Familie traditioner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.063 visninger
9 svar
10 synes godt om
11. september 2019

Anonym trådstarter

Vi har en meget meget lille familie og dem vi har er desværre ret overfladiske 

Jeg har altid været ked af det, men det er første nu det gøre ondt vores dreng er 4 år i år, og jeg er så bange for det bliver så trist vi ikke skal noget ( vi holder næsten hver jul sammen med nogen ) 

Hvad kan vi som familie gøre der kunne være en smuk tradition?

vi skal intet efter juleaften , så 2 juledag osv  

vi bor i Aarhus

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. september 2019

Missyou

Jeg forstår ikke helt det det behov for at skulle alt muligt i juledagene. Mine er 3 og 5 år. Vi er altid til brunch d. 25 om morgenen fordi min mands søster har fødselsdag der, og ærlig talt kommer vi kun af pligt...

ville 100x hellere bruge juledagene hjemme med børnene så de rigtigt kunne få hygget med alle deres nye ting. Det tror jeg også hellere børnene vil. 

Anmeld Citér

11. september 2019

Hallopolina

Anonym skriver:

Vi har en meget meget lille familie og dem vi har er desværre ret overfladiske 

Jeg har altid været ked af det, men det er første nu det gøre ondt vores dreng er 4 år i år, og jeg er så bange for det bliver så trist vi ikke skal noget ( vi holder næsten hver jul sammen med nogen ) 

Hvad kan vi som familie gøre der kunne være en smuk tradition?

vi skal intet efter juleaften , så 2 juledag osv  

vi bor i Aarhus

Vi har også lille familie. Vi laver/køber æbleskiver, og går i skoven 1 juledag, har vi gjort i 4 år. Anden juledag har vi været i biografen, hvor vores dreng har haft en ven med fra børnehaven. 

Vi bager også luciaboller 2 juledag. Det er så hyggeligt. 

Anmeld Citér

11. september 2019

Hønepigen

.. den gamle by

Anmeld Citér

11. september 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Verdens bedste tradition er at bruge den 25. På ingenting! Total nattøjsdag, spise rester af and og risalamande, se julefilm, sove til middag og ungerne udforsker deres julegaver  

2. Juledag har vi altid julefrokost. Det kan man jo gøre uanset om man bare er sin egen lille familie, inviterer familie, venner eller naboer. 

Det kunne også være en tur til et hyggeligt sted i byen - fx den gamle by. Det er da essensen af julehygge  

Derudover, har vi en tradition med at vi henter juletræ den første weekend i december pynter det og får risalamande til eftermiddags kaffen. Så er julen ligesom slået igang  

Anmeld Citér

11. september 2019

ErDuHerIkkeSnart

Jeg kan godt forstå, at det kan være svært ikke at “have så meget” at skulle, i en tid hvor det synes at være det alle andre gør og skal. Men jeg tror primært at du skal huske, at det er jer voksne der har det sådan - og at en 4årig ikke har behov for et fuldt program, når I endelig har fri og bare kan være sammen.

Lav noget hyggeligt sammen - det er jer voksne som “skaber magien” og I kan jo tage hvad som helst og gøre til jeres helt eget. Tag en tur i skove og saml grankogler, blade og pinde, som I bagefter tager med hjem og maler/dekorerer og drikker varm kakao. Eller tag en tur på museum, og bag derefter en kage, som I glæder noget med (en nabo, en ældre tante, en ven fra børnehaven, what ever!). Eller lav en “bagvendt-dag”, hvor I tager nattøj på på vrangen, spiser pizza til morgenmad og danser til skør musik. Eller lav hjemmebiograf med popcorn og dyner i stuen. Små ting kan blive til dejlige traditioner - så længe I er sammen

Anmeld Citér

12. september 2019

Anonym trådstarter

Takk for jeres svar

Anmeld Citér

12. september 2019

Anonym trådstarter

Missyou skriver:

Jeg forstår ikke helt det det behov for at skulle alt muligt i juledagene. Mine er 3 og 5 år. Vi er altid til brunch d. 25 om morgenen fordi min mands søster har fødselsdag der, og ærlig talt kommer vi kun af pligt...

ville 100x hellere bruge juledagene hjemme med børnene så de rigtigt kunne få hygget med alle deres nye ting. Det tror jeg også hellere børnene vil. 

Ja men skal i til noget som helst julefrokost i december?

Fordi jeg snakker også om weekenderne i december osv.

Vi skal kun jul sammen med familien - den er Altså lidt “tør” en jul synes jeg 

Anmeld Citér

12. september 2019

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87

Jeg kender og forstår godt din følelse. Jeg kommer også fra en meget lille familie. 

Jeg/vi har valgt at skabe vores egne traditioner, for det er bare en nødvendighed, når familien ikke er så stor. Dog har vi nogle fødselsdage i december, som gør at programmet er lidt strammere end hidtil.

Weekenden før 1. december, hygger vi med at gå i skoven og samle ting og sager til juledekorationer/adventskrans og laver dem i den weekend. Vi får sat julelys/lyskæder op udenfor.

En af weekenderne i december, hygger vi med at julebage - det har min mand og jeg altid gjort. Også før vi fik børn. 

En anden af weekenderne hygger vi med min mands søster og hendes familie - vi fletter julehjerter, laver julestjerner, spiller spil, spiser æbleskiver og risengrød til aftensmad. 

Så har vi en weekend hvor vi holder fødselsdag og så er december faktisk gået rimelig hurtigt og alligevel med en masse hyggelige ting. 

Den 24. december holder vi oftest med mine forældre, men vi kan også godt finde på, bare at vil holde jul alene. 

1. juledag er vi altid hjemme og mine forældre og måske mine svigerforældre kommer og spiser julefrokost med os. Vi værdsætter at være hjemme de første par dage efter jul, fordi det er hyggeligt for børnene med deres julegaver. 

Vi har så en fødselsdag mere mellem jul og nytår. 

Jeg vil sige at du må se om du ikke kan gøre en indsats for at skabe jeres egne traditioner, ud fra hvad I som familie har lyst til at lave. Har I ikke nogle venner I kan hygge med? Vores venner hygger vi også med spontant i hverdagene osv. Det er guld værd og mega fedt.

Anmeld Citér

12. september 2019

asphodel

Jeg synes også at du lægger alt for meget i at "skulle" noget.

I kan jo starte julen med at pynte hele huset og spise æbleskiver. Hænge julelys udenfor. Det var dén weekend.

Næste uge kan I bage småkager. Jeg plejer gerne at bage til nogle af naboerne også. Fyld småkager i nogle fryseposer, bind et bånd omkring, lav et lille kort "Julehilsen fra Vejnavn Nr" og hæng på deres dør.

Tag barnet/børnene med i byen/indkøbscenter og lad dem vælge små gaver til mor/far/søskende. Tag hjem og pak dem ind, lav flotte julekort til at sætte på pakkerne. Lav generelt jeres egne julekort og send dem eller gå en lang tur og smid dem i venners og bekendtes postkasser.

I kan også lave jeres egne papjulekalendere. Da jeg var barn tapede jeg to stykker papir oven på hinanden og klippede lågerne til. På forsiden tegnes en juletegning og under lågerne nogle små tegninger. Så lukkede jeg lågerne med et stykke tape mere. (Jeg elskede tape) Som voksen kan man nok lave det lidt mere avanceret. 

Ellers kig på dit lokale bibliotek. Der er mange steder, hvor de har julestuer og lignende i december. I kan også tage til julemarkeder. Der er mange, som kommer igen hvert år, så det kan da nemt blive en tradition.

Traditioner er noget du selv skaber, og det behøver da ikke være "klassisk juletradition", så længe det er noget, som I i jeres familie synes er sjovt og hyggeligt. Det lyder lidt som om, at du sidder og snøfter over at I ikke laver noget, i stedet for bare at rejse dig op og sige, "Nu er det den 1. december, og fra nu af laver vi konfekt hvert år den 1. december! Og i weekenden tager vi i akvariet!" Du skal vende de negative tanker i dit hoved om, og så skab dine egne traditioner og hyg dig med din familie uden at spilde tid på at tænke over hvad alle andre laver.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.