Jeg er oprindelig uddannet cand mag i pædagogik og filosofi - afleverede speciale mens jeg var gravid med mit andet barn. Skæbnen ville at jeg mistede mit barn 3 måneder efter jeg stod med mit kandidatbevis, så da jeg efter en forkortet barsel med min datter og en almindelig barsel med min søn stod og skulle ud på arbejdsmarkedet, så kunne jeg ikke overkomme den konkurrence der var om de få job til sådan en som jeg. Jeg fik lidt tilfældigt et vikariatet på en skole, og derfra et barselsvikariat på en anden skole og ja her er jeg så stadig efter 11 år.
Jeg kan godt forstå du tænker folkeskolen er for presset - jeg har selv et frikøb, hvilket betyder jeg ikke på ugentlig basis har fuldtid men har mere end fuldtid i perioder. Ville ikke overkomme et fuldt skema pga min egne ambitioner for mit arbejde. Men jeg tænker på, at du skal tænke: hvorfor var det jeg valgte at blive lærer? Hvad fra det at være lærer kan jeg tage med til en anden profession? Kan jeg forestille mig fx en mindre friskole.
Jeg ved nu, at pædagogik og pædagogisk udvikling er det jeg brænder for med et stort tvist af filosofi og jeg kan ikke forestille mig, at mit fremtidige arbejdsliv ikke kommer til at handle om det enten som lærer eller i i området omkring læring og lærer.
Du skal formodentlig gøre dig de samme tanker, hvad giver dig arbejdsglæde som efterskolelærer, hvad vil du gerne have med til det næste arbejde, eller til et karriereskift? Eller er der kompetencer du synes slet ikke kommer i spil og som du gerne vil have i spil?
Anmeld
Citér