Jobsamtale og barsel 1 måned efter??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.897 visninger
5 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. oktober 2019

Anonym trådstarter

Hej. Jeg er mand og skal til en jobsamtale snart med henblik på et job som starter 1 december.

Men min kæreste er sat til at føde 16 december. Jeg vil gerne holde de 14 dages barsel lige efter fødslen.

Er der krav til at jeg fortæller det til jobsamtalen, eller må jeg vente med at fortælle det til de forhåbentlig ringer og siger jeg har jobbet?  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej. Jeg er mand og skal til en jobsamtale snart med henblik på et job som starter 1 december.

Men min kæreste er sat til at føde 16 december. Jeg vil gerne holde de 14 dages barsel lige efter fødslen.

Er der krav til at jeg fortæller det til jobsamtalen, eller må jeg vente med at fortælle det til de forhåbentlig ringer og siger jeg har jobbet?  

Jeg synes at det er voldsomt dårlig stil IKKE at sige det ved samtalen 

Tillykke med den kommende familie forøgelse 

Anmeld Citér

2. oktober 2019

Hønepigen

14 dage er ingenting og vil ikke være det du bliver valgt fra på. Der er massere der søger job som har 2-3 ugers planlagt ferie. 

Du skal da bare nævne det. Og så kan jeg anbefale mere barsel end det. Det er fantastisk for mænd at have tid alene med baby- hvis det kan lade sig gøre og du har lyst til det.

Anmeld Citér

2. oktober 2019

Misling

Jeg ville nok også sige det  Nu ved jeg ikke hvad det er for et job, men problemet er måske slet ikke så stort da det jo rammer sammen med mange helligdage? Hvis hun altså føder til termin  

Og tillykke med den kommende familieforøgelse og forhåbentlig nyt job 

Anmeld Citér

2. oktober 2019

A38

Jeg synes du skal sige det til samtalen. Jeg er ret sikker på at der er regler for hvornår man senest skal oplyse om forventet barsel og fædreorlov. For kvinder er det senest 3 måneder inden termin, og for fædre er det vidst 4 uger inden.

Fra borger.dk: “Husk, at du senest 4 uger før, du forventer at gå på orlov skal fortælle din arbejdsgiver, hvornår du vil holde dine 2 ugers fædreorlov.”

Men hvis du først bliver ansat 1. december har du ikke mulighed for at sige det fire uger før, og det er vel ok.

Du skal være opmærksom på at der kan være regler for hvor længe du skal være ansat før du optjener ret til barsel med løn.

Anmeld Citér

2. oktober 2019

Oddi

Profilbillede for Oddi

Du fleste har jo en opsigelsesperiode alligevel - så virksomhederne er vant til at give lidt i den anden ende. Så at du skal have 14 dage gil orlov er ingenting - jeg ville sige det.

hvis din kone er sat til 16 december er det jo nærmest bare resten af december du skal på orlov, måske alligevel en periode hvor virksomheden har lukkedage - så måske gør det ikke den store forskel for arbejdsgiveren. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.