Sut og skæve tænder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

572 visninger
8 svar
0 synes godt om
21. oktober 2009

Smølf

Hej august-mødre.

Bruger jeres rollinger stadig sut? Sebastian bruger stadig sin og er selvfølgelig meget glad for den. Men... Han er altså begyndt at få suttebid af det. Og det er træls. Vi har taget den fra ham i børnehaven og nu har han den kun når han skal sove eller er ked af det.

Jeg synes bare ikke der er noget godt tidspunkt at stoppe på. Lige nu er han syg, så der kan jeg ikke nænne det. Men når jeg ser på hans tænder så har jeg lyst til at tage de med det samme.

Så hvad gør i med sut? og synes i at vi skal tage den fra ham, når han er blevet frisk igen?

I øvrigt har jeg hørt at suttebid retter sig, er der andre der har hørt det samme?

Mange spørgsmål,  i know. Håber i svarer.

Neta

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. oktober 2009

lonemus

Netapige skriver:

Hej august-mødre.

Bruger jeres rollinger stadig sut? Sebastian bruger stadig sin og er selvfølgelig meget glad for den. Men... Han er altså begyndt at få suttebid af det. Og det er træls. Vi har taget den fra ham i børnehaven og nu har han den kun når han skal sove eller er ked af det.

Jeg synes bare ikke der er noget godt tidspunkt at stoppe på. Lige nu er han syg, så der kan jeg ikke nænne det. Men når jeg ser på hans tænder så har jeg lyst til at tage de med det samme.

Så hvad gør i med sut? og synes i at vi skal tage den fra ham, når han er blevet frisk igen?

I øvrigt har jeg hørt at suttebid retter sig, er der andre der har hørt det samme?

Mange spørgsmål,  i know. Håber i svarer.

Neta

Her bruger vi ikke sut mere, det stoppede vi med i sommerferien i juli måned. Jeg frygtede det osse, men det gik faktisk rigtig godt og over al forventning

Jeg syntes helt klart du skal snakke med ham om det, at han nu er for stor til at bruge sut osv. Jeg ville helt klart gøre noget ved det nu - op til en weekend. Men sørg for I ikke skal en hel masse i den weekend, samt der ikke sker for meget nyt i hverdagen og i hans liv lige nu - f.eks. bleafvænning osv. Det er jo en stor ting at slippe sutten.

Her sendte vi dem alle til julemanden .)

Jeg har osse hørt suttebid retter sig, hvis man senest stopper med sutten ved 3-års alderen.

Håber det var svar nok - og held og lykke med projektet ;.)

Lone

Anmeld

21. oktober 2009

Munder

Vi tog sutten her i weekenden. Du kan evt læse hvordan her:

https://www.baby.dk/debat/29266pi1/moedre-august/sutten.aspx

Andrea har også suttebid, men tandlægen har sagt, at det retter sig, når det ikke var værre og hun ikke er ældre.

Hun brugte kun sutten når hun skulle sove, eller hvis hun blev rigtig ked af det, så vi syntes det var på tide.

Hvis du selv føler han er klar, så er det da bare med at prøve. Men som Lone skriver er det en rigtig god ide at gøre det i en weekend, for der kan godt komme tårer

Dorte

Anmeld

21. oktober 2009

Smølf

Dorte W. skriver:

Vi tog sutten her i weekenden. Du kan evt læse hvordan her:

https://www.baby.dk/debat/29266pi1/moedre-august/sutten.aspx

Andrea har også suttebid, men tandlægen har sagt, at det retter sig, når det ikke var værre og hun ikke er ældre.

Hun brugte kun sutten når hun skulle sove, eller hvis hun blev rigtig ked af det, så vi syntes det var på tide.

Hvis du selv føler han er klar, så er det da bare med at prøve. Men som Lone skriver er det en rigtig god ide at gøre det i en weekend, for der kan godt komme tårer

Dorte

Hej Dorte,

Tænk jeg har overset det indlæg. Men tak for svar, der er helt sikkert noget at tænke over.

Jeg er også rigtig glad for at det med tænderne retter sig.

Lige nu er han nok ikke klar... Men jeg håber at han kan smide den, når vi skal rejse 2 uger her i november.

Kram og god dag herfra

Anmeld

21. oktober 2009

lonemus

Netapige skriver:

Hej Dorte,

Tænk jeg har overset det indlæg. Men tak for svar, der er helt sikkert noget at tænke over.

Jeg er også rigtig glad for at det med tænderne retter sig.

Lige nu er han nok ikke klar... Men jeg håber at han kan smide den, når vi skal rejse 2 uger her i november.

Kram og god dag herfra

Hvis jeg var dig, ville jeg nok ikke køre projektet mens I er på ferie...det er et nyt sted, hvor han noo har brug for sutten om natten. Jeg ville først gøre det, når han var hjemme i de vante omgivelser, så han ikke skal bruge energi på at finde ud af en masse nye ting/se en masse nyt osv.

Ellers vent til juleferien?

Herhjemme skal vi forsøge bleafvænning igen, men venter til juleferien, hvor her er fred og ro eftersom vi kun har planer 2 dage.

Blot mit råd til dig

Anmeld

21. oktober 2009

3rollinger

Hej Neta

Du kan jo ogsaa se i Dorthes traad hvad vi har taenkt os at goere ved det her i weekenden. Det skal ske paa loerdag, og jeg er fuld af fortroestning for at det nok skal gaa godt. Daniel snakker selv om det, og glaeder sig til at han skal have den nye seng. Og er indtil videre helt paa det rene med at vi tager sutterne fra ham, eller at manden med sengen bliver noedt til at tage dem med i bytte for sengen.

Og vi har ogsaa talt med ham om, at han jo snart faar en lillesoester som kommer til at bruge sut. Saa han ved at der snart er sutter i huset igen, men at de ikke er til ham.

Men jeg skal nok vende tilbage paa mandag med resultatet

Det skal siges at vi har snakket med Daniel om det i lang tid. Da han fyldte 3 begyndte vi at sige til ham at nu var han jo en stor dreng (meget vigtigt for Daniel fordi han vil gerne vaere ligesaa stor som hans storesoester) og store drenge bruger ikke sut. Saa fra han fyldte 3 og vi var tilbage fra ferie, har ogsaa kun brugt sutten naar han skulle sove. Foer var det kun naar vi var hjemme.

Knus
Trine

Anmeld

22. oktober 2009

Lucky

Hej Neta.

Jakob bruger stadig sut og han er meget glad for den også lidt for glad synes jeg... efter han er begyndt i BH, har han den slet ikke i løbet af dagen, den bliver lagt hjemme om morgenen. Sådan gjorde vi det fra start af, så han har ligesom ikke været vant til andet. Men når så han kommer træt hjem om eftermiddagen er han sådan helt "HVOR er min sut mor", og så får den ellers tur ville gerne indføre at den kun er til når han skal sove, men synes det er svært, når nu han er så glad for den... har talt med Jakob om at til jul vil julemanden gerne have sutten og umiddelbart er han med på den. Men... lad os nu se hvor frisk han er på den idé når vi nærmer os jul, jeg satser på at vi tager den dér i hvert fald. Synes også der er sket så meget nyt for ham (smidt bleen, blevet storebror og startet i BH) og er nok lidt "blød" fordi jeg synes det er meget for sådan et lille menneske at kapere.

Mht. suttebid, så har jeg fået at vide af tandlægen at det retter sig hvis de stopper omkring de 3 år.

Lykke

Anmeld

22. oktober 2009

Munder

Lucky skriver:

Hej Neta.

Jakob bruger stadig sut og han er meget glad for den også lidt for glad synes jeg... efter han er begyndt i BH, har han den slet ikke i løbet af dagen, den bliver lagt hjemme om morgenen. Sådan gjorde vi det fra start af, så han har ligesom ikke været vant til andet. Men når så han kommer træt hjem om eftermiddagen er han sådan helt "HVOR er min sut mor", og så får den ellers tur ville gerne indføre at den kun er til når han skal sove, men synes det er svært, når nu han er så glad for den... har talt med Jakob om at til jul vil julemanden gerne have sutten og umiddelbart er han med på den. Men... lad os nu se hvor frisk han er på den idé når vi nærmer os jul, jeg satser på at vi tager den dér i hvert fald. Synes også der er sket så meget nyt for ham (smidt bleen, blevet storebror og startet i BH) og er nok lidt "blød" fordi jeg synes det er meget for sådan et lille menneske at kapere.

Mht. suttebid, så har jeg fået at vide af tandlægen at det retter sig hvis de stopper omkring de 3 år.

Lykke

Andrea var også rigtig glad for sutten - og ville have den hele tiden, men for omkring 4 md. siden tog vi den første kamp, og gav hende kun sutten når hun skulle sove. Efter omkring en uge stoppede hun med at spørge efter den og vænnede sig til den nye situation. Der var dog den første uge noget gråd, når vi sagde nej til hende.

Jeg tror det er en rigtig god ide at tage det i etaper, så det ikke bliver en for stor omvæltning på en gang, så måske skulle I prøve at være mere konsekvente om, at han kun har sutten ved sovetid nu, og så tage den helt til jul

Anmeld

22. oktober 2009

Charlie

Hej Neta,
nu kan jeg jo så komme med mit faglige syn på det med sutter, eftersom at jeg jo er tandplejer 

Vi anbefaler, at man vænner børnene fra sutten omkring de 2 år, senest, når de fylder 3. Det er netop pga. risikoen for at et evt. suttebid "sætter" sig og bliver permanent, og i de tilfælde der ikke er opstået suttebid endnu, anbefaler vi stoppet netop for at det ikke kommer.
Når det er sagt, skal den enkelte situation selvfølgelig tages op til overvejelse. Hvis der f.eks. sker store omvæltninger for barnet, kan det være klogt lige at vente lidt osv. Men altså så anbefaler vi at man vænner dem fra senest når de fylder 3 år. Og taget i betragtning, at han har fået suttebid, vil jeg bestemt anbefale dig at gøre det snarest. Men som nogle af de andre skriver, så gør det i en perode, hvor der ikke sker for meget. Hen over en stille og rolig weekend. Og gør det evt. i små skridt, så han først vænner sig til ikke at have den om dagen, og så når han har vænnet sig til det, så tag den helt væk. Det kan godt være, der kommer lidt gråd. Men måske kan I sammen finde en bamse el. noget andet, han kan trøste sig med og som han så kan få i bytte for sutterne?

Held og lykke med projektet

Knus Dorthe

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.