Eksperthjælp: Han er respektløs!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.549 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. september 2019

Trine Andreasen

Min søn er 12 år og har altid haft let ved at blive sur, så længe jeg kan huske. Han plejer dog hurtigt at blive god igen. Han er sur hver evig eneste dag og der skal ingenting til. Det eneste han gider, er at sidde ved computeren. Vi har sagt at lektier, tømme opvaskemaskinen og rydde op på værelset, skal ordnes, inden han sætter sig foran computeren. Vi er efter ham hver evig eneste dag, da han ikke gør dette. Han snerrer af os over det hver evig eneste dag (1-2 år indtil videre). Har indført 1 computer fri dag om ugen, hvilket han bruger til at irritere os så meget som muligt som straf for dette. Dette kan indebære, at han bruger hele dagen til at skælde os ud og surmule i håb om, han skal spille computerspil. Vi taler så stille og roligt til ham som muligt, også når det er 10. gang vi beder ham om noget, men en gang imellem hober alle frustrationerne sig op, og mig og hans far ender med at råbe af ham. Eksempler på, hvad der tænder ham af: 1. Han har fået taget klassebilleder i skolen, vi deler det ud til familien til jul, hvilket tænder ham fuldstændig af, da vi skulle have spurgt om hans tilladelse først. Han skriger af os og løber ind på værelset 2. Vi siger han skal gå i seng 3. Vi siger han skal slukke computeren 4. Vi siger han skal lave lektier 5. Hvis han misforstår, hvad vi siger 6. Vi skal til familien tam tam. Ved snart ikke, hvad vi skal gøre! Vi har prøvet nærmest alt. Ligefra at straffe ham ved at tage hans computer til at tale pædagogisk til ham. Han er udmærket godt klar over, han har et temperament, når vi taler med ham om hans opførsel, men intet hjælper. Han har også meget med at sætte sig i offerrollen hele tiden. Som om hele verden er efter ham og vi får regelmæssigt skældud fordi vi sørger for, at han kommer i skole og går i seng. Her på det sidste prøver han at straffe den, som siger han skal gå i seng, ved at ignorere vedkommende resten af aftenen og kun sige godnat til den forælder som ikke har bedt ham gå i seng. Vil bare så gerne have en dreng, som ikke er sur hver evig eneste dag og smider en ud af værelset, så snart man tager fat i håndtaget. Vi har også en datter på 5 år, men hun er slet ikke sur og tvær hele tiden, som sin storebror, hun er næsten kun glad. De er 2 modsætninger. Hvordan skal vi gribe alle disse konflikter af? Vi kan jo ikke gå på vat hele tiden? Hvorfor er han så sur hele tiden? Hvad kan vi gøre for at minimere konflikterne?

Trines svar

Kære du

Tak for dit spørgsmål. 

Sikke en ubehagelig situation I er kommet i. 

Der er vist ikke noget mere nedbrydende end at skulle gå på listetå hele dagen. 

Lad mig starte med at sige at det simpelthen ikke er okay at han opfører sig sådan. 

Det er faktisk meget respektløst. 

Og jeg tænker at I desværre har lade det stå på så længe at I nok skal regne med at I må tage et ordentligt opgør. 

Inden jeg kommer med mine anbefalinger vil jeg stærkt anbefale at I kigger på mit online forløb RESPEKT-forløbet som starter den 2. Oktober. 

Jeg kører en helt særlig intropris og jeg ved I vil få utrolig meget ud af det. 

Du kan læse om det her

Ellers vil jeg anbefale jer at vende det hele lidt på hoved. 

Tænk konsekvenser i stedet for straf og få lavet nogle familie regler. 

Det er for eksempel ikke i orden at skælde ud, råbe og tale grimt til hinanden. 

Hvis I er uenige skal I diskutere på en ordentlig måde (fair fighting - kommer meget ind på det i RESPEKT - forløbet). 

Hvis reglerne ikke bliver overholdt er der konsekvenser( ingen rene tallerkener at spise af, ingen mad. Ingen lektier lavet, ingen spil. Sur og dårlig opførsel, bliv på værelset) 

Sæt kode på computeren så det kun er jer der kan tænde den og sæt begrænsninger på i forhold til hvor længe han må spille. 

Men prøv også at lave nogle fede ting med ham. Ting der gør ham glad og som giver jer en god relation. 

Det kan være i tager ud og spiser McDonald's kun dig og ham. Eller at I cykler en tur/tager i svømmehallen. 

Ingen børn ønsker at være sure og på tværs men som I selv skriver har han temperament og det løber af med ham. 

Derfor skal han have nogle redskaber som han kan bruge når det bliver svært. 

Og da han ikke selv kan regulere sin vrede må I hjælpe ham indtil han selv har lært det. 

Og den bedste måde at gøre det på er ved at være tydelige i hvad I forventer af ham og hvilke konsekvenser der er. 

I skal ikke diskutere med ham men i stedet fortælle at det er sådan det bliver fra nu af. 

Jeg håber det giver mening og hvis I har spørgsmål til RESPEKT - forløbet er I velkomne til at skrive direkte til mig  Kontakt@naturligopdragelse.dk

Mange hilsner 

Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.