Min datter på 11 måneder sover simpelthen så dårligt og det kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at gøre noget ved.
Helt kort er hendes døgnrytme således:
06:30: Godmorgen.
09:30: Formiddagslur på 1 1/2 time.
14:00: Eftermiddagslur på 1 time.
19:00: Godnat.
Så dagen forløber meget fint, synes jeg. Hun bliver lagt i sin barnevogn om formiddagen og sover med det samme og uden afbrydelser. Om eftermiddagen går jeg med hende, da det passer med at vi skal hente de store i skole og børnehave. Er det weekend bliver hun også bare lagt ud og falder i søvn med det samme.
Men natten.. det er en anden historie. Hun bliver ammet/vugget i søvn fordi hun skriger ulykkeligt når jeg lægger hende i tremmesengen. Når hun så sover så lægger jeg hende i sengen og der ligger hun uden at sige en lyd indtil omkring klokken 23. Så mosler hun rundt, er sulten, kommer op og bliver ammet og bliver i min seng og drejer rundt og bliver ammet mange gange i løbet af natten. Hun er så motorisk urolig hele natten og jeg er ved at blive lidt træt af det, ik'? :-) Vores andre børn har vi bare kunne ligge og så sov de i deres egne senge og sov faktisk hele natten fra de var 6-7 måneder.
Hvad pokker gør vi? Jeg er ikke ved at stille træskoene af træthed, men jeg overvejer at begynde at drikke kaffe! :-)
Jeg skal gå hjemme med hende til hun bliver 2 år, så jeg har heldigvis en forholdsvis rolig hverdag, men de store skal afleveres og hentes, der skal ordnes hus og handles ind og forberedes mad osv. osv., så jeg kunne jo godt tænke mig lidt mere energi.
Er jeg bare blevet for blød og inkonsekvent her ved barn nummer tre?
Jeg søger gode råd fra rigtige mennesker der har prøvet det og har fundet en eller anden form for bedre løsning. Jeg får ikke så meget ud af at læse i bøger og spørge SP, synes jeg.
Det skal lige siges at jeg ikke ville kunne lade hende græde sig i søvn. Selvfølgelig må hun godt blive utilfreds og "ked af" at jeg bryder en rutine som sikkert ellers er god for hende. Men hun må ikke græde sig i søvn og jeg ville heller ikke kunne gå fra hende.
Jeg er dog som sagt heller ikke der hvor jeg snart brænder helt sammen, så jeg har overskud til at gøre en indsats over en længere periode med små skridt, hvis nogen har en god ide? :-)
Så... hjælp en træt mor, ik?