Hjælp - ejer jeg min anmeldelse?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.376 visninger
10 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
20. september 2019

Anonym trådstarter

Jeg har skrevet en anmeldelse på Facebook, som nu også er blevet brugt en privat hjemmeside uden min tilladelse. Jeg ønsker at trække anmeldelsen tilbage, hvilket jeg jo ikke uden videre kan gøre. 

Har jeg nogen rettigheder her? Mit navn står på anmeldelsen på hjemmesiden, og jeg kan ikke længere stå inde for min anmeldelse, så det er jeg ked af.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2019

FraMalling

Er ret sikker på, at intet du skriver på facebook er beskyttet. Tænker ikke, du kan gøre så meget 

Anmeld Citér

20. september 2019

Anonym trådstarter

FraMalling skriver:

Er ret sikker på, at intet du skriver på facebook er beskyttet. Tænker ikke, du kan gøre så meget 

Du har nok ret. Det er bare så ærgerligt, for jeg har jo mulighed for at redigere og fjerne anmeldelsen på Facebook, men jeg kan intet gøre ved, at mit navn står på hjemmesiden. Øv øv.

Anmeld Citér

20. september 2019

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Du har nok ret. Det er bare så ærgerligt, for jeg har jo mulighed for at redigere og fjerne anmeldelsen på Facebook, men jeg kan intet gøre ved, at mit navn står på hjemmesiden. Øv øv.

Har du prøvet at skrive til dem der står bag hjemmesiden?

Anmeld Citér

20. september 2019

AnoMor

Anonym skriver:

Jeg har skrevet en anmeldelse på Facebook, som nu også er blevet brugt en privat hjemmeside uden min tilladelse. Jeg ønsker at trække anmeldelsen tilbage, hvilket jeg jo ikke uden videre kan gøre. 

Har jeg nogen rettigheder her? Mit navn står på anmeldelsen på hjemmesiden, og jeg kan ikke længere stå inde for min anmeldelse, så det er jeg ked af.

Du ejer ikke din anmeldelse. Alt hvad du deler, skriver og uploader på facebook generelt må kopieres af andre hvis det er muligt (dette kan der lukkes for) 

Det står i de rettigheder du accepterede da du oprettede profilen. 

Men du kan skrive til dem du har indlagt anmeldelse hos og anmode om at de fjerner dit navn. 

Anmeld Citér

20. september 2019

Anonym trådstarter

MummiT skriver:

Har du prøvet at skrive til dem der står bag hjemmesiden?

Nej, men jeg forudser, at de ikke vil tage godt imod det. 

Anmeld Citér

20. september 2019

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Du ejer ikke din anmeldelse. Alt hvad du deler, skriver og uploader på facebook generelt må kopieres af andre hvis det er muligt (dette kan der lukkes for) 

Det står i de rettigheder du accepterede da du oprettede profilen. 

Men du kan skrive til dem du har indlagt anmeldelse hos og anmode om at de fjerner dit navn. 

Egentligt må de glædeligt gerne beholde anmeldelsen, jeg ville bare gerne have den anonymiseret. Derfor tænkte jeg også på, om det er tilladt, at de bruger anmeldelsen og skriver mit navn på uden tilladelse.

Anmeld Citér

20. september 2019

AnoMor

Anonym skriver:

Egentligt må de glædeligt gerne beholde anmeldelsen, jeg ville bare gerne have den anonymiseret. Derfor tænkte jeg også på, om det er tilladt, at de bruger anmeldelsen og skriver mit navn på uden tilladelse.

Det må de gerne. Men som sagt kan du jo skrive og anmode dem om at fjerne dit navn 

Anmeld Citér

20. september 2019

Anonym trådstarter

AnoMor skriver:

Det må de gerne. Men som sagt kan du jo skrive og anmode dem om at fjerne dit navn 

Ja, jeg skriver til dem. Og hvis de ikke er til at snakke med, må jeg overveje at lave en Google anmeldelse, som jeg kan stå inde for. 

Det er en lidt dum situation, for jeg mente hvert ord, da jeg skrev anmeldelsen, men det har ændret sig siden da. 

(Det drejer sig om en anmeldelse af en privat dagplejer.)

Anmeld Citér

20. september 2019

Janey

Profilbillede for Janey

I modsætning til de andre er jeg ikke så sikker på, at andre må anvende din anmeldelse fra facebook. Jeg kan ikke huske konkret, hvad man accepterede dengang, man lavede profilen, men jeg mener kun, at man giver en tilladelse til facebook og ikke til, at alle mulige tilfældige må anvende det man ligger på facebook. 

Derudover er der inden for det seneste år, kommet en ny databeskyttelseslovgivning, der betyder, at man ikke bare må tage andres data og oplysninger og bruge dem til egne formål uden samtykke. Jeg har ikke arbejdet med dette område det sidste halve år, så jeg husker ikke detaljerne, men du kan kontakte Datatilsynet, som er dem, der fører kontrol med overtrædelserne (som i øvrigt kan straffes med ret høje bøder) og høre dem ad, om der er sket en overtrædelse. Jeg kan huske, at man i loven har en ret til at få ændret forkerte data og kan du ikke stå inde for din anmeldelse burde du have ret til at få den ændret.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.