Anonym skriver:
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op.
Jeg er ekstremt presset og har været det alt for længe. Men jeg føler mig låst. Jeg har fuldtidsarbejde og børn, og det er der jo mange der har og helt sikkert synes det er hårdt. Men jeg har svært ved at få livet til at køre rundt i min fuldtidsstilling. Jeg kan ikke holde til 37 timer. Jeg er allerede ødelagt op på formiddagen om mandagen, og resten af ugen kører på ren overlevelse. Jeg er, når jeg kommer hjem, udmattet, irritabel, grådlabil. Det bliver tiltagende svært med jeg ikke kan koncentrere mig, ikke kan huske, er forvirret og mister overblikket. Min tinnitus er blevet værre, og jeg har fået en irriterende øjetic der ikke vil gå væk.
Det oplagte ville vel være en sygemelding. Problemet er bare, at jeg starter nyt arbejder til oktober. Det er svært at få arbejde i min branche, og det er endda en fast stilling. Så jeg har sidste dag på mit nuværende mandag og overgår direkte til det nye tirsdag. I det nye job kan jeg ingen af værktøjerne, så der er sygt meget der skal læres...
Vores økonomi vil sejle, hvis jeg ikke arbejder, og i min branche kan man ikke deltid, det giver ikke mening med mine arbejdsopgaver.
Sideløbende hermed skal jeg til at udredes for bipolar lidelse type to, hvor man svinger mellem let til moderat depression og hypomanier (Google evt hvis i ikke ved hvad hypomanier er), så jeg har jo også nogle ekstra ting der udfordrer.
Jeg er godt klar over at se udefra så skal jeg da bare lige sygemeldes med det vuns. Virkeligheden er ikke så simpel. Jeg er prisgivet med den stilling jeg har fået. Jeg har et ansvar for sammen med min mand at forsørge vores familie. Min mand tjener ikke meget i sin branche. Det er vildt svært at få arbejde i min branche, og jeg overvejer ikke et brancheskift, da jeg elsker mit fag, selvom jeg har svært ved at overskue tingene lige nu.
Jeg er jo ikke i tvivl om jeg er stresset, men registrerer også løbende via sådan en stress app, hvor man løbende kan registrere sine symptomer. For ah følge udviklingen. Jo højere tallet, jo flere alvorlige symptomer på stress. 200 er den højeste score man kan opnå.
Det er virkeligt voldsomt (og samtidigt kan jeg så godt følge dig).
Der, hvor I kunnne sætte ind, som en lappeløsning, er at få madkasser leveret og få rengøringshjælp, der også hjælper med vasketøj, alternativt en aupair-agtig løsning, gerne én, der kan bo hjemme.
Dette lyder måske mærkeligt, men nogle af de bedste våben er søvn, aflastning og lystbetonede aktiviteter (herunder også f.eks. gåture eller hvad du ellers har lyst til, det er vigtigt med en eller anden form for fysisk træning og ikke kun hækleri eller hvad man ellers har lyst til, men der er frit valg).
Derudover kan du få samtaler med din egen læge eller Arbejdsmedicinsk Klinik eller en supervisor alt efter, hvilke tilbud der er i din branche, det er vigtigt at tale med fagfolk. Din læge kan anbefale sygemelding, men kan ikke tvinge dig.