Hej venner,
Jeg går og slås jævnligt med små depressioner som kommer og går. Jeg tror de relaterer sig en del til vejret, og der er et klart mønster i mine episoder i årets løb. Har haft udtalte vinterdepressioner mange år i træk, men denne gang føles det anderledes - det har strukket sig tilbage til slut sommer.
Normalt kan jeg finde en del hjælp i at sætte mig ned og liste alle de gode ting i mit liv op, og på den måde få det bedre. Jeg har så meget at være lykkelig for - dejlige børn, dejlig kæreste, går på drømmestudiet. Men intet virker nu. Og det forvirrer mig
Min læge har længe anbefalet mig at give medicinsk behandling et skud, men jeg tør ikke, grundet bivirkninger. En af mine veninder tog 40 kilo på for år tilbage og der har læge osv givet hendes medicin skylden, og selvom mit overordnede helbred self vejer langt tungere end en evt. vægtøgning, så afholder det mig stadig fra at turde - hun kæmper stadig med de kilo.
Hvad er jeres erfaringer med medicin mod depression? Virker det? Hvor hurtigt? Hvor længe var i på det? Hvad var bivirkningerne, hvis nogen? Var det dyrt?
Lige for en god ordens skyld vil jeg bare sige, at jeg aldrig har overvejet selvmord og gør det heller ikke nu, så det er ikke fordi jeg ligger med en svær depression og ikke kan se mig ud af det - normalt “affinder” jeg mig bare med at have det af lort i nogle perioder i årets løb, men jeg orker ikke mere
Jeg håber på gode brugbare svar
Jeg har ikke selv haft en regulær depression, men har haft flere meget tæt på mig som har og har haft. Så jeg taler altså ikke af egne erfaringer, men...
Medicin virker og gør bestemt en forskel. Dog har de to jeg kender også døjet rigtig meget med bivirkninger i form af vægtøgning, som også belaster psykisk.
Medicinen har ikke været dyr, men det er ikke noget man hurtigt trapper ud af. For deres vedkommende skal den ene formentligt have det resten af sit liv, hvor den anden så småt skal trappe ud efter to år med medicin. Dog kan jeg have mine tvivl om det er smart i hendes tilfælde.
Helt personligt synes jeg det er et generelt samfundsproblem at man i stigende grad bruger piller som løsning på rigtig mange udfordringer. For hvis man ikke har en svær depression kunne det måske også løses ved samtaler hos en psykolog, noget lysterapi, fokus på kost og motion eller lign. Jeg tror der er mange muligheder man ikke afdækker i dag fordi et Quick fix i form af medicin er en simpel og billig måde for samfundet at tage vare på udfordringer på.
Hvis du har styrke og overskud kunne du jo overveje om det kunne løses på en alternativ måde som kunne hjælpe dig på lang sigt, men uden at du modtager medicinsk behandling?