Hej Neta,
nu kan jeg jo så komme med mit faglige syn på det med sutter, eftersom at jeg jo er tandplejer 
Vi anbefaler, at man vænner børnene fra sutten omkring de 2 år, senest, når de fylder 3. Det er netop pga. risikoen for at et evt. suttebid "sætter" sig og bliver permanent, og i de tilfælde der ikke er opstået suttebid endnu, anbefaler vi stoppet netop for at det ikke kommer.
Når det er sagt, skal den enkelte situation selvfølgelig tages op til overvejelse. Hvis der f.eks. sker store omvæltninger for barnet, kan det være klogt lige at vente lidt osv. Men altså så anbefaler vi at man vænner dem fra senest når de fylder 3 år. Og taget i betragtning, at han har fået suttebid, vil jeg bestemt anbefale dig at gøre det snarest. Men som nogle af de andre skriver, så gør det i en perode, hvor der ikke sker for meget. Hen over en stille og rolig weekend. Og gør det evt. i små skridt, så han først vænner sig til ikke at have den om dagen, og så når han har vænnet sig til det, så tag den helt væk. Det kan godt være, der kommer lidt gråd. Men måske kan I sammen finde en bamse el. noget andet, han kan trøste sig med og som han så kan få i bytte for sutterne?
Held og lykke med projektet 
Knus Dorthe
Anmeld