage. 

Lige nu lærer de hvad bogstaverne hedder og deres lyde. Det starter de så forfra på om nogle uger, når der starter nye elever, så jeg mangler noget erfaring med, at dem der f.eks. har svært ved at knække læsekoden faktisk kan komme videre, når undervisningen starter forfra 3 gange om året.

Anmeld Citér

28. oktober 2019

Konjac

Profilbillede for Konjac

På min datters skole havde de også rullende overgang. Det havde de kørt med i 8 år. Nu er det så lavet om til det "normale" igen.

De havde dansk og matematik, sammen med deres årgang klasse. Det fungerede rigtig fint. Jeg tænker også det er bedre, end at dele dem op i niveauer, så din datter ikke hele tiden, lærer det som 0 årgang lærer, igen og igen. 

Anmeld Citér

29. oktober 2019

bøllen

Vi har desværre kun dårlig erfaring med rullende skolestart og aldersintegreret undervisning . Vores dreng endte med angst og skolevægring i 1,5 år .  

Anmeld Citér

30. oktober 2019

Janey

Profilbillede for Janey
bøllen skriver:

Vi har desværre kun dårlig erfaring med rullende skolestart og aldersintegreret undervisning . Vores dreng endte med angst og skolevægring i 1,5 år .  



Det var da forfærdeligt for ham. Det er heldigvis ikke noget, jeg frygter for med vores datter, da hun elsker hendes skole og trives godt. Det er kun hendes læring, jeg er bekymret for, og den er selvfølgelig også vigtig. 

 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.