Talepædagog

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

372 visninger
6 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hej baby.dk

min dreng på 5 år skal sådan set starte i skole næste år. Børnehaven anbefaler skoleudsættelse grundet han taler dårligt. Vi som forældre forstår ham fint. Andre voksne kan have svært ved at forstå ham. Socialt fungerer han upåklageligt og han er også meget interesseret i, at lære at skrive sit navn. Pædagogerne ser kun sproget som et problem og årsagen til at han bør skoleudsættes. 
Han går til talepædagog en gang hver tredie måned i børnehaven. Han er under udredning for verbal dyspraksi. Jeg har lige snakket med talepædagogen som siger at han måske kan få undervisning hver tredie uge, men slet ikke en gang om ugen, som jeg efterspørger. Hospitalet så gerne at han fik målrettet og intensiv taleundervisning. 

mit spørgsmål går på om han kan få mere talepædagogisk undervisning i skolen. For kan han det vil jeg jo ikke skoleudsætte ham, hvis de kan tilbyde mere undervisning, når han på alle andre områder er klar. 
ved i noget om dette?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2019

Missyou

Profilbillede for Missyou

Min søn er også 5 og skal i skole næste år. Han har også udtalevanskeligheder. sidste efterår gik han i snakkeskole (fonologigruppe) hos to talepædagoger 2 gange om ugen i 8 uger. Det hjalp men andre har stadig svært ved at forstå ham. 

Min mor er børnehaveklasselærer og hun siger at så godt som alle børn med udtaleproblemer der starter i skole får styr på det hurtigt i læbet af 0 klasse fordi der er så stort fokus på bogstavernes lyde osv. 

Små jeg er ikke bekymret, når han ellers er alderssvarende. Jeg er sikker på han taler rent. Når han er færdig med 0.

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Anonym trådstarter

Missyou skriver:

Min søn er også 5 og skal i skole næste år. Han har også udtalevanskeligheder. sidste efterår gik han i snakkeskole (fonologigruppe) hos to talepædagoger 2 gange om ugen i 8 uger. Det hjalp men andre har stadig svært ved at forstå ham. 

Min mor er børnehaveklasselærer og hun siger at så godt som alle børn med udtaleproblemer der starter i skole får styr på det hurtigt i læbet af 0 klasse fordi der er så stort fokus på bogstavernes lyde osv. 

Små jeg er ikke bekymret, når han ellers er alderssvarende. Jeg er sikker på han taler rent. Når han er færdig med 0.

Tusind tak for dit svar. Jeg er bare så usikker, fordi når pædagogerne anbefaler skoleudsættelse pga. sprog, men også hele tiden bliver ved med at sige, at det jo er vores valg. Jeg synes det er et virkelig svært valg at tage på sit barns vegne. For hvad er bedst. 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Soonmom

Profilbillede for Soonmom

Jeg ville altid lytte til pædagogerne og det er da fantastisk at få lov at være et barn et år længere, så jeg ville ikke have nogle skrupler

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Tjullehej

Profilbillede for Tjullehej

Hvis han kun er 5 ville jeg da være glad for en udsættelse sf skolestart. 
Der er ingen grund til at forcere noget. Han vil få en bedre skolestart med et bedre sprog. Jeg ville aldrig gå mod pædagogernes anbefaling.

Anmeld Citér

23. oktober 2019

lineog4

Profilbillede for lineog4
Mod

Tror ikke det hele er så simpelt, og umiddelbart ville jeg tage en snak med talepædagogen og høre hans/hendes råd. 

Det er korrekt, at man i børnehaveklassen har fokus på sproget og på lyde, men samtidig er der også en del flere børn, og nogle andre rammer end i en børnehave - det vil fx ikke altid være muligt at lave små hold, hvor der er fokus på sprog som din søn måske har brug for det.

Der er på den skole jeg arbejder tilknyttet en talepædagog, men han har også timer andre steder, og grunden til han er tilknyttet fast er fordi vi har en specialklasserække. Men der er absolut ingen garanti for, at når kan starter i skole bliver tilknyttet en talepædagog.

Og så synes jeg sådan i bund og grund ikke det er slemt at vente et år. Det er min oplevelse, at der er langt flere udfordringer ved at starte et år for tidligt (modenhedsmæssigt) end at vente et år. Og med sproget er det jo også er spørgsmål på forholdet mellem det knive og det passive sprog, på sætningsopbygning osv. Så jeg ville uden tvivl selv tage en talepædagog og børnehavens pædagoger med på råd. 

Anmeld Citér

24. oktober 2019

LSS

Profilbillede for LSS

Min søn (dog kun knap 4) har også store problemer med at udtale de fleste ord. Han fik først et nogenlunde sprog kort før han blev 3. Og selvom jeg det meste af tiden godt forstår ham, så er der også situationer hvor jeg simpelthen ikke kan tyde hvad han siger. Andre mennesker kan ikke forstå ham. Han er i øvrigt også tilknyttet en talepædagog. Men det går SÅ langsomt, han har virkelig svært ved det - udover det fungere han super godt i børnehaven.

Men hvis det ikke bliver markant bedre inden skolestart og børnehaven anbefaler skoleudsættelse, så vil jeg lytte til dem. 

Jeg har oplevet hvordan min søn bliver ked af det og indelukket når andre børn siger de ikke kan forstå hvad han siger fordi han snakker så dårligt. Og som en anden skriver, det er da kun en ekstra bonus at få et år mere i børnehaven

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.