Hej Trine.
Vi har en datter på 5 år, som ikke kan lege selv. Hun vil altid have enten mor eller far med i legen, hvilket jo ikke altid er muligt. Hun har mange legeaftaler og her leger hun meget fint - også i børnehaven leger hun fint - hun er generelt et meget socialt barn, nysgerrig på mange ting og er vellidt blandt de andre unger.
Vi bor i 3-etagers hus, hvor hendes værelse ligger på 1 sal, hvilket gør, at hun fra lille af ikke rigtig har brugt værelset medmindre vi har været derinde også. Køkken/alrum ligger nemlig i stueetage (hvor vi er størstedelen af tiden), men vi har indrettet det, så der er masser af krea-ting, spil og leg i køkkenet også, men hun skal hele tiden hjælpes i gang med en leg, som hun så kun fastholder i max 5 min., hvis vi ikke er med. Så kalder hun på os og spørger, om vi ikke vil lege med hende (tegne, puslespil eller hvad hun nu laver) eller om hun ikke må se tegnefilm.
Hvad stiller vi op? Mener bestemt at man i den alder bør og skal kunne lege selv i et vist omfang. Hun har ingen søskende.
Mvh
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder som en dejlig pige I har og helt normal.
Det glæder mig at høre at hun leger fint i børnehaven og sammen med andre børn.
I en alder kan man som udgangspunkt godt lege selv.
Hvis man altså har lært det.
Og det virker som om at jeres datter endnu ikke har knækket koden til at lege selv.
Derfor vil jeg anbefale jer at gøre en indsat over den næste periode så hun kan finde motivationen til at lege selv.
Før I går i gang er det vigtigt at I, jer forældre, forstår at det ikke er noget hun gør for at irriteret jer eller på anden måde genere jer.
Det ved I godt men når man går og bliver irriteret over en adfærd kan man nemt komme til at tillægge adfærden motiver.
Og så skal I huske at man lære ikke noget når der er dårlig stemning, skæld ud og frygt.
Så bestem jer for at gå til denne opgave med glæde og overskud.
Og en sidste ting børn lære bedst når der er et element af leg involveret.
Så prøv at lege jer frem.
De I skal hjælpe hende med er at se og mærke glæden ved at lege alene og fordybe sig.
Derfor vil jeg anbefale jer en lille leg der i sin enkelhed går ud på følgende.
I aftaler med hende hvad hun gerne vil lave og hjælper hende med at gøre det hele klar.
Når alt er klart får hun 5 vingummibamser(rosiner, nødder, kiks osv.) Det skal være noget hun virkelig godt kan lide.
Hun må ikke spise dem.
I aftaler hvor længe hun skal sidde uden at gå væk fra bordet eller at kalde på jer.
I den alder kan I godt forvente 15-20 minutter.
Men start med 5-10 minutter og øg herefter tiden.
Hver gang hun går fra bordet eller kalder på jer tager I en vingummibamse.
Tanken er at hun få noget som hun heller vil have en jeres tilstedeværelse. Og at hun vender sig til at fordybe sig alene hjemme.
Jeg håber det giver mening ellers er I velkomne til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk