Eksperthjælp: Din datter er på overarbejde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

528 visninger
0 svar
0 synes godt om
1. september

Trine Andreasen

Hej Trine
Vi har en 5,5 årige datter der er lige startet i skole. Hun er en meget stædig pige der altid vil have sin vijle og lytter næsten aldrig .

Hun vil ikke have tøj på om morgen og når hun tager tøj på så tager hun det af og på flere gange og græder fordi det ikke helt sidder spm det skal . Der er altid et eller andet ser driller og hvis jeg prøver på at hjælpe eller lave det til noget positivt så bliver hun hidsig og kaster sig ned og siger jeg skal gå. Til sidst når vi er næsten ud af døren kan hun finde på at råbe hjælp mig jeg skal med ... hvad gør jeg der ? Jeg er magtesløs.

Hun ville sætte sin skoletaske på en bestemt måde i bilen i dag på vej hjem fra skole og hendes far sagde nej så lavede hun en scene og lagde sig ned på parkeringspladsen og skreg og ville ikke ind i bilen ... hendes far tvang hende ind.
Og straffede hende ved at ikke give hende aftensmad ... hvilket jeg synes er for meget. Hun græd og sagde hun er sulten men han stod fast.

Hun har kort lunte, altid aggressive , stædig, meget stædig.

Vi må ikke røre hendes taske eller legetøj på værelset fordi hun bliver hysterisk .. hvorfor gør hun sådan noget ? Hvad gør vi forkert ?
Vi er trætte af at skælde ud og være sur hele tiden ...

Trines svar

Kære du

Først og fremmest undskyld den lange ventetid. Du havde simpelthen forputtet dig i min indbakke. 

Og så et stort tak for dit spørgsmål. 

En problematisk som ikke mange forældre oplever på den ene eller den anden måde. 

Vi fødes alle med forskellige temperament og hvordan vi håndtere det specifikke temperament afhænger af om vi får de rette redskaber. 

Det lyder som om at din datter endnu ikke har lært at håndtere hendes specifikke temperament. 

Samtidig lyder det som om at jeres datter er på overarbejde. 

Det virker på jeres beskrivelse som om hun prøver at styre de ting som hun kan styre måske fordi der er kaos omkring. 

Kaos kan nemt komme af at hun er startet i skole eller fordi der er en dårlig stemning hjemme. 

Prøv at være nysgerrig på hendes liv og se om der er steder hvor hun skal har det svært. 

Er der steder hvor I som de voksne kan tage noget af ansvaret? 

Ellers tror jeg det er vigtig at I slår en streg i sandet og starter på en frisk. 

I skal starte med at vende jer til tanken om at dette ikke er noget hun gør med vilje. 

Jeres datter ønsker ikke at være besværlig eller at være sur. 

Lige så lidt som I ønsker det. 

Samtidig skal I acceptere at I i fællesskab skal hjælpe hende med at få de redskaber hun skal bruge og implementerer dem. 

Hun skal ikke straffes for hendes opførsel men det er okay at begynde at arbejde med konsekvenser af hendes opførsel. 

Det første I skal er at tage en snak med hende. Spørg ind til hvordan hun selv oplever det og fortæl at I ikke har lyst til at jeres morgener skal forløbe sådan mere. 

Spørg om hun selv har forslag til hvordan I kan hjælpe hende og hvis hun ikke har vil jeg anbefale jer følgende. 

Fortæl hende at I fra nu af vælger tøj om aften. I kigger sammen med hende på vejrudsigten og hun vælger et sæt tøj. 

Det er det tøj hun skal tage på. 

Lav en meget stram struktur om morgenen hvor hun ved hvad hun skal og i hvilken rækkefølge. 

Det kan være stå op når I kalder, gå på wc, spise morgenmad, børste tænder, tage tøj på, pakke madkasse og ud af døren. 

Det er vigtigt at I tager styringen. 

Hvis hun ikke(og det gør hun nok ikke i starten) vil følge rutinen spørger I om hun selv vil eller om I skal hjælpe. 

Hvis hun ikke svare eller går i gang hjælper I hende. 

Husk at alt dette gøres uden at råbe og skælde ud. 

Hvis hun ikke samarbejder må der være en naturlig eller logisk konsekvens. 

For eksempel hvis hun bruger for lang tid på tøjet hjælper I hende eller vækker hende tidligere. 

Hvis hun bliver hysterisk over at I rører hendes taske eller legetøj må I fjerne det(og give hende det igen dagen efter eller 2 dage efter). 

Når hun er faldet til ro så fortæl hende at I simpelthen ikke vil have at hun opføre sig på den måde og derfor tager I hendes legetøj så hun ikke skal blive så vred. 

Jeg håber det giver mening. 

Jeg kan desværre ikke gå dybere ind i jeres problematik da det vil blive for omfattende i denne brevkasse. 

Men I er altid velkommen til at kontakte mig med henblik på en gratis afklaringssamtale hvor vi sammen kan finde ud af hvordan jeg videre kan hjælpe jer. 

Få en gratis afklaringssamtale her

Mange hilsner 

Trine 

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.