Hej!
Min datter er netop startet i børnehave, og i den forbindelse har jeg lidt spørgsmål om hvad man kan forvente af en 3-årig. Min oplevelse er, at der godt og vel er samme krav til de 3-årige som de 5-6-årige.
For at tage nogle konkrete eksempler. Børnene har drikkedunk med som står i et køleskab. Den bliver taget ind til frokost, men de får ellers ikke tilbudt vand i løbet af dagen. Det vil sige at man som 3-årig i gennem en hel dag, selv skal mærke efter om man er tørstig, gå hen og åbne et køleskab (som min datter faktisk ikke selv kan åbne) og drikke. Kan man det som 3-årig?
Jeg oplever også ofte at alle børn (ca. 20) bliver sendt på badeværelset eller i garderoben samtidig, uden at der nødvendigvis følger en voksen med - i hvert fald først når det "går galt" og børnene har givet op eller bliver uvenner. Jeg synes jo det virker helt skørt ikke at gå med, lige lægge regnbukserne den rigtige vej eller guide en smule. Men igen, hvad kan man forvente af 3-årige?
Hvis du har et forslag til bøger eller et andet sted hvor jeg kan læse om kompetencer og færdigheder som 3-årig, som må du meget gerne foreslå det :-)
Trines svar
Kære du
Først og fremmest lad mig sige at der er stor forskel på hvad man kan forvente af en 3 årig.
Nogle 3 årige har helt styr på sig selv, sine behov og rutinerne.
Hvor andre skal have hjælp.
Derfor kan jeg ikke komme med et entydigt svar.
Dog kan jeg sige at man ikke kan forvente at nogen børn ved hvad de skal hvis de ikke har fået det vist.
Men jeg tænker at dit spørgsmål kommer f at du ikke synes at det er okay og forvente det af dit barn. Og hvis det er tilfældet synes jeg det er vigtigt at tage en snak med børnehaven.
Spørg ind til hvad de forventer af de nye børn og hvordan de hjælper dem med at indgå i de nye rutiner som der er når man starter i en børnehave.
Spørg også om der er nogle ting som du kan øve med din datter så det bliver nemmere for hende at navigere i den nye situation.
Og så vil jeg anbefale dig at læse Jesper Juuls Det kompetente barn som giver er godt indblik i hvad vi kan forvente af vores børn.
Jeg håber det giver mening.
Mange hilsner Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk