Feriepenge efter barsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

669 visninger
7 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. september 2019

Anonym trådstarter

Jeg var på barsel det meste af sidste år. Startede 1. Nov 2018 igen. Jeg brugte al min barsel, så 4,5-5 mdr på barselsdagpenge og 6 mdr med alm. Løn.

Nu har jeg fået et brev fra min fagforening med at jeg har optjent 7 dages ferie på dagpenge. Men jeg kan se på mine lønsedler at jeg umiddelbart også har optjent alle mine ferietimer? 

Jeg arbejder i det offentlige. Har de lavet en fejl ved at give mig alle mine ferietimer? For jeg optjener vel ikke ferie på orlov?

Jeg har ikke tænkt over det før nu, hvor jeg så har tjekket ferietimerne. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2019

Anonym

Du optjener retten til ferie som hvis du er på arbejde, men til en anden sats (aka dagpengesats) 

Anmeld Citér

25. september 2019

MinC

Det er overenskomstbestemt. Min overenskomst sikrer mig ret til fuld ferie med løn efter endt barsel, hvis jeg vender tilbage til jobbet efter barslen. Prøv at tal med din fagforening. 

Anmeld Citér

26. september 2019

Anonym

Det er lidt forvirrende, men det er to forskellige ting, du taler om.

Det ene er feriepenge, som du har optjent via dit arbejde. Det er dem, der fremgår af din lønseddel. De adminstreres af Feriekonto. Hvis du vil vide, hvor meget du har stående, så ville jeg ringe til dem eller selv logge ind med nem-id og tjekke.

Det andet, som du har fået brev fra din a-kasse/fagforening om, er feriedagpenge. Disse har du optjent, hvis du har været på dagpenge eller barselsdagpenge i løbet af optjeningsåret. Der har du så de 7 dage til rådighed.

For at bruge de 7 dage på feriedagpenge skal du enten være arbejde (og have ret til dagpenge på ferietidspunktet) eller på dagpenge samt du skal have brugt alle dine feriepenge fra dit arbejde først. Spørg evt. din a-kassse/fagforening, hvornår de skal være brugt inden. De følger ferieåret og kan ikke overføres til næste ferieår.

Venlig hilsen a-kassemedarbejderen 

Anmeld Citér

26. september 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det er lidt forvirrende, men det er to forskellige ting, du taler om.

Det ene er feriepenge, som du har optjent via dit arbejde. Det er dem, der fremgår af din lønseddel. De adminstreres af Feriekonto. Hvis du vil vide, hvor meget du har stående, så ville jeg ringe til dem eller selv logge ind med nem-id og tjekke.

Det andet, som du har fået brev fra din a-kasse/fagforening om, er feriedagpenge. Disse har du optjent, hvis du har været på dagpenge eller barselsdagpenge i løbet af optjeningsåret. Der har du så de 7 dage til rådighed.

For at bruge de 7 dage på feriedagpenge skal du enten være arbejde (og have ret til dagpenge på ferietidspunktet) eller på dagpenge samt du skal have brugt alle dine feriepenge fra dit arbejde først. Spørg evt. din a-kassse/fagforening, hvornår de skal være brugt inden. De følger ferieåret og kan ikke overføres til næste ferieår.

Venlig hilsen a-kassemedarbejderen 

Tak for svar. Det forstår jeg godt.

Det jeg ikke forstår er, at jeg har optjent fuld ferie sidste ferieår, fra mit arbejde - hvor jeg har været på barselsdagpenge nogle af månederne. 

Når jeg ser på mine lønsedler fra nu, og de foregående år er ferietimerne det samme. 

Og jeg troede ikke at jeg optjente ferie, pension osv. Når jeg ikke modtog løn 

Anmeld Citér

26. september 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Det jeg ikke forstår er, at jeg har optjent fuld ferie sidste ferieår, fra mit arbejde - hvor jeg har været på barselsdagpenge nogle af månederne. 

Når jeg ser på mine lønsedler fra nu, og de foregående år er ferietimerne det samme. 

For så har jeg jo faktisk mere ferie til rådighed i dette ferieår. Og det giver da ikke mening?

Så har jeg mine ferietimer, 6. Ferieuge OG 7 dage på dagpenge? 

Anmeld Citér

26. september 2019

Anonym

Anonym skriver:

For så har jeg jo faktisk mere ferie til rådighed i dette ferieår. Og det giver da ikke mening?

Så har jeg mine ferietimer, 6. Ferieuge OG 7 dage på dagpenge? 

Nej, man kan først forbruge feriedagpenge, når man har brugt alm. feriepenge. 6. ferieuge tæller ikke med, da den ikke følger Ferieloven. Så højest sandsynligt vil A-kassen ikke udbetale feriedagpengene, når du har forbrugt 25 alm. feriedage med løn. Men tjek din overenskomst (spørg din TR) om den er god nok med fulde alm. feriepenge og spørg A-kassen om feriedagpengene.

Anmeld Citér

26. september 2019

Septemberbarn2018

Profilbillede for Septemberbarn2018
Mor til 2 dejlige piger på 6 og 15 år
Anonym skriver:

Jeg er regionsansat, og jeg får også løn under ferie, selvom jeg har været på barselsdagpenge i en del af optjeningsåret  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.