Hvordan gør jeg lektier hyggeligt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

664 visninger
7 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
23. oktober 2019

Anonym trådstarter

Min søn 7 år, i 1.klasse, skal har ekstra hjælp i dansk og skal også have det i matematik.

Vi læser hver dag, i en bog vi har fået fra ekstra dansk læreren. 

Vi læser hver gang vi er kommet hjem, så dette skal gøres før noget som helst andet leg osv. 

Der er ikke mulighed for at læse på et andet tidspunkt når vi kommer hjem, for så bliver han for træt og så bliver det en Øv-læsning med masser græderi, sure miner osv.

Men ofte når han skal læse når vi kommer hjem, bliver det med en start der hedder “øv”, så jeg søger en måde hvordan jeg kan gøre det hyggeligt med at lave lektier? 
så det bliver sjovt og med glæde i at lære.

jeg sidder jo med ham og hjælper ham. Men lillesøster på 1,6 år kan godt forstyrre nogle gange og det distrahere ham også lidt. 

Så hvad gør i andre 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. oktober 2019

Babilooo

Fjernsyn eller ipad til lillesøster mens I læser i 20 minutter. Fx

jeg har typisk æblebåde, vingummier, rosiner, chokoladekiks eller riskiks med .. ikke i store mængder. Det bløder op for stemningen. 
hels ikke ved spisebordet - det bliver hurtigt skoleagtigt. 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Sprit25

Anonym skriver:

Min søn 7 år, i 1.klasse, skal har ekstra hjælp i dansk og skal også have det i matematik.

Vi læser hver gang vi er kommet hjem, så dette skal gøres før noget som helst andet leg osv. 

Der er ikke mulighed for at læse på et andet tidspunkt når vi kommer hjem, for så bliver han for træt og så bliver det en Øv-læsning med masser græderi, sure miner osv.

Men ofte når han skal læse når vi kommer hjem, bliver det med en start der hedder “øv”, så jeg søger en måde hvordan jeg kan gøre det hyggeligt med at lave lektier? 

jeg sidder jo med ham og hjælper ham. Men lillesøster på 1,6 år kan godt forstyrre nogle gange og det distrahere ham også lidt. 

Så hvad gør i andre 

Jeg er lærerstuderende, hvor bor du? Så vil jeg gerne komme og hjælpe ham! Gratis! 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Så hvad gør i andre 

Hvis din dreng i 1.kl skal have ekstra hjælp i både dansk og matematik ( med dertil hørende lektier) , har du jo en dreng der er maks presset på det boglige, mine ord er på ingen måde ment negativt om din søn, men tænker måske at der ligger noget lidt andet bag. F.eks kunne han have ventet et år med at komme i skole, er der andre ting der “driller” ham ? . Efter min mening bliver det ikke godt, hvis den lille gut er nød til at terpe både dansk og matematik hver dag når han “også” kommer træt hjem.

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Æblegrød_dk

Tjullehej skriver:

Fjernsyn eller ipad til lillesøster mens I læser i 20 minutter. Fx

jeg har typisk æblebåde, vingummier, rosiner, chokoladekiks eller riskiks med .. ikke i store mængder. Det bløder op for stemningen. 
hels ikke ved spisebordet - det bliver hurtigt skoleagtigt. 

Som Tjullehejs skriver; en skål med alt godt han samtidig kan sidde og gnaske+give energi til hjernen. Jeg var hjemmepasser for en pige med autisme samt svagtseende + flyvsk koncentration. Hun gik i 3kl, da jeg blev tilknyttet hende og hun var på 0.kl-niveau. Jeg lavede en god skål lækre mundbidder, som stod klar + te/kakao når hun kom med bussen og så gik vi ellers i krig med læsningen+ lektierne og imens hun tømte skålen+drak blev der læst+lektierne lavet. En gang om måneden havde jeg kanel-snegle/lignende med, som ekstra bonus+overraskelse og i løbet af det år jeg arbejdede med hende rykkede hun ekstremt og da hun kom i 4.kl havde hun indhentet 2 hele klassetrin på 12mdr. I 4.kl tog det hende 6mdr at indhente resten og til sidst kunne jeg stå i køkkenet, lave mad imens hun læste og jeg rettede hende ind imellem. Jeg var hjemmepasser på hende i 3år og da hun kom i 5.kl læste hun 100% + matematikken kørte som smurt. Det her var en pige med autisme+koncentrationsvanskeligheder+svagtseende. Og hun hyggede sig  og var skide stolt af sig selv.

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Nanana

Når der laves lektier her hjemme, så snacker vi også ret meget  Grøntsagsstænger, frugtstænger, kiks, og the. Jeg tænder lys og og sørger for at der er ryddeligt omkring os så det er nemmere at overskue. Vi har også en dreng der synes lektier er hårdt og svært. Når hans hjerne er lige ved at koge over, så tager vi lige ti min hvor vi bare snakker og hygger lidt. Men vi for det meste får vi altså en hyggelig stund ud af det.. 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

lineog4

Først de fleste børn kan bedre overskue tid en sider, så jeg ville lave en aftale med læreren om at fx 15 minutter med glæde er bedre end at nå x antal sider.

jeg ved godt du skriver, at der ikke er andre tidspunkter, det er muligt , men var det mig ville jeg alligevel forsøge om ikke det var muligt når far var hjemme til at tage lillesøster og så gøre det til jeres tid. En tid hvor I var alene,og var et roligt og godt sted. Jeg ville ikke forsøde tilværelsen med snack for så bliver fokus der og ikke på læsningen, men man kan jo starte med en varm kop kakao og gulerødder, sætte urret og så starte med fokus på læsning når tiden var til det.

en anden ting som har hjulpet her hjemme og hos de jeg har rådet er stjernekort. I den her måned skal Søren læse 15 minutter om dagen - har en fridag fx fredag - gør han det får han..... det giver en ydre motivation som er nødvendig i starten når det hele er lidt surt. Og det sjove er med tiden kommer den indre motivation, så der læses også uden stjernekort.

og så husk, når læsning og matematik er vanskeligt, så er han på overarbejde i skolen, og skal han også være det hjemme er det klart, at der bliver sagt øv. 

Anmeld Citér

23. oktober 2019

Babilooo

Nu er det heller ikke for at være hård.. men som en andre skriver kunne det måske være en ide at rettænkende rammerne? Hvis han har så svært at han skal have hjælp i to fag - bør han så måske gå om eller få et andet skoletilbud?

blot en reflektion. Jeg har selv en søn der er flyttet til specialskole og stortrives

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.