Jeg er stresset, men føler ikke jeg har et valg

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.182 visninger
9 svar
0 synes godt om
4. september 2019

Anonym trådstarter

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op. 

Jeg er ekstremt presset og har været det alt for længe. Men jeg føler mig låst. Jeg har fuldtidsarbejde og børn, og det er der jo mange der har og helt sikkert synes det er hårdt. Men jeg har svært ved at få livet til at køre rundt i min fuldtidsstilling. Jeg kan ikke holde til 37 timer. Jeg er allerede ødelagt op på formiddagen om mandagen, og resten af ugen kører på ren overlevelse. Jeg er, når jeg kommer hjem, udmattet, irritabel, grådlabil. Det bliver tiltagende svært med jeg ikke kan koncentrere mig, ikke kan huske, er forvirret og mister overblikket. Min tinnitus er blevet værre, og jeg har fået en irriterende øjetic der ikke vil gå væk.

Det oplagte ville vel være en sygemelding. Problemet er bare, at jeg starter nyt arbejder til oktober. Det er svært at få arbejde i min branche, og det er endda en fast stilling. Så jeg har sidste dag på mit nuværende mandag og overgår direkte til det nye tirsdag. I det nye job kan jeg ingen af værktøjerne, så der er sygt meget der skal læres... 

Vores økonomi vil sejle, hvis jeg ikke arbejder, og i min branche kan man ikke deltid, det giver ikke mening med mine arbejdsopgaver. 

Sideløbende hermed skal jeg til at udredes for bipolar lidelse type to, hvor man svinger mellem let til moderat depression og hypomanier (Google evt hvis i ikke ved hvad hypomanier er), så jeg har jo også nogle ekstra ting der udfordrer.

Jeg er godt klar over at se udefra så skal jeg da bare lige sygemeldes med det vuns. Virkeligheden er ikke så simpel. Jeg er prisgivet med den stilling jeg har fået. Jeg har et ansvar for sammen med min mand at forsørge vores familie. Min mand tjener ikke meget i sin branche. Det er vildt svært at få arbejde i min branche, og jeg overvejer ikke et brancheskift, da jeg elsker mit fag, selvom jeg har svært ved at overskue tingene lige nu. 

Jeg er jo ikke i tvivl om jeg er stresset, men registrerer også løbende via sådan en stress app, hvor man løbende kan registrere sine symptomer. For ah følge udviklingen. Jo højere tallet, jo flere alvorlige symptomer på stress. 200 er den højeste score man kan opnå. 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. september 2019

Rockertand

Anonym skriver:

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal stille op. 

Jeg er ekstremt presset og har været det alt for længe. Men jeg føler mig låst. Jeg har fuldtidsarbejde og børn, og det er der jo mange der har og helt sikkert synes det er hårdt. Men jeg har svært ved at få livet til at køre rundt i min fuldtidsstilling. Jeg kan ikke holde til 37 timer. Jeg er allerede ødelagt op på formiddagen om mandagen, og resten af ugen kører på ren overlevelse. Jeg er, når jeg kommer hjem, udmattet, irritabel, grådlabil. Det bliver tiltagende svært med jeg ikke kan koncentrere mig, ikke kan huske, er forvirret og mister overblikket. Min tinnitus er blevet værre, og jeg har fået en irriterende øjetic der ikke vil gå væk.

Det oplagte ville vel være en sygemelding. Problemet er bare, at jeg starter nyt arbejder til oktober. Det er svært at få arbejde i min branche, og det er endda en fast stilling. Så jeg har sidste dag på mit nuværende mandag og overgår direkte til det nye tirsdag. I det nye job kan jeg ingen af værktøjerne, så der er sygt meget der skal læres... 

Vores økonomi vil sejle, hvis jeg ikke arbejder, og i min branche kan man ikke deltid, det giver ikke mening med mine arbejdsopgaver. 

Sideløbende hermed skal jeg til at udredes for bipolar lidelse type to, hvor man svinger mellem let til moderat depression og hypomanier (Google evt hvis i ikke ved hvad hypomanier er), så jeg har jo også nogle ekstra ting der udfordrer.

Jeg er godt klar over at se udefra så skal jeg da bare lige sygemeldes med det vuns. Virkeligheden er ikke så simpel. Jeg er prisgivet med den stilling jeg har fået. Jeg har et ansvar for sammen med min mand at forsørge vores familie. Min mand tjener ikke meget i sin branche. Det er vildt svært at få arbejde i min branche, og jeg overvejer ikke et brancheskift, da jeg elsker mit fag, selvom jeg har svært ved at overskue tingene lige nu. 

Jeg er jo ikke i tvivl om jeg er stresset, men registrerer også løbende via sådan en stress app, hvor man løbende kan registrere sine symptomer. For ah følge udviklingen. Jo højere tallet, jo flere alvorlige symptomer på stress. 200 er den højeste score man kan opnå. 

Det er virkeligt voldsomt (og samtidigt kan jeg så godt følge dig).

Der, hvor I kunnne sætte ind, som en lappeløsning, er at få madkasser leveret og få rengøringshjælp, der også hjælper med vasketøj, alternativt en aupair-agtig løsning, gerne én, der kan bo hjemme.

Dette lyder måske mærkeligt, men nogle af de bedste våben er søvn, aflastning og lystbetonede aktiviteter (herunder også f.eks. gåture eller hvad du ellers har lyst til, det er vigtigt med en eller anden form for fysisk træning og ikke kun hækleri eller hvad man ellers har lyst til, men der er frit valg).

Derudover kan du få samtaler med din egen læge eller Arbejdsmedicinsk Klinik eller en supervisor alt efter, hvilke tilbud der er i din branche, det er vigtigt at tale med fagfolk. Din læge kan anbefale sygemelding, men kan ikke tvinge dig.

Anmeld Citér

4. september 2019

Skouboe

Har du overvejet en psykolog? Stress går i min erfaring ikke over " bare" med en sygemelding.

Anmeld Citér

4. september 2019

Babilooo

Hvad siger din læge..?

For uanset hvad så hvis du fortsætter dit niveau så ender du med en langtidssygemelding. Det er det jeg ser ske når jeg har haft medarbejdere til samtale der har presset sig selv. Og så er det + 6 måneders sygemeldinger vi er ude i og ar psykisk for livet. Der er forskning der viser at hjernen ændrer sig når den har været voldsomt stressramt i en lang periode. Så det kan bestemt betale sig at standse op. 

Du siger du skal starte op på tirsdag... men samtidig at det er i oktober..? 

Kan lægen ikke hjælpe dig med at lave en plan der kunne være holdbar.. for lige nu smadrer du dit helbred. Og det har på sigt endnu større økonomiske konsekvenser end at miste et job.

hvad arbejder du med...?

Ved du hvad det er der udløser stres reaktion hos dig? 

Anmeld Citér

4. september 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Det lyder ikke godt.

Er det en mulighed for din mand at gå på deltid og dermed tage en større del af læsset på hjemmefronten.

Kan du måske finde nogle af de ting som stresser mest og se om der kan findes en løsning, som hjælper på de ting.

Psykolog samtaler kunne hjælpe og måske hjælpe med at give dig redskaber og strategier til at mindske og afhjælpe, men som andre skriver lige nu spiller du højt spil med dit helbred, og der er en stor risiko for at du går ned med et brag og så er det måske år før du er bare lidt på fode igen.

Pas på dig selv

Anmeld Citér

4. september 2019

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tjullehej skriver:

Hvad siger din læge..?

For uanset hvad så hvis du fortsætter dit niveau så ender du med en langtidssygemelding. Det er det jeg ser ske når jeg har haft medarbejdere til samtale der har presset sig selv. Og så er det + 6 måneders sygemeldinger vi er ude i og ar psykisk for livet. Der er forskning der viser at hjernen ændrer sig når den har været voldsomt stressramt i en lang periode. Så det kan bestemt betale sig at standse op. 

Du siger du skal starte op på tirsdag... men samtidig at det er i oktober..? 

Kan lægen ikke hjælpe dig med at lave en plan der kunne være holdbar.. for lige nu smadrer du dit helbred. Og det har på sigt endnu større økonomiske konsekvenser end at miste et job.

hvad arbejder du med...?

Ved du hvad det er der udløser stres reaktion hos dig? 

Bare lige: Hun skriver ikke PÅ tirsdag. Hun stopper en mandag og begynder nyt sted om tirsdagen - til oktober. 

I øvrigt er jeg helt enig med dig. 

Anmeld Citér

4. september 2019

Janet1989

Du skal først og fremmest finde ud af hvad der stresser dig. Er det arbejdet? Er det hverdagen hjemme? Alle de huslige pligter? Stress over at du SKAL præstere både på job og hjemme? 

Stress går ikke bare over. Jeg har haft stress, jeg mødte på arbejde en tirsdag, brød helt sammen, jeg havde inden dét, gået med konstant hjelm-hovedpine og en trang til at græde konstant - men lige den dag fik jeg spørgsmålet af vore TR: hvordan går det? 

Alt blev sort. Jeg havde det så skidt. Jeg var på aftenhold i en afdeling hvor vi skulle køre mere og mere igennem - og helst hurtigt og uden nogle menneskelige fejl - jeg knækkede. 

Jeg købte mig så til et online kursus via Bjarne Toftegaard (mener jeg at han hedder) og fik en sygemelding på 4 uger - jeg fik ladet op, jeg fik nye arbejdstider, jeg fik det meget bedre. 

Din stress bliver kun værre som tiden går. Få ordnet det NU, inden det får mere alvorlige konsekvenser. Desuden hænger depression sammen med stress. Så held og lykke til dig.

Anmeld Citér

4. september 2019

Babilooo

Som minimum ville jeg få ro på kroppen ved at lade mig sygemeldt med det samme og så ikke komme tilbage før du starter nyt job. 

Det kan måske afhjælpe lidt... og vil ikke påvirke dit nye arbejde 

Anmeld Citér

4. september 2019

Babilooo

..så kan du måske se hvor meget af det der faktisk handler om dit nuværende arbejde.

Anmeld Citér

4. september 2019

Roselil

Profilbillede for Roselil

Her kommer et par råd ud fra egen erfaring. Hvis sygemelding ikke er det første der skal på bordet så ville jeg aflevere alt ansvar for hjem og børn til din partner. Køb jer fattige i rengøringshjælp, sundt færdigmad. Accepter hurtige madløsninger. Hold dig langt væk fra computer og tv, selvom det er enormt fristende når man bare er træt og udmattet. Det lægger dæmper på symptomerne i nuet, men forværre stressen i det lange løb da din psyke ikke får bearbejdet dagens indtryk. Gå tidligt i seng, samme tid hver dag også i weekenden. Håber det går. Men ellers er du som en sund mor trods alt vigtigere end et arbejde.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.