Karriereskifte - hvad ville I gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.856 visninger
8 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. september 2019

Anonym trådstarter

Godmorgen derude 

Jeg har i længere tid tænkt over et karriereskifte. Jeg er uddannet lærer og arbejder pt på en efterskole. Jeg har også været i folkeskolen. Folkeskolen var for presset et sted at være for mig - efterskolen er langt bedre, men arbejdstiderne harmonerer slet ikke med familien. 

Jeg har i flere år overvejet at skifte karriere, og gerne til noget hvor arbejdstiderne er rimelige ifht at have en familie. Selv har jeg overvejet noget indenfor kontor, men sådanne elevpladser hænger ikke på træerne, og ja jeg ved det ikke. 

Mine spørgsmål til jer er: hvad arbejder I som nu? Er I glade for det? Hvad ville I Vælge hvis I skulle skifte karriere? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. september 2019

sandramor

Anonym skriver:

Godmorgen derude 

Jeg har i længere tid tænkt over et karriereskifte. Jeg er uddannet lærer og arbejder pt på en efterskole. Jeg har også været i folkeskolen. Folkeskolen var for presset et sted at være for mig - efterskolen er langt bedre, men arbejdstiderne harmonerer slet ikke med familien. 

Jeg har i flere år overvejet at skifte karriere, og gerne til noget hvor arbejdstiderne er rimelige ifht at have en familie. Selv har jeg overvejet noget indenfor kontor, men sådanne elevpladser hænger ikke på træerne, og ja jeg ved det ikke. 

Mine spørgsmål til jer er: hvad arbejder I som nu? Er I glade for det? Hvad ville I Vælge hvis I skulle skifte karriere? 

Jeg arbejder som socialrådgiver og er rigtig glad for mit arbejde jeg starter i kompetencecenteret her d 16 og glæææder mig... mine arbejdstider er fra 8-15 og torsdag 8-17 og det fungere fint for mig 

Skulle jeg dog gå en anden vej ville jeg rigtig gerne være selvstændig negle tekniker og kosmetolog/hudterapeut velvidende at arbejdstiderne ville være noget anderledes 

Anmeld Citér

1. september 2019

Sprit25

Jeg er, ironisk nok, ved at uddanne mig til lærer. 

Jeg har en kandidat i kommunikation, men det var umuligt at få job

Anmeld Citér

1. september 2019

lineog4

Jeg er oprindelig uddannet cand mag i pædagogik og filosofi - afleverede speciale mens jeg var gravid med mit andet barn. Skæbnen ville at jeg mistede mit barn 3 måneder efter jeg stod med mit kandidatbevis, så da jeg efter en forkortet barsel med min datter og en almindelig barsel med min søn stod og skulle ud på arbejdsmarkedet, så kunne jeg ikke overkomme den konkurrence der var om de få job til sådan en som jeg. Jeg fik lidt tilfældigt et vikariatet på en skole, og derfra et barselsvikariat på en anden skole og ja her er jeg så stadig efter 11 år. 

Jeg kan godt forstå du tænker folkeskolen er for presset - jeg har selv et frikøb, hvilket betyder jeg ikke på ugentlig basis har fuldtid men har mere end fuldtid i perioder. Ville ikke overkomme et fuldt skema pga min egne ambitioner for mit arbejde. Men jeg tænker på, at du skal tænke: hvorfor var det jeg valgte at blive lærer? Hvad fra det at være lærer kan jeg tage med til en anden profession? Kan jeg forestille mig fx en mindre friskole.

Jeg ved nu, at pædagogik og pædagogisk udvikling er det jeg brænder for med et stort tvist af filosofi og jeg kan ikke forestille mig, at mit fremtidige arbejdsliv ikke kommer til at handle om det enten som lærer eller i i området omkring læring og lærer.

Du skal formodentlig gøre dig de samme tanker, hvad giver dig arbejdsglæde som efterskolelærer, hvad vil du gerne have med til det næste arbejde, eller til et karriereskift? Eller er der kompetencer du synes slet ikke kommer i spil og som du gerne vil have i spil?

Anmeld Citér

2. september 2019

serinasmor

Jeg vil egentlig vende den om: 

hvad bliver DU glad af at lave - både fritid og i job ... har du tidligere haft et job du var mega glad for - og hvad kunne du lide ved det? 

Men for at svare på dit spørgsmål: 

Jeg er selvstændig grafiker og marketingnørd. Jeg hjælper små virksomheder og soloselvstændige med deres markedsføring. 
og jeg ELSKER det ... men jeg har jo også selv bygget min hverdag 

Anmeld Citér

2. september 2019

Ena

Anonym skriver:

Godmorgen derude 

Jeg er også læreruddannet, men kunne ikke holde til det. Så jeg tog en kandidat i didaktik, og har nu hovedsageligt skrivebordsarbejde og lidt voksenundervisning. 

Måske det kunne være en mulighed for dig 

Anmeld Citér

2. september 2019

Mor11

Profilbillede for Mor11

Jeg har en baggrund som maler og læser nu til bygningskonstruktør. 

Jeg gjorde mig mange tanker inden skiftet, Jeg var virkelig i syv sind. Jeg gad ikke længere mit job, men jeg elskede min arbejdsplads og mine kollegaer. Jeg kunne ikke forestille mig at være i en anden type miljø. Så jeg valgte en vej i samme branche, men med helt helt helt andre opgaver jeg elsker det.. og jeg elsker at de sidste 10 års tilegnet viden ikke er spildt. Jeg bruger erfaring fra min baggrund hver eneste dag, men i helt nye kontekster  

Anmeld Citér

2. september 2019

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg er pædagog indenfor handicap området. Arbejder på et bo tilbud, så mine arbejdstider er heller ik særlig familevenlige.

Jeg elsker mit arbejde, men må da indrømme at jeg også "tit" drømmer om noget andet, som passer bedre, med kæreste, 2 børn og masser af fritids aktiviteter.

Jeg prøver at lave lister med mine ønsker osv. Har overvejet en ny uddannelse, men ka simpelthen ik finde på noget, som jeg føler er lige så spændende.

Så mit forslag går på, at du ska lave en liste over ønsker. Ønsker du fortsat at arbejde med børn? Ku det være voksne, eller er du ude i et helt nyt fag?

Hvorom alt er, så held og lykke, med det du kommer frem til. Vh Stine 

Anmeld Citér

2. september 2019

drabo

Profilbillede for drabo

Sæt dig ned og find dig ting du ønsker dig af dit nye job/karriere - hvad er vigtigst for dig arbejdstider - fleksibilitet - udfordringer - kollegaer - mening eller hvad det nu måtte være.

Måske tag en snak med din fagforening de tilbyder tit karrierevejledning både hvis du vil blive i dit fag eller søge nye muligheder.

Som folkeskolelærer er der jo også mulighed for at arbejde på VUC'er eller FGU'er - hvis det ikke skal være med børn - men gerne må være voksne/unge. Eller måske sprogskoler.

Tror desværre den eneste der kan svare på dit spørgsmål er dig - f.eks. så kunne jeg personligt ikke sidde i et job, hvor jeg ikke fik nye udfordringer selvom lønne og arbejdstiderne var perfekte - fordi jeg ville gå helt i selvsving - hvor for andre ville det være lykken.

Held og lykke med at finde din rette hylde

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.