Eksperthjælp: Hvad er jeres værdier?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.937 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. september 2019

Trine Andreasen

Vi er bedsteforældre til tre børn og er uenige om, hvordan vi organiserer børnenes legetøj herhjemme hos os.
Jeg synes kasserne sorteres efter, hvad der er i og at både den treårige og den femårige kan lege løs når de er her. Yngstemand er under et år så det her handler om de to ældste. Og de har kun været hos os samtidig een gang.
Mine forældre havde legetøj alle 7 børnebørn legede med uanset alder og de største havde glæde af det de også legede med som små.
Min mand mener de hver har kasser og ikke leger med hinandens.
Det er jo en småting ?? men sådan en irriterende uenighed jeg gerne vil høre en faglig mening om.
Vi passer børnene ret meget, køber legetøj på loppemarked og nyder at lege og male med børnene.
Mvh farmor og papmormor.

Trines svar

Kære farmor og pap mormor

Tak for jeres spørgsmål. 

Hvor det dog varmer mit hjerte at I har så stort et ønske om at gøre det bedste for jeres børnebørn at I skriver til mig. 

Lad mig starte med at sige at der ikke findes et rigtigt svar. 

For det handler om hvilke værdier I ligger i legetøjet. 

Er det vigtigt for jer at jeres børnebørn lærer at være en del af fællesskabet, dele sine ting med andre børn også selvom de er store nok til at fysik tage dem for sig selv? 

Lege sammen og danne en positiv søskende relation? 

Eller er det vigtigt at jeres børnebørn får en ejerskab følelse over for deres legetøj. At de lærer at passe på det og stå til ansvar overfor dem selv hvis legetøjet går i stykker. Lærer at lege alene og sige klart og tydeligt fra hvis andre prøver at røre deres ting? 

Når I har talt om jeres værdier er jeg sikker på at I findes ud af en løsning. 

For det er altid I vores værdier vi finder grunden til konflikter. 

Så find jeres værdi og hvis I kan lide dem så giv dem videre til jeres børnebørn eller arbejd på at ændre jeres værdier til noget I gerne vil og giv dem så videre. 

Mange hilsner Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.