Barselsdagpenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.355 visninger
10 svar
8 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
28. september 2019

Anonym trådstarter

Hej baby brugere

Jeg går lige nu på dagpenge og har gjort det lidt over et halvt år. Manden og jeg overvejer nr. 3 og gerne snart af hensyn til aldersforskel mellem den ældste og den yngste.

Men jeg ved ikke helt hvordan barselsdagpenge fungerer og om det er en anden pulje end de 2 år jeg har fra start eller om det bare gør min dagpengeperiode kortere uden jeg reelt kan søge job. 

Er der nogen der har prøvet at modtage barselsdagpenge og kan forklare mig lidt om hvordan det fungerer? Jeg har kigget lidt på borger.dk men synes ikke helt jeg får de rigtige svar. 

Det er ikke sikkert at vi vælger at forsøge lige nu, men det er rart at vide hvis man bør vente og jeg ville være ked af at få job og så begynde at prøve der, da jeg ikke synes jeg kan være det bekendt over for en eventuel arbejdsgiver. Men hvordan fungerer det med barselsdagpenge?

Mvh den forvirrede 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej baby brugere

Jeg går lige nu på dagpenge og har gjort det lidt over et halvt år. Manden og jeg overvejer nr. 3 og gerne snart af hensyn til aldersforskel mellem den ældste og den yngste.

Men jeg ved ikke helt hvordan barselsdagpenge fungerer og om det er en anden pulje end de 2 år jeg har fra start eller om det bare gør min dagpengeperiode kortere uden jeg reelt kan søge job. 

Er der nogen der har prøvet at modtage barselsdagpenge og kan forklare mig lidt om hvordan det fungerer? Jeg har kigget lidt på borger.dk men synes ikke helt jeg får de rigtige svar. 

Det er ikke sikkert at vi vælger at forsøge lige nu, men det er rart at vide hvis man bør vente og jeg ville være ked af at få job og så begynde at prøve der, da jeg ikke synes jeg kan være det bekendt over for en eventuel arbejdsgiver. Men hvordan fungerer det med barselsdagpenge?

Mvh den forvirrede 

Jeg var på dagpenge op til min barsel startede. Så overgik jeg automatisk til barselsdagpenge og de almindelige dagpenge gik på pause. 

Så da min barsel sluttede startede dagpengene op igen. 

Dvs de 2 år du må modtage dagpenge er udover barslen. Den tælles ikke med i de 2 år. 

Anmeld Citér

28. september 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg var på dagpenge op til min barsel startede. Så overgik jeg automatisk til barselsdagpenge og de almindelige dagpenge gik på pause. 

Så da min barsel sluttede startede dagpengene op igen. 

Dvs de 2 år du må modtage dagpenge er udover barslen. Den tælles ikke med i de 2 år. 

Okay, mange tak for svaret - det var lige netop det jeg ledte efter  godt at vide! 

Så er spørgsmålet for os bare om vi vil risikere at jeg ikke kan få arbejde i tilfælde af graviditet og så må gå længere tid, eller hvad vi gør.. for de der knap 9 måneder op til barslen er jo desværre ikke så positive for jobsøgningen kan jeg forestille mig. 

Det må jeg tage med min mand 

Anmeld Citér

28. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Okay, mange tak for svaret - det var lige netop det jeg ledte efter  godt at vide! 

Så er spørgsmålet for os bare om vi vil risikere at jeg ikke kan få arbejde i tilfælde af graviditet og så må gå længere tid, eller hvad vi gør.. for de der knap 9 måneder op til barslen er jo desværre ikke så positive for jobsøgningen kan jeg forestille mig. 

Det må jeg tage med min mand 

Selv tak  

ja den del af spørgsmålet kan jeg ihvertfald ikk svare på 

Anmeld Citér

28. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej baby brugere

Mvh den forvirrede 

Det kan ALTID betale sig at få arbejde, så det er lidt en undskyldning. Din barsel vil også blive mere afslappet, hvis du har job.

Anmeld Citér

29. september 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det kan ALTID betale sig at få arbejde, så det er lidt en undskyldning. Din barsel vil også blive mere afslappet, hvis du har job.

Hej.

Mit spørgsmål handlede ikke om, hvor vidt det kan betale sig at få et arbejde. Tro mig, jeg vil utroligt gerne have et arbejde og gerne for flere måneder siden - men realiteten er en anden og da jeg på nuværende tidspunkt ikke aner om jeg går ledig i 1,5 år endnu og derefter skal vente lidt af hensyn til arbejdsgiver med at blive gravid (og måske lykkes det ikke lige med det samme), så er vi hurtigt oppe på en aldersforskel på min. 8 år mellem yngste og ældste og det var egentlig det vi gerne ville undgå. Det er derfor, jeg overvejer om drømmen bare skal realiseres nu mens jeg går på dagpenge frem for at vente og vente med en drøm der virkelig brænder for os. 

Så tak for dit svar, men jeg ville på ingen måde spørge om jeg bare skal droppe jobsøgningen og gå på barsel i stedet. For jeg ville virkelig ønske jeg kunne få et job hurtigst muligt og komme videre..

Anmeld Citér

29. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

Hej.

Mit spørgsmål handlede ikke om, hvor vidt det kan betale sig at få et arbejde. Tro mig, jeg vil utroligt gerne have et arbejde og gerne for flere måneder siden - men realiteten er en anden og da jeg på nuværende tidspunkt ikke aner om jeg går ledig i 1,5 år endnu og derefter skal vente lidt af hensyn til arbejdsgiver med at blive gravid (og måske lykkes det ikke lige med det samme), så er vi hurtigt oppe på en aldersforskel på min. 8 år mellem yngste og ældste og det var egentlig det vi gerne ville undgå. Det er derfor, jeg overvejer om drømmen bare skal realiseres nu mens jeg går på dagpenge frem for at vente og vente med en drøm der virkelig brænder for os. 

Så tak for dit svar, men jeg ville på ingen måde spørge om jeg bare skal droppe jobsøgningen og gå på barsel i stedet. For jeg ville virkelig ønske jeg kunne få et job hurtigst muligt og komme videre..

Selvom det ikke er det du ønsker svar på, tænker jeg, at uanset hvad, så skal et evt. job jo ikke være en hindring for graviditet. Enhver arbejdsgiver der ansætter kvinder i den fødedygtige alder ved at det er en “risiko” de løber. 

Anmeld Citér

29. september 2019

SØS

Profilbillede for SØS
Venter spændt...

Hej.

Helt ærligt så synes jeg det er temmelig uansvarligt at sætte barn nummer tre i verden uden at have et job og dermed mulighed for - også på sigt - at kunne forsørge sin familie. (Her taler jeg om folk der er arbejdsdygtige, hvilket du  ts må være, da du er jobsøgende.)

Ja I har en drøm om en 3’er og uden alt for stor aldersforskel, men de rammer I har nu er bare ikke til det.

Efter min mening må I nødt til at sætte barn nummer tre på stand by indtil du er i job og dermed har en fast indtjening - også på sigt. Det er det ansvarlige at gøre.

Anmeld Citér

29. september 2019

Tommelise

Anonym skriver:

Hej.

Jeg ville få et job først.

Jo, du kan godt være bekendt over for en arbejdsgiver at forsøge at blive gravid.

Barsler er en helt naturlig del af arbejdsgivernes hverdag.

For mig er der forskel på, om man er gravid, når man bliver ansat og undlader at fortælle det og så på, om man prøver at blive gravid, efter man er blevet ansat.

DU ved jo ikke, hvor lang tid, det tager at blive gravid. 

Så selvfølgelig skal du ikke droppe jobsøgningen. Sæt i gang.

Anmeld Citér

29. september 2019

Tommelise

Og nu kan jeg kun tale for mig selv.

Men jeg ville bedre kunne nyde min barsel, hvis jeg var i job. 

Så behøvede jeg jo ikke bruge krudt på at spekulere på min situation efter endt barsel. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.