Hjælp til bedre søvn - 11 måneder

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

656 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
2. september 2019

Århusmor

Min datter på 11 måneder sover simpelthen så dårligt og det kunne jeg selvfølgelig godt tænke mig at gøre noget ved.

Helt kort er hendes døgnrytme således:

06:30: Godmorgen.

09:30: Formiddagslur på 1 1/2 time.

14:00: Eftermiddagslur på 1 time.

19:00: Godnat.

Så dagen forløber meget fint, synes jeg. Hun bliver lagt i sin barnevogn om formiddagen og sover med det samme og uden afbrydelser. Om eftermiddagen går jeg med hende, da det passer med at vi skal hente de store i skole og børnehave. Er det weekend bliver hun også bare lagt ud og falder i søvn med det samme.

Men natten.. det er en anden historie. Hun bliver ammet/vugget i søvn fordi hun skriger ulykkeligt når jeg lægger hende i tremmesengen. Når hun så sover så lægger jeg hende i sengen og der ligger hun uden at sige en lyd indtil omkring klokken 23. Så mosler hun rundt, er sulten, kommer op og bliver ammet og bliver i min seng og drejer rundt og bliver ammet mange gange i løbet af natten. Hun er så motorisk urolig hele natten og jeg er ved at blive lidt træt af det, ik'? :-) Vores andre børn har vi bare kunne ligge og så sov de i deres egne senge og sov faktisk hele natten fra de var 6-7 måneder. 

Hvad pokker gør vi? Jeg er ikke ved at stille træskoene af træthed, men jeg overvejer at begynde at drikke kaffe! :-) 

Jeg skal gå hjemme med hende til hun bliver 2 år, så jeg har heldigvis en forholdsvis rolig hverdag, men de store skal afleveres og hentes, der skal ordnes hus og handles ind og forberedes mad osv. osv., så jeg kunne jo godt tænke mig lidt mere energi.

Er jeg bare blevet for blød og inkonsekvent her ved barn nummer tre? 

Jeg søger gode råd fra rigtige mennesker der har prøvet det og har fundet en eller anden form for bedre løsning. Jeg får ikke så meget ud af at læse i bøger og spørge SP, synes jeg.

Det skal lige siges at jeg ikke ville kunne lade hende græde sig i søvn. Selvfølgelig må hun godt blive utilfreds og "ked af" at jeg bryder en rutine som sikkert ellers er god for hende. Men hun må ikke græde sig i søvn og jeg ville heller ikke kunne gå fra hende.

Jeg er dog som sagt heller ikke der hvor jeg snart brænder helt sammen, så jeg har overskud til at gøre en indsats over en længere periode med små skridt, hvis nogen har en god ide? :-)

Så... hjælp en træt mor, ik?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. september 2019

MEF

Bruger hun sut? Eller bruger hun dig som sut? 

Babyer over 8 måneder har som udgangspunkt ikke brug for mad om natten. Så får hun nok mad i løbet af dagen? Hvis det er sult ville jeg da klart forsøge at få noget mere indenbords i løbet af dagen! Måske grød lige inden hun skal sove? 

Min datter sover også meget uroligt! Som om kroppen ikke kan slappe af. Vi har haft god virkning af at hun sover i en sovepose i stedet for dyne. Det begrænser hendes bevægelsesfrihed og virker til at berolige hende.

hun er 12 måneder og vi har ikke ammet om natten siden hun var 7 måneder, men den gang gav vi grød lige inden senge tid. 

Anmeld Citér

2. september 2019

Århusmor

Hun bruger sut, men kun når hun skal sove, så den kan ikke bruges til trøst - der er det kun mig der duer. 

Men du rammer nok hovedet på sømmet ift. mad. For jeg har simpelthen så svært ved at få nok rigtig mad i hende i løbet af dagen. Måske det er det jeg skal vende først og så se om det løser noget ift. natten. Hun har nemlig, indtil hun blev 6-7 måneder og ikke længere blev fuldammet, sovet helt vildt godt om natten.

Hvilken sovepose bruger I? Det vil jeg virkelig overveje, for hun vil nemlig heller ikke have dyne på og så snart jeg lægger den over hende, også selvom hun sover, så vågner hun op og sparker den væk.

- Og tak for dit svar.. :-)

Anmeld Citér

2. september 2019

MEF

Julestjerne skriver:

Hun bruger sut, men kun når hun skal sove, så den kan ikke bruges til trøst - der er det kun mig der duer. 

Men du rammer nok hovedet på sømmet ift. mad. For jeg har simpelthen så svært ved at få nok rigtig mad i hende i løbet af dagen. Måske det er det jeg skal vende først og så se om det løser noget ift. natten. Hun har nemlig, indtil hun blev 6-7 måneder og ikke længere blev fuldammet, sovet helt vildt godt om natten.

Hvilken sovepose bruger I? Det vil jeg virkelig overveje, for hun vil nemlig heller ikke have dyne på og så snart jeg lægger den over hende, også selvom hun sover, så vågner hun op og sparker den væk.

- Og tak for dit svar.. :-)

det er en lidt ala den her : 

https://www.zalando.dk/cotton-on-bundler-baby-soveposer-winter-greywhite-c1q53k001-c11.html?size=68&wmc=SEM450_NB_GO._7584348957_702712769_35403325663.&opc=2211&gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAjw-7LrBRB6EiwAhh1yX_i4TnoejXyvirKl863ZbUFUX4rU3a7ZEu6wtiOmBvtihuMKmh5NCRoCsRUQAvD_BwE

I de her varme dage hvor hun ikke har kunne bruge den, har hun sovet helt horribelt, fordi hun simpelthen er så urolig. Så vi er helt afhængige af at hun bliver begrænset lidt i hendes bevægelser. Ellers vækker hun sig selv..

Jeg tror det er en god ide at sætte ind med mere mad i løbet af dagen!

Anmeld Citér

2. september 2019

Babilooo

Jeg tænker dom en anden skriver at mange amninger ved 11 måneder er unødvendigt.

Hun virker sulten ud fra det du beskriver.

Mine har ikke ammet fra 3-4 mnd Om natten. 

Ammer du meget om dagen også - så kan evt skære ned på det. 

Hvad får hun af mad i løbet af en dag?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.