Husmoderråd - vaskemaskine

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.384 visninger
11 svar
8 synes godt om
6. oktober 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm

vores vaskemaskine lugter sådan lidt hengemt, lugten spreder sig så til hele kælder etagen i løbet af dagen. 

Jeg bruger eddike som skyllemiddel, kører jævnligt en kogevask, har prøvet at rense med sådan noget man køber, og har forsøgt at rense gummiringen, men synes ikke rigtig det hjælper. Så vidt jeg kan se, er der også mega beskidt inde inder gummiringen, men jeg kan ikke rigtig komme til - hvad gør man lige?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2019

SH-Baby

Profilbillede for SH-Baby

Lader du lågen og sæbeskuffen stå åben, når maskinen er tom? 

Jeg har to gange prøvet, at maskinen kom til at lugte virkelig surt, fordi en af ungerne havde fået skubbet lågen til. Jeg har i de tilfælde kørt renseprogram med citronsyre, renset gummiringen med Rodalon og sørget for at maskinen står helt åben, så der kan komme luft ind og tørre 

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm
SH-Baby skriver:

Lader du lågen og sæbeskuffen stå åben, når maskinen er tom? 

Jeg har to gange prøvet, at maskinen kom til at lugte virkelig surt, fordi en af ungerne havde fået skubbet lågen til. Jeg har i de tilfælde kørt renseprogram med citronsyre, renset gummiringen med Rodalon og sørget for at maskinen står helt åben, så der kan komme luft ind og tørre 

Lågen ja, dog ikke sæbeskuffen. Må prøve at køre rens en gang til

Anmeld Citér

6. oktober 2019

321

Profilbillede for 321
Lomm skriver:

vores vaskemaskine lugter sådan lidt hengemt, lugten spreder sig så til hele kælder etagen i løbet af dagen. 

Jeg bruger eddike som skyllemiddel, kører jævnligt en kogevask, har prøvet at rense med sådan noget man køber, og har forsøgt at rense gummiringen, men synes ikke rigtig det hjælper. Så vidt jeg kan se, er der også mega beskidt inde inder gummiringen, men jeg kan ikke rigtig komme til - hvad gør man lige?

Man skal huske at vaske minimum en gang om måneden ved 60 grader. Også lade låge og skuffe stå åbent. Og lukke vand ud af den.

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
Lomm skriver:

Prøv med sådan en til at rense en opvaskemaskine med og smid det ind i tromlen og giv den en kogevask. 

I øvrigt har jeg lige læst at eddike ikke er godt for vaskemaskiner og hvis eddiken skal have en effekt, skal der bruges meget mere end “eddikerunmet”(skyllemiddel) kan rumme. Brun eddike kan sætte sig i maskinen. Eddike er slet ikke beregnet til rengøring, som mange fejlagtigt tror. 

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm
321 skriver:

Man skal huske at vaske minimum en gang om måneden ved 60 grader. Også lade låge og skuffe stå åbent. Og lukke vand ud af den.

Ja, det gør jeg også, i hvert fald en gang om ugen.

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm
Babyklar87 skriver:

Prøv med sådan en til at rense en opvaskemaskine med og smid det ind i tromlen og giv den en kogevask. 

I øvrigt har jeg lige læst at eddike ikke er godt for vaskemaskiner og hvis eddiken skal have en effekt, skal der bruges meget mere end “eddikerunmet”(skyllemiddel) kan rumme. Brun eddike kan sætte sig i maskinen. Eddike er slet ikke beregnet til rengøring, som mange fejlagtigt tror. 

Ja det giver jo god nok mening med mængden af eddike, den smule der kan være kan jo næppe have nogen effekt når det bliver blandet op med en masse vand. Tak for tippet, så stopper jeg da med det hvis det nærmest er direkte skadeligt

Anmeld Citér

6. oktober 2019

Baby17

På vores vaskemaskine er der sådan en "låge" man kan åbne nederst på maskinen, hvor der sidder en lille slange. Når jeg åbner den(4-5) gange om året vel, kommer der sådan noget halv råddent vand ud.. 

Jeg gør det når jeg synes der begynder at lugte lidt ved vaskemaskinen. Måske skal det i virkeligheden gøres oftere, men jeg glemmer det altid 

Anmeld Citér

7. oktober 2019

Tinstin

Jeg har haft det samme problem og er heldigvis kommet det til livs, for det var dælme klamt.

Jeg fandt ud af at i min maskine skyldtes det dels dårlig daglig maskinhygiejne og dels mærket af vaskemiddel. Hvis jeg vasker med det billige svanemærkede fra Netto (Savin) eller Meny (Grøn Balance) kommer maskinen til at lugte. Nu har jeg vasket med det svanemærkede Ariel i et års tid og siden jeg har ikke haft problemet, som ellers var tilbagevendende. Derudover renser jeg gummiringen ofte - jeg bruger mange stofklude til baby, så tager jeg bare sådan en, der alligevel er beskidt og kører den hele vejen rundt.

I ny og næ renser jeg også maskinen med noget afkalker og maskinrens.

Lader altid lågen stå åben. Renser jævnligt trevlesien. Bruger ikke sæbeskuffen, da Ariel har sådan nogle små kopper til dosering, som man kommer direkte ind i tromlen.

Så snart jeg af økonomiske grunde lige vender tilbage til det billige vaskemiddel fra Netto, så kommer lugten tilbage og den hænger også i tøjet.
Med Ariel dufter det hele (men der er så også parfume i, selvom det er svanemærket...)

Anmeld Citér

7. oktober 2019

Lomm

Profilbillede for Lomm
Baby17 skriver:

På vores vaskemaskine er der sådan en "låge" man kan åbne nederst på maskinen, hvor der sidder en lille slange. Når jeg åbner den(4-5) gange om året vel, kommer der sådan noget halv råddent vand ud.. 

Jeg gør det når jeg synes der begynder at lugte lidt ved vaskemaskinen. Måske skal det i virkeligheden gøres oftere, men jeg glemmer det altid 

Ja tror da også min har sådan en låge, den må jeg få åbnet - tak

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.